• KalleAnka23

inga krav på lillebrorsan

Hej!
    Är en 15 årig kille som har en lillebror på 14 bast, har dem senare åren märkt ett problem.

Jag har alltid varit det väldigt smarta och framåt riktade barnet, har ofta tagit bra hand om min lille bror, ha detta i åtanke min lille bror och jag har alltid haft en bra relation, skulle snarare säga att det är mina föräldrars fel, min lillebror har alltid varit lite efter med saker och ting, har gått på en ny skola nu i ett år och min bror ska också börja där nu. Mina föräldrar brukar alltid sätta min ribba väldigt högt, kan tillexempel komma hem med massa A betyg och några b och C, Medans min lillebror kan komma hem med bara E'n, mina föräldrar är alltid stolta och så över mig, grejen är den, får jag ett B då kan dem bli besvikna för att jag inte fick A, Medans lillebrorsan kommer hem med massa E'n och får jätte mycket beröm och kramar, kände att jag behövde prata.

• Svar på tråden inga krav på lillebrorsan
  • Anonym (Hej)

Gissar att de tror mer på din förmåga och att du klarar mer än lillbrorsan. De är så vana med att du får A så de har börjat ta det gör givet. Kan du prata med dem? Säga att du blir sårad över att de inte berömmer dig, och tar föregivet att du vill och kan prestera hela tiden.

Förmodligen klemar de bort brorsan av gammal vana, de är vana att han är minstingen. Kanske kan din påpekan bli en påminnelse att han är större än vad de tror.

• Jesper f
    KalleAnka23 skrev 2017-08-01 13:37:31 följande:

Hej!
    Är en 15 årig kille som har en lillebror på 14 bast, har dem senare åren märkt ett problem.

Jag har alltid varit det väldigt smarta och framåt riktade barnet, har ofta tagit bra hand om min lille bror, ha detta i åtanke min lille bror och jag har alltid haft en bra relation, skulle snarare säga att det är mina föräldrars fel, min lillebror har alltid varit lite efter med saker och ting, har gått på en ny skola nu i ett år och min bror ska också börja där nu. Mina föräldrar brukar alltid sätta min ribba väldigt högt, kan tillexempel komma hem med massa A betyg och några b och C, Medans min lillebror kan komma hem med bara E'n, mina föräldrar är alltid stolta och så över mig, grejen är den, får jag ett B då kan dem bli besvikna för att jag inte fick A, Medans lillebrorsan kommer hem med massa E'n och får jätte mycket beröm och kramar, kände att jag behövde prata.

Nu är det förvisso ett tag sen jag var i din ålder, men jag hade eller ja, jag har, han lever fortfarande :) en storebror - och vi hamnade också i nått liknande mönster med våra föräldrar, som du och din bror gjort - varav jag var lillebror. Mina föräldrar var tyvärr, många gånger, oförtjänt "hårda" med min storebror, medans jag tenderade att komma mycket enklare att "komma undan" med saker - och det där är INTE rättvist.

Nån sa nån gång att det var så bra att ha två barn, för man hade övat på nr 1 så viste man till nr 2 hur man skulle göra, och jag både tyckte då - och tycker nu - att det var förfärligt om det var sant. ALLA barn/ungdomar behöver beröm och kärlek efter sin EGEN förmåga och prestation, inte bara utifrån nån slags "Mall" eller "mönster".

Jag tror det är viktigt, precis som "Hej" sa, att du försöker sätta dig ned och berätta för dina föräldrar hur du känner, precis som du skrivit här. Jag tycker du har skrivit och uttryckt dig jättebra. Att du känner dig besviken och inte sedd när du jobbat hårt i skolan, för både A och B är jättebra betyg, så det ska du vara stolt över :) Dom har du jobbat hårt för att få ihop, och det är jag säker på att mamma och pappa också tycker, även om dom är dåliga på att uttrycka det.

Man blir aldrig i livet för gammal för att lära sig saker, så det här kan vara ett område som mamma och pappa behöver bli BÄTTRE på, och inte bara nu, utan även i framtiden. Även som vuxen behöver man många gånger sina föräldrar, behöver fråga råd, ibland behöver man hjälp osv. Så det är viktigt att man då redan har byggt upp en fungerande kommunikation. Så jag tycker du gör helt rätt som reagerar på det precis som du gör i ditt inlägg :) Lycka till.
  • Anonym (lycka till)

Det kan ju också bero på att din potential till ett A är betydligt högre än din brors potential till ett C, och att de därför förväntar sig att du ska prestera med A. Därmed inte sagt att du borde prata med dina föräldrar om hur det känns för dig att inte bli berömd och sedd för dina prestationer oavsett om det är A eller E.

Svar på tråden inga krav på lillebrorsan