• MariSol12

Bebis personlighetsförändrad.

Hej

Min tjej på snart 4 månader har blivit helt personlighetsförändrad. Hon är super gnällig och inget passar. Hon äter bra och vi ser till att hon får äta sig super mätt utifall det skulle handla om hunger. Men det verkar inte vara fallet. Hon gnäller och misströstar mot allt. babygymmet som innan var en favorit funkar inte alls. Hon gallskriker då fort man lägger henne där. Famnen funkar inte, inte heller babysitttern som var en favorit för bara ett par dagar sedan. Det är som hon vill vara i famnen men gnäller och skriker när man plockar upp henne. Hon dreglar jätte mycket men det verkar inte vara tänder som kommer.

Jag blir helt galen. Inget funkar. Hon gnäller 24/7. VI får göra allt i skift eftersom hon är så gnällig och missnöjd.

Det har pågått en vecka och blir värre för varje dag. Vi håller båda två på att bli galna. Det värsta är att man inte känner igen sitt barn. Hon skrattar inte länge, ler inte eller jollrar. Hon är surmulen, arg och skrikig. Hon är inte sjuk och har inte ont.

Någon som känner igen sig? Eller vet hur man ska hantera det här?

• Svar på tråden Bebis personlighetsförändrad.
  • sedärja

Har du appen wonder weeks? Där kan man se om bebisen är inne i ett utvecklingssprång (eller "åskmolnsfas"). Om det varken är tänder, ont i magen eller utvecklingssprång tycker jag du ska googla "high need baby" och läsa lite om det. Känns det som att din bebis är en s.k hnb (high need baby) finns det en toppengrupp på Facebook för föräldrar med sådana barn, nämligen High need babies Sverige - stöd, råd & pepp. Har själv en son som varit väldigt väldigt missnöjd sedan födseln och jag har funnit mycket stöd i den gruppen :)

• Smka

Känner igen mig. Sonen var så när han var runt fyra månader ungefär. Han kunde man ha liggandes nöjd på en filt medan man grejade men är han var i den åldern var han bara nöjd om man gick runt och bar på honom. Vet att jag ringde bvc efter att an skrikit sig igenom en helg. Då fick vi åka till barnmottagningen för att kolla öronen men inget var fel där. Tog ett par veckor sen var det över. Om du är orolig tycker jag du ska kontakt med bvc. Kämpa på!

• syntharen

Det är förmodligen en utvecklingsfas hon går igenom. Det kommer ett antal sånna det första året. Det är jättejobbigt men på andra sidan väntar en bebis med nya färdigheter som är nöjd och glad igen (tills nästa fas )

• milli79

Testa ge gröt på kvällen. I den åldern var våra hungriga på mat

• Kattflickan

Mina barn har fått tänder kring 4 månaders ålder vilket orsakat missnöje. Det kanske är detsamma för er bebis?

• syntharen
    milli79 skrev 2017-07-29 21:54:04 följande:

Testa ge gröt på kvällen. I den åldern var våra hungriga på mat

Man ska inte ge mat innan 6 mån och om man absolut ska introducera mat innan så ska det endast vara smakportioner och det ger ju ingen mättnad.
  • jesssicahansen

Har själv en bebis som blir 5 månader om 1 vecka, hon var sådär för några veckor sen också. För 2 veckor sen kom första tanden, för 1 vecka sen kom andra.

Men utvecklingsfas är det garanterat, det går över efter nån vecka! :)

• milli79
    syntharen skrev 2017-07-30 09:50:16 följande:

Man ska inte ge mat innan 6 mån och om man absolut ska introducera mat innan så ska det endast vara smakportioner och det ger ju ingen mättnad.

Så du menar att man inte ska lyssna på sina barn utan på bvc. Jag har ammat våra barn längre än de flesta och hade gärna väntat med att introducera mat men som sagt de var hungriga och väldigt intresserade av mat. Att inte lyssna till sina barn är fullständigt vansinnigt. Det är problemet när folk bara lyssnar på nya rekommendationer. Många bebisar är inte redo för mat förän vid 7mån medan andra behöver tidigare. Som tur är finns det föräldrar som vågar lita mer på sig själva och barnet än bvc.
  • Mymlan1986

Garanterat utvecklingsfas, just runt 4 mån finns jag att det var en lååååång period av gnäll :)

Svar på tråden Bebis personlighetsförändrad.