• Anonym (Elsa)

Erfarenheter av Jönköping?

Är det någon här som bor i Jönköping? Hur är det att bo där? Positivt och negativt med staden. Kontakten med myndigheter? Hur fungerar vården? Om man behöver bo på tex ett äldreboende eller gruppboende, hur är det i Jönköping?

• Svar på tråden Erfarenheter av Jönköping?
  • Anonym (Elsa)

Ingen?

• Anonym (Juggen)

Är född och uppväxt där men flyttade 99'.

Skillnad på nu och då men en rik kommun är det allt. Rent, fint och organiserat. Mycket kultur och bra studie möjligheter. Super vackert med Vättern. Fina parker, fin stad.

Säkerligen mindre rasistiskt nu än på min tid. Religiöst men så kallas det ju lilla Betlehem för en anledning.

Jävligt goa pizzor också.

Vad det gäller äldrevård osv så tror jag som med alla andra städer, research liksom. Finns säkerligen många bra ställen.

Ooh, nära till Gränna och Visingsö. Super fina landskap för Smålands natur är den vackraste i Sverige tycker jag.

• Anonym (Juggen)

Dock Är det ju småstadsmentalietet så jante lagen är ganska tydlig men det kanske inte är något problem om man inte behöver gå igenom hela skolgången där.

• Anonym (Elsa)

Tack för svar.

• Anonym (...)

En fin stad där det finns allt man behöver. Är inte insatt i äldrevården men vet att skolorna är bra. Jäkligt svårt att få hyreslägenhet dock.

• Anonym (Överstyvt)

Jag bor där. Jättetrevlig stad. Vättern är ett plus. Lagom stor stad där det mesta finns fast det är ändå lite småstadskänsla. Bra sjukvård i de jämförelser som jag sett. Stort och aktivt föreningsliv. Mycket kyrkor men det märks inte på något negativt sätt. Snarare tvärtom då de tar mycket socialt ansvar för utsatta grupper. Bra skolor. Inga direkt farliga områden möjligen bortsett från Råslätt och Öxnehaga nattetid. Smidigt med e4an. Inte jättebra trafiksituation men det funkar. Lite trångt vid åtta och fem bara.

Det negativa är bostadsbristen. Svårt att hitta både hus och lägenheter.

• Anonym (Överstyvt)

Och äldreboende och gruppboende är omöjligt att svara på. Finns både bra och dåliga.

• Anonym (Juggen)
    Anonym (Elsa) skrev 2017-08-01 09:36:11 följande:

Är det någon här som bor i Jönköping? Hur är det att bo där? Positivt och negativt med staden. Kontakten med myndigheter? Hur fungerar vården? Om man behöver bo på tex ett äldreboende eller gruppboende, hur är det i Jönköping?

Var flyttar du ifrån? Småsta eller större?
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Juggen) skrev 2017-08-02 21:59:43 följande:
    Var flyttar du ifrån? Småsta eller större?
    Från en småstad.
Svar på tråden Erfarenheter av Jönköping?