• Mittarv

Låta barnen gå själva på Lek- och Vattenland?

Vi funderar över bostad intill Kneipp och tanken var att släppa ner barnen själva där med ett säsongsband, så får