• lång väntan

Hur ska jag fråga om han vill förlova sig på festen?

Hejsan.. behöver lite tips hur jag ska göra när jag ska fråga

Om han vill förlova sig med mig? Har ordnat en fest som ska

Vara om 5 dagar och alla hans nära är bjudna. Frågan är nu

hur hade ni lagt upp det? Tacksam för inspiration ????????

• Svar på tråden Hur ska jag fråga om han vill förlova sig på festen?
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Frieri?) skrev 2017-08-02 07:06:20 följande:
    Den jämförelsen är ju väldigt bra! Den beskriver precis den idioti det är och den förvirring som följer.

Har man ute bestämt sig för att gifta sig så är man inte förlovad. Då bär man bara en ring. Är man inte befruktad så är man inte gravid. Är man arbetslös så kan man inte kalla sig för anställd. Studerar man på gymnasiet så kan man inte kalla sig för högskolestudent. Äger man ingen hund så är man inte hundägare.
    Det besvarar iallafall frågan som ställdes tidigare som du inte orkade svara på.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (faktor) skrev 2017-08-02 08:57:27 följande:

Vissa borde nog hålla sig till att byta ölburksringar, eftersom det är ungefär så seriösa de är när de talar om "förlovning".

Den överdrivna rädslan för ekonomisk trygghet begriper jag inte heller, när alla jurister och ekonomiska rådgivare säger att man bör gifta sig om man har barn ihop. Det går inte att få samma skydd genom att skriva papper bredvid och de flesta kommer aldrig ens till skott med det.

"Britt-Marie Svensson, jurist på Juristgruppen, vill uppmuntra framför allt par med barn att gifta sig.
    ??Som sambo går det aldrig att uppnå samma juridiska säkerhet för familjen.
    ??Vi som ser hur svårt det kan bli i en redan svår situation, vid plötsliga dödsfall, eller separationer ? önskar att fler par skulle sätta sig hos en jurist och diskutera hur man vill ha det om något händer.
    ??Vill man inte gifta sig kan man skriva ett testamente, ett samboavtal och se över sina försäkringar."

www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/test-rad/20140505/gift-dig-kvinna/

Du hänvisar till par med gemensamma barn, vad har det med frågan att göra?
  • Anonym (Frieri?)
    Anonym (Vienna) skrev 2017-08-02 15:03:25 följande:

Det besvarar iallafall frågan som ställdes tidigare som du inte orkade svara på.

Vilken fråga? Ingen har ställt någon fråga till mig.
  • Vixen90
    Anonym (Vienna) skrev 2017-08-02 15:02:20 följande:

Det är inget fel alls, har jag sagt det?

Tror du att man förlovar sig för andras skull?

En FÖRLOVNING innebär att man LOVAR sig till varandra genom äktenskap. Att bara byta ringar utan den juridiska biten är sånt man gör för syns skull, utan tvekan.
  • Vixen90

Så. Kan vi bara vara på det klara med detta nu?

Alla som byter ringar utan syfte att så småningom gifta sig är lite fel ute om de kallar det förlovning. PUNKT.
  • Anonym (Vienna)
    Vixen90 skrev 2017-08-03 03:58:52 följande:
    Så. Kan vi bara vara på det klara med detta nu?

Alla som byter ringar utan syfte att så småningom gifta sig är lite fel ute om de kallar det förlovning. PUNKT.
    Jaså du, vad sägs om detta då?

www.brollopsportal.se/f%C3%B6rlovning/

"Idag finns det naturligtvis inga regler för det. Idag är det lika vanligt att man bara förlovar sig utan att gifta sig överhuvudtaget."

PUNKT!!!
  • Vixen90
    Anonym (Vienna) skrev 2017-08-03 14:54:45 följande:

Jaså du, vad sägs om detta då?

www.brollopsportal.se/f%C3%B6rlovning/

"Idag finns det naturligtvis inga regler för det. Idag är det lika vanligt att man bara förlovar sig utan att gifta sig överhuvudtaget."

