• star67

Vad kan man göra i Danmark ??!!

Vi funderar på att åka till Danmark om en vecka och stannar hos släkten där. Undrar vad kan vi hitta på där? Vi har varit till Lalandia en gång tycker inte att det var mycket och göra där, har redan åkt till skarasommarland och barnen trivdes massor där! Barnen är 10,8,6 år gamla, vi funderar på legoland faktiskt men hade tänkt något mer ???? Typ på köpenhamn !! Eller kanske annat. Kom gärna med några tips och rekomndetioner ???? Tack

• Svar på tråden Vad kan man göra i Danmark ??!!
  • mammaåten
    mammaåten skrev 2017-07-30 16:24:14 följande:

Legoland

Fårup

Bon Bon land

Skulle skriva tivolit i Köpenhamn, inte Legoland :p
  • Cheerful

Beror naturligtvis var i Danmark ni har tänkt er? Men i Köpenhamn men omnejd finns mycket att se,

Zoologisk have (djurpark) kommer man enkelt till från centrum med buss(finns gratis shuttle bussar från centrum eller cykel (ca 15min). I närheten finns också visit Carlsberg där man kantareller en guidad tur och få går runt i tunnlarna och se på hästarna, också med shuttle buss eller med de vanliga "S-tog" som förbinder Köpenhamn med förstäderna.

Tivoli i centrum har redan blivit nämnt, men det finns också bakken som ligger ca 20min nord om Köpenhamn med antingen Öresundståg eller s-tog. Även konstmuseet Louisiana (Humlebæk ca 40min nord om Köpenhamn 10min syd för Helsingör, Öresundståg) och "Hamlets" slott Kronborg i Helsingör (Öresundståg) är trevliga med barn.

Inne vid I Köpenhamn finns också flera barnvänliga museum, till exempel H.C. Andersens museum vid Rådhusplatsen.

Det finns också ett akvarium mellan flygplatsen och Köpenhamn, Den blå planet som är lättillgängligt med (shuttle) buss eller Öresundståg.

Roskilde (Regionaltog) och Frederikssund (S-tog) har trevliga vikinga-museum om barnen kan tänkas vara intresserade av det.

En regning dag brukar det också att vara populärt hos barnen att besöka eventyrfabrikken I Ballerup (S-tog).

Annars är det som du nämner Billum med Legoland och Lalandia som är populära destinationer i Jylland :)

Försöker med första barnet sedan november-16
  • star67

Tack för alla tips ???? Men Tivoli är typ som lisaberg ? Finns något för barn som är mellan 120-130?

Svar på tråden Vad kan man göra i Danmark ??!!