• Grenen

Att följa en känsla?

Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här för att få hjälp med att reda ut tankarna.

Jag har varit tillsammans med min man i nio år. Vi har ett litet barn ihop och drömmer om fler. Problemet är bara att jag under småbarnsåren fick se sidor av min man som gjorde att jag tappade respekten för honom. Det handlar främst om hans förmåga att alltid sätta sig själv först - framför sitt barn - i kombination med en förväntan att jag ska ge upp en massa för att han ska kunna fortsätta leva så. Jag trodde i början att det bara skulle vara så där under den period han jobbade med ett krävande projekt. Men jag har med tiden insett att det förmodligen alltid kommer att vara så här. Och att det dessutom var så innan barn också utan att jag riktigt insåg det, men att det gick att stå ut med då eftersom det fanns mer utrymme för utsvävningar.

För två år sedan var vi väldigt nära att göra slut. Jag tog upp det med honom att jag var väldigt olycklig i vår relation och hade tappat känslorna för honom. Han tog det hårt och har försökt bättra sig sedan dess. Han har ingen familj och knappt några vänner där vi bor (han är från ett annat land) vilket gör att han är extra rädd att det ska ta slut. Jag med. Jag har försökt att få tillbaka känslorna, men det kommer aldrig längre än till att jag älskar honom som en familjemedlem. Men inte på det sexuella planet. Vi har sex ett fåtal gånger per år bara.

Under förra året var jag så otroligt ledsen och deprimerad och drabbades av så stark panikångest att jag tog kontakt med psykiatrin. Detta för att jag skötte både heltidsjobb, hem och barn när maken var på långa jobbresor. Det kändes som att jag var helt låst i livet.

Nu har vi flyttat till ett underbart ställe. Vi är jättelyckliga över det, men det gnager ändå i mig att jag inte kan förmå mig till att känna mer för min man. Jag fasar för tanken på separation för att jag inte kan tänka mig att vara utan vårt barn hälften av tiden. Det är jag som haft huvudansvaret sedan födseln och vi är jättenära. Jag står inte ut med att inte få vara nära varje dag. Dessutom skulle jag inte ha råd att bo kvar i vårt nya hem om jag var ensamstående.

Men, under flytten, träffade jag familjen vi skulle byta lägenhet med. En släkting till dem hjälpte till och det bara sprakade emellan oss. Vi pratade knappt alls, men det var en sån laddning där som jag inte känt på flera år. Av hans blickar och skratt att döma såg han något hos mig med. Jag har aldrig varit otrogen eller ens flirtat med andra, men nu känner jag att jag så gärna vill ha kontakt med den där mannen. Se vad det var som sprakade. Om det bara är inbillning för att jag är olycklig i min relation eller om det verkligen finns nåt där? En chans att bli lycklig och få ett annat liv?

Så, min fråga är nu, ska jag satsa på mitt förhållande trots att jag har väldigt lite motivation, eller ska jag ta kontakt med killen och undersöka vad som finns där? Jag kommer i så fall ta kontakt med honom och använda svepskälet att jag behöver hans hjälp med något praktiskt (han är hantverkare). Usch, jag känner att jag är ute på hal is, men jag vet ärligt talat varken ut eller in. Vill bara så gärna må bättre.

• Svar på tråden Att följa en känsla?
  • Anonym (Kvinna37)

Du ska ju inte kontakta den andra mannen så länge du är i ett förhållande! Tänk dig själv vilket svek det är! Även om ni separerar så är det dålig stil, oavsett om exet vet så vet du vad du har gjort för fel. Är det så du vill börja en ny relation? Hur hade du mått om det var motsatt situation?

Du kanske borde lämna din man, ingen konst att sälja bostaden och flytta till lägenhet, det är sånt man får ta. Sen kan du ju ansöka om ensam vårdnad med besöksrätt, det är inte så blodigt som man kan tro men ditt ex kan iaf inte kräva 50/50-boende då.

En sista tanke: jag vet att det känns fint och spännande att det sprakar men i många fall så blir den första efter en lång relation bara en "re-bound" som det inte håller med, risk finns iaf så var ärlig mot dig själv och honom isf om känslorna är äkta eller inte.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-02 13:41:10 följande:
    Du ska ju inte kontakta den andra mannen så länge du är i ett förhållande! Tänk dig själv vilket svek det är! Även om ni separerar så är det dålig stil, oavsett om exet vet så vet du vad du har gjort för fel. Är det så du vill börja en ny relation? Hur hade du mått om det var motsatt situation?

Du kanske borde lämna din man, ingen konst att sälja bostaden och flytta till lägenhet, det är sånt man får ta. Sen kan du ju ansöka om ensam vårdnad med besöksrätt, det är inte så blodigt som man kan tro men ditt ex kan iaf inte kräva 50/50-boende då.