PUNKT!!!

Alltså. Katten blir ingen häst för att den är född i stallet.

Det är idioti att gå med på folks felanvändning av ord, som i detta fall "förlovning".

Ordet har en tydlig innebörd sedan tidigare, så att låta folk kapa ordet och ändra (förringa) dess betydelse är bara dumt och förvirrande. Det betyder inte att "förlovning" fått en ny innebörd, det betyder bara att folk är puckon som låter andra människor hållas när de tramsigt nog kallar sig förlovade utan att ha för avsikt att ingå äktenskap.

Det är ju att använda ordet felaktigt.

Man kan inte plötsligt börja kalla en helt annan företeelse för samma ord och tycka att ordets mening har förändrats. Ska jag kalla mig förälder när jag skaffar husdjur? Så vidgar vi betydelsen av att vara förälder? Ja. Det tycker jag vi gör. Sånt kan man ju tydligen göra hej vilt.
  • Anonym (Vienna)
    Vixen90 skrev 2017-08-03 15:17:24 följande:
    Alltså. Katten blir ingen häst för att den är född i stallet.

Det är idioti att gå med på folks felanvändning av ord, som i detta fall "förlovning".

Ordet har en tydlig innebörd sedan tidigare, så att låta folk kapa ordet och ändra (förringa) dess betydelse är bara dumt och förvirrande. Det betyder inte att "förlovning" fått en ny innebörd, det betyder bara att folk är puckon som låter andra människor hållas när de tramsigt nog kallar sig förlovade utan att ha för avsikt att ingå äktenskap.

Det är ju att använda ordet felaktigt.

Man kan inte plötsligt börja kalla en helt annan företeelse för samma ord och tycka att ordets mening har förändrats. Ska jag kalla mig förälder när jag skaffar husdjur? Så vidgar vi betydelsen av att vara förälder? Ja. Det tycker jag vi gör. Sånt kan man ju tydligen göra hej vilt.
    Uppenbarligen så förlovar sig folk utan planer på bröllop, deal with it!

Resten bemöter jag inte ens, så dåliga argument var det.

Hej då!

PUNKT! (Nu får du inga fler svar.) Erkänn dig bara besegrad. Solig
  • Anonym (Frieri?)
    Anonym (Vienna) skrev 2017-08-03 16:52:10 följande:

Hej då!

PUNKT! (Nu får du inga fler svar.) Erkänn dig bara besegrad.

Det är väl ingen som förnekat att par förlovar sig utan tanke på äktenskap? Varenda tonåring förlovar sig titt som tätt utan den minsta tanke på äktenskap. Många i tidiga 20 års åldern har 5-10 förlovningar bakom sig.

Det betyder väl inte att man behöver ta deras förlovningar på allvar? Det sorgliga är när dom kommer till förlovning nr 11, menar allvar med denna och alla bara skakar på huvudet och suckar ochvtror att det är samma låtsasförlovming som de andra 10 gångerna. ( det är ju också trist för ens partner att bli friad till när man vet att hen har friat till varenda partner hen haft innan)
  • Vixen90
    Anonym (Vienna) skrev 2017-08-03 16:52:10 följande:

Hej då!

PUNKT! (Nu får du inga fler svar.) Erkänn dig bara besegrad.

Du svarar ju på fel grejer.

JA, folk använder ordet så - på fel sätt, det vet vi, men poängen är att det ÄR FEL SÄTT. Och jag hanterar det genom att inte låta dem hållas, utan säger att det är fel. Medan du bara accepterar idiotin som det innebär att behålla ett ord men medvetet urholka dess innebörd.
  • Anonym (Grävmaskin)
    Anonym (Frieri?) skrev 2017-08-03 17:14:44 följande:
    Det är väl ingen som förnekat att par förlovar sig utan tanke på äktenskap? Varenda tonåring förlovar sig titt som tätt utan den minsta tanke på äktenskap. Många i tidiga 20 års åldern har 5-10 förlovningar bakom sig.

Det betyder väl inte att man behöver ta deras förlovningar på allvar? Det sorgliga är när dom kommer till förlovning nr 11, menar allvar med denna och alla bara skakar på huvudet och suckar ochvtror att det är samma låtsasförlovming som de andra 10 gångerna. ( det är ju också trist för ens partner att bli friad till när man vet att hen har friat till varenda partner hen haft innan)
    Va? Min 18-åring har noll förlovningar i bagaget. Min äldre son har en och är inte bruten. Han är 30+.
    Ingen tonåring i min bekantskapskrets har varit förlovad, ingen under 22 faktiskt.

Då undrar jag vad det är för folk du umgås med... 

Kan hålla med om att det kommer till förlovning nummer elva, nej då hade jag inte heller tagit det på allvar.

När jag och min sambo förlovade oss förekom inget frieri så jag lovar, det är ingen som är lurad.
  • Anonym (Grävmaskin)
    Anonym (faktor) skrev 2017-08-02 08:57:27 följande:

Vissa borde nog hålla sig till att byta ölburksringar, eftersom det är ungefär så seriösa de är när de talar om "förlovning".

Den överdrivna rädslan för ekonomisk trygghet begriper jag inte heller, när alla jurister och ekonomiska rådgivare säger att man bör gifta sig om man har barn ihop. Det går inte att få samma skydd genom att skriva papper bredvid och de flesta kommer aldrig ens till skott med det.

"Britt-Marie Svensson, jurist på Juristgruppen, vill uppmuntra framför allt par med barn att gifta sig.
    ??Som sambo går det aldrig att uppnå samma juridiska säkerhet för familjen.
    ??Vi som ser hur svårt det kan bli i en redan svår situation, vid plötsliga dödsfall, eller separationer ? önskar att fler par skulle sätta sig hos en jurist och diskutera hur man vill ha det om något händer.
    ??Vill man inte gifta sig kan man skriva ett testamente, ett samboavtal och se över sina försäkringar."

www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/test-rad/20140505/gift-dig-kvinna/

Det där gäller par med gemensamma barn. Jag har faktiskt läst igenom det som står nu och är faktiskt ännu mer bestämd att aldrig någonsin gifta mig. 

Jag och sambon är väldigt seriösa och har varit ett par länge och förlovning är det bästa för oss. Oavsett vad du tycker om saken. 
  • Anonym (Frieri?)
    Anonym (Grävmaskin) skrev 2017-08-04 17:11:10 följande:

Va? Min 18-åring har noll förlovningar i bagaget. Min äldre son har en och är inte bruten. Han är 30+.

Ingen tonåring i min bekantskapskrets har varit förlovad, ingen under 22 faktiskt.

Då undrar jag vad det är för folk du umgås med... 

Kan hålla med om att det kommer till förlovning nummer elva, nej då hade jag inte heller tagit det på allvar.

När jag och min sambo förlovade oss förekom inget frieri så jag lovar, det är ingen som är lurad.

Nu umgås jag inte med tonåringar. Så det är inte exempel från min umgängeskrets. De flesta i mitt umgänge är vuxna och personer som tagit förlovning seriöst och är gifta. Men jag träffar många tonåringar genom mitt jobb där jag åker runt på gymnasieskolor. Förlovningar titt som tätt ÄR oerhört vanliga bland barn/ungdommar
  • Anonym (Grävmaskin)
    Anonym (Frieri?) skrev 2017-08-04 17:32:08 följande:
    Nu umgås jag inte med tonåringar. Så det är inte exempel från min umgängeskrets. De flesta i mitt umgänge är vuxna och personer som tagit förlovning seriöst och är gifta. Men jag träffar många tonåringar genom mitt jobb där jag åker runt på gymnasieskolor. Förlovningar titt som tätt ÄR oerhört vanliga bland barn/ungdommar
    Haha, ja så galet det såg ut!
    Jag avser mina vänners barn och deras kompisar.

Jag umgås inte heller med tonåringar.Solig
Svar på tråden Hur ska jag fråga om han vill förlova sig på festen?