• Klarakarlsson

Är jag den ända som inte får presenter på min födelsedag?

Som titeln lyder, jag kan nog aldrig minnas tillbaka och komma på något tillfälle då det stått en paket på sängen tillsammans med frukost morgonen på min födelsedag. Jag minns att jag fått frukost på sängen och det ibland firats senare på kvällen men aldrig någonsin har jag fått önska mig nåt i födelsedagspresent å sedan få det. Jag

Är förövrigt 15 och ska fylla 16 och min familj har det bättre ekonomiskt än standard.

Känns som det alltid varit massor med vilkor när det kommer till min födelsedag, tex som beter du dig bra så firar vi osv, ingen i min familj har någonsin tagit min födelsedag riktigt seriöst. Är det bara jag som upplevt detta eller har andra också det? Speciellt med presenterna då jag hör från kompisar hela tiden " åh de ska ja önska mig när ja fyller år osv". JAG VET ATT PRESENTER INTE ÄR ALLT, men ändå det är ju lite surt.

Fyller år om en vecka dessutom å som de ser ut nu har ingen köpt nån present å inget firande e planerat. Jag fick dessutom be och önska att de kommer med frukost på sängen och till svar fick jag ett skratt...

• Svar på tråden Är jag den ända som inte får presenter på min födelsedag?
  • Carambolan

Är det bara din födelsedag eller är det ingen i din familj som får presenter? Är ni religiösa? (Har en bekant som av religiösa skäl aldrig firat sin födelsedag inom familjen.)

• Klarakarlsson

Nej vi är inte religösa, eftersom att jag är yngst har alltid min födelsedag firats mer än mamma å pappas tex.

Det är jag klurar på är bara varför mina föräldrar inte kommer fram och frågar vad det är jag önskar mig, går och köper det och slår in det. Om jag fått present så är det ett kuvär med pengar vilket är ganska tråkigt

• Platysma

Jag fick också alltid ett kuvert med pengar i! Tror att mina föräldrar menade väl och tänkte att det blir "mest rätt" ifall de helt enkelt låter mig köpa prylen. Tonåringar har ju ibland rätt specifika önskemål som föräldrar kanske tänker att de inte förstår sig på. Personligen gillade jag alltid pengakuvertet och tyckte att det blev rätt för mig på det sättet.

Men eftersom vi alla är olika: Har du frågat dem om de inte kan köpa en present som du önskar dig istället för att ge dig pengar någon gång? Om du uttrycker att de säkert ger dig pengar av omtanke (ifall du tror det) och att du uppskattar det, men att du verkligen önskar dig upplevelsen av att få en inslagen present kanske de förstår att det betyder mer för dig än de trott. Eller vad tror du?

• Ving

Har du aldrig fått paket på födelsedagen? Inte som liten heller? Fråga dina föräldrar varför ni inte firar din födelsedag och tala om att det gör dig ledsen.

• Pentra

När jag växte upp, som barn och bodde hemma, så önskade min mamma och pappa mig muntligt grattis på födelsedagen. Min mormor, som bodde långt bort, ringde mig alltid och önskade mig grattis, och även mina faddrar. Jag fick aldrig paket eller frukost på sängen på min födelsedag. Paket fick jag i stort sett först när födelsedagskakaset hölls, vilket kunde dröja upp till några veckor. ... Mina barn firas alltid på sina födelsedagar på något sätt; men hur beror på vilken dag i veckan de fyller. Men, de firas alltid med ett grattis och en kram och genom att vi går ut och fikar eller går på restaurang och äter eller att vi fikar med tårta eller liknande hemma. Kalaset, där de får paket, med släktingar och vänner hålls i anslutande helg. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Är jag den ända som inte får presenter på min födelsedag?