• KaffeOchHybris

Kutym / etikett om att träffa nyfödd

Nyfiken på hur folk ser på detta.
    Om en person har fått barn, förväntas familj och vänner ta första steget själva och föreslå att komma och träffa det nya barnet+föräldern?
    Eller är det lika vanligt att hålla sig lite på avstånd och avvakta tills föräldern själv föreslår att de kommer förbi?
    Tycker du något sätt är bättre än det andra / skulle du bli upprörd av något av dem?

Pratade med en person som tyckte att man absolut måste visa intresse och bjuda in sig själv. Själv har jag inte så mycket erfarenhet eller åsikter kring det, tänker mig att det första är vanligare men att det i vissa fall är lämpligare att avvakta. Värsta skulle väl vara om en nära vän inte visade något intresse alls för att träffa ens nyfödda barn, ens om de blev inbjudna. 

• Svar på tråden Kutym / etikett om att träffa nyfödd
  • Jag är bara jag

Kan bara svara för hur vi gjorde. Vi hade sagt ifrån redan innan han föddes att några besök på bb skulle det inte bli och inte några hemma heller på väldigt länge och vi skulle höra av oss när vi ville träffa släkten. Sonen föddes i november, början på rs-tiderna och vi ville undvika det plus ha lugn och ro första tiden. En kompis fick se honom som hastigast  och släkten till jul när han var 5 veckor. Barn som föds på sommaren kan träffa folk fortare. Alla respekterade vårt beslut och det kändes bra.

• Carambolan

Jag brukar höra av mig med en gratulation och i samband med det säga att vi gärna vill ses och att de får höra av sig när tid och ork finns. Sen tycker jag att bollen ligger hos de nyblivna föräldrarna. Är det några vi vanligtvis brukar träffa ofta kanske jag hör av mig igen om vi fortfarande inte setts på några veckor eftersom jag vet att man kan ha fullt sjå med annat i början, men med tre egna barn är jag inte jätteintresserad av att åka och titta på bebisar bara för tittandets skull så jag trugar inte

• John22

Att "bjuda in sig själv" går givetvis fetbort när någon precis fått barn. Att däremot berätta för föräldrarna att man gärna kommer över när de känner att de är redo är nog det bästa.

• Lotesse

Min svärmor har bjudit in sig själv på besök efter vår bebis föds. Hon bor i England så det innebär ju att hon kommer bo hos oss, förnodligen en vecka. Sambon har övertalat henne att hon kanske inte behöver komma direkt efter födseln utan några veckor senare så vi hinner vänja oss med barn på egen hand. Jag fasar lite lätt då svärmor kan bli lite för mycket i längre perioder men samtidigt vill jag inte hålla hennes första barnbarn från henne så hon kommer få komma på besök då. Vi får lösa det helt enkelt. Hon kommer förmodligen bli uttråkad efter någon dag inomhus och lär då få gå ut och underhålla sig själv (jag har inga som helst planer att springa runt i parker och caféer eller museum m.m. direkt efter födseln), och då får vi lite tid för oss själva.

• Lena

Gratulera och säg att du gärna vill träffas när de är redo för besök.

• Nandez
    Lena skrev 2017-07-30 13:09:45 följande:
    Så skulle jag göra.
  • Mortiscia80

Jag tror det är bra om släkt och vänner frågar om de får komma, själv var vi så upptagna i början att vi nog inte hade tänkt så mkt på det annars ärligt talat. Man har dock rätt att säga nej om man inte orkar!

• EmberEyes
    Lena skrev 2017-07-30 13:09:45 följande:

Så gör jag också. Jag utgår från att nya familjen har nog att stå i utan att jag bjuder in mig själv. Sedan hör jag kanske av mig några veckor senare och kollar av läget (utan att vara påträngande hoppas jag!), frågar om jag kan göra något för dem osv.
Svar på tråden Kutym / etikett om att träffa nyfödd