• Anonym (s)

Någon har försökt logga in/registrera med min email i SPiD?

Loggade in med min gamla email nyss då jag fortfarande får vissa mail dit, och såg ett "bekräfta din epost"-mail. Mailet kom från aftonbladet och där har alltså någon skrivit upp sig med min email för något som kallas "SPiD". Bekräftade såklart inte, och jag ser i mejlet att det står ett litet "om du inte har gjort det här så kan du bara ignorera mejlet" (eller liknande). Var för övrigt mer än ett halvår sedan jag besökte aftonbladet, kanske t.o.m. ett år.

Någon försökte ta lån i mitt personnummer för en och en halv månad sedan, så det här gör ju mig paranoid som tusan, men varför skulle man ange någon annans email? Det kanske bara är någon som skrev fel email? Eller hoppades dom att jag skulle bekräfta av misstag?

Lite förvirrad och ängslig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-04 06:42
    Borde jag agera på det här eller borde jag anta att det är någon som skrivit fel email?

• Svar på tråden Någon har försökt logga in/registrera med min email i SPiD?
  • Carambolan

Är det bara ett försök skulle jag utgå från att någon skrivit fel bara.

• Anonym (s)
    Carambolan skrev 2017-08-04 07:37:36 följande:
    Är det bara ett försök skulle jag utgå från att någon skrivit fel bara.
    Jo, nu när jag lugnat ner mig lite känns det lite överdrivet att göra något annat, det är ju bara ett mejl än så länge.

Min mejl är ju även ett förnamn.efternamn@blabla, så det kan mycket väl vara att någon råkade lägga till en bokstav i sitt eget och därmed skicka till fel.
  • Anonym (spärra)

Jag tycker personnummerstölden verkar mer alarmerande. Där är det ju id-kapning som riskeras. Jag tipsar därför att du hos UC spärrar ditt personnummer. Då kan inte någon ta lån i ditt namn.

• Anonym (s)
    Anonym (spärra) skrev 2017-08-04 09:18:51 följande:
    Jag tycker personnummerstölden verkar mer alarmerande. Där är det ju id-kapning som riskeras. Jag tipsar därför att du hos UC spärrar ditt personnummer. Då kan inte någon ta lån i ditt namn.
    Jag spärrade det i två veckor som man kunde göra utan att skicka något till dom, man kan utöka till 5 år, men då skulle jag skicka en kopia på anmälan till polisen, som jag har. Vet inte om jag ska göra det eller ej, det var ju bara ett "försök" och 5 år är ganska lång tid att inte kunna göra något själv om jag vill ha hela tiden. Hur lång tid ska man vänta innan man är "säker" liksom?
  • Anonym (s)
    Anonym (s) skrev 2017-08-04 10:27:06 följande:
    Jag spärrade det i två veckor som man kunde göra utan att skicka något till dom, man kan utöka till 5 år, men då skulle jag skicka en kopia på anmälan till polisen, som jag har. Vet inte om jag ska göra det eller ej, det var ju bara ett "försök" och 5 år är ganska lång tid att inte kunna göra något själv om jag vill ha hela tiden. Hur lång tid ska man vänta innan man är "säker" liksom?
    Ingen har tagit någon kreditupplysning sen dess heller, personen försökte ta lån i mitten av juni, jag fick hem ett brev efter en vecka, anmälde till polisen och spärrade personnummret i 2 veckor, sedan dess, inget.

Jag vet inte heller varför de skulle fortsätta med mitt personnummer då det avslogs, men vem vet.
Svar på tråden Någon har försökt logga in/registrera med min email i SPiD?