En sista tanke: jag vet att det känns fint och spännande att det sprakar men i många fall så blir den första efter en lång relation bara en "re-bound" som det inte håller med, risk finns iaf så var ärlig mot dig själv och honom isf om känslorna är äkta eller inte.
    Kloka ord
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-02 13:41:10 följande:

Sluta uppmuntra mammor att söka ensamrätt utan större anledning. Fastän nu denna pappa hade satt sig själv före barnet så betyder inte det att han inte vill se henne. För det är precis så det kan gå med kvinnor som har ensamrätt, då är det slut med umgänge för fadern då socialen tydligen bara lyssnar på mammor, de får säga nej hela tiden, och så är det så. Det finns pappor som får kämpa i åratal för att få ha sin dotter/son pga att mamman säger nej. Så jag tycker ensamrätt ska undgås så långt som möjligt, bortsett från fall där det faktiskt krävs förstås.
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Nej) skrev 2017-08-02 13:55:07 följande:
    Sluta uppmuntra mammor att söka ensamrätt utan större anledning. Fastän nu denna pappa hade satt sig själv före barnet så betyder inte det att han inte vill se henne. För det är precis så det kan gå med kvinnor som har ensamrätt, då är det slut med umgänge för fadern då socialen tydligen bara lyssnar på mammor, de får säga nej hela tiden, och så är det så. Det finns pappor som får kämpa i åratal för att få ha sin dotter/son pga att mamman säger nej. Så jag tycker ensamrätt ska undgås så långt som möjligt, bortsett från fall där det faktiskt krävs förstås.
    Jag får nog ha de åsikter jag vill faktiskt. Och små barn tycker jag inte ska behöva byta hem varje vecka, det kan knappast vara i deras bästa intresse. Det är ingen enorm skillnad mellan delad/ensam vårdnad tycker jag, dessutom kan den andra parten ha umgängesrätt och det kan man inte neka dem i så fall. Klart båda ska få träffa barnen men det blir ofta enklare för barnen om de slipper sitta i kläm, ju äldre de är desto lättare har de ju förstås att anpassa sig till ett 50/50-boende.
  • Anonym (..)
    Anonym (Nej) skrev 2017-08-02 13:55:07 följande:

Håller med dig. 50/50 eller däromkring är något som man bör eftersträva för barnens bästa.

Dessutom har ju ts uppenbart tyckt det varit jobbigt att vara ensam ansvarig för barn hus o hem när mannen varit borta (så jobbigt att hon sökt hjälp hos psykiatrin), så även för ts skull tror jag att det är bra om hon skulle få dagar utan sitt barn för att ladda batterierna.

Jag har sett flera fall där ensamma mammor kämpar utan pappan, slår knut på sig själva för att gå ihop livspusslet. Blir knappast bra för varkrn mamma eller barn. Så nej, det är knappast eftersträvansvärt med ensam vårdnad om inte pappan är uppenbart olämplig.

Ts. Otrohet är fel. Det förvärrar bara läget o kan ge stora problem med samarbete med barnets pappa i framtiden. Det låter som ert föehållande är dött. Vill du ge det en chans gå på familjerådgivning, men separera innan du ger dig på nästa man.
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (..) skrev 2017-08-02 14:12:31 följande:
    Håller med dig. 50/50 eller däromkring är något som man bör eftersträva för barnens bästa.

Dessutom har ju ts uppenbart tyckt det varit jobbigt att vara ensam ansvarig för barn hus o hem när mannen varit borta (så jobbigt att hon sökt hjälp hos psykiatrin), så även för ts skull tror jag att det är bra om hon skulle få dagar utan sitt barn för att ladda batterierna.

Jag har sett flera fall där ensamma mammor kämpar utan pappan, slår knut på sig själva för att gå ihop livspusslet. Blir knappast bra för varkrn mamma eller barn. Så nej, det är knappast eftersträvansvärt med ensam vårdnad om inte pappan är uppenbart olämplig.
    Förstår precis hur du menar! Dock tycker jag det är skillnad mellan säg spädbarn eller en tonåring kring lämplighet med delat boende osv. Bra med avlastning men den här karln sätter ju sina egna behov före barnet, jag skulle nog inte lämna ett barn med honom i flera dagar då :s
  • Anonym (mmm)

tänker att eftersom du inte känner dig helt ok i er relation var det ju säkert det som fick dig att behöva läkarhjälp. Fundera över om du tror att du skulle må bättre utan honom. Ibland är det själv relationen som gör en sjuk

• Grenen

Tack för all klok input! Det behövdes verkligen. Så lätt att sväva iväg i känslorna och ignorera det logiska tänket. Jag ska inte ta kontakt med den där mannen. Det är inte värt det.

Angående vårdnaden skulle jag i vår situation välja gemensam. Pappan tar ansvar när han absolut måste, vilket han ju skulle behöva göra de dagar han har barnet hos sig. Jag är inte rädd att barnet skulle fara illa hos honom. Tror till och med deras relation skulle bli bättre. Det är främst mig pappans beteende har haft en negativ inverkan på. Jag skulle nog behöva ensamma dagar ibland för att ladda batterierna, precis som någon skrev. Men samtidigt kan jag inte tänka mig att vara utan barnet varje dag. Svårt. Ett dilemma jag inte riktigt orkar ta tag i just nu. Ska nog försöka få med maken på familjeterapi istället. Vi har försökt halvhjärtat förut.

• Anonym (makalöst)

Men för helvete människa är du 16 eller?
    Hur fan kan du ens fundera över att släppa allt (barn, man och hus) för att det "sprakade" lite i trosan med en helt okänd snubbe? Ska du släppa allt så gör det av en god anledning, för att du inte längre älskar din man, men hitta inte på en massa löjliga fantasier som du blåser upp i det absurda. 

Svar på tråden Att följa en känsla?