Antagen till juristprogrammet i Uppsala - hjälp!
Jaha. Igår kom andra antagningen och jag kunde konstatera att jag verkligen kom in på juristprogrammet på Uppsala universitet. Efter att i många år trott att jag sumpat chansen genom medelmåttiga betyg, kom jag in! Men vad som sedan barndomen i mitt huvud känts som en glittrande dröm har nu bytts ut av oro och bister verklighet - för att vara lite dramatisk. Inte blev det bättre av att se listan på antagna och alla posh:a efternamn, att gå in på facebook och se alla perfekta människor som anmält sig till recceveckan osv osv. Jag känner mig bara helt fel.
Jag kommer från ett litet samhälle i Norrland, har inget kontaktnät, känner ingen Uppsala, ingen släkting som studerat vid universitet, inga besparingar överhuvudtaget, är inte ett dugg högpresterande, har knappt varit utomlands, gillar inte att festa, är rätt dålig på etikett och socialt spel, är SLAPP. Jag har alltid haft lätt i skolan, vilket har gjort att jag lagt mig på någon slags medelnivå. Kan inte ens minnas att jag tog hem läxor ens en gång. Kom in på juristprogrammet genom att kämpa upp högskoleprovsresultatet.
Så då är frågan: har man en chans på Uppsalas juristlinje som en som mig? Och är det någon som vet hur den sociala miljön på de olika juristprogrammen ser ut, någon som skulle passa en slapp, osocial fattiglapp från norrland bättre? :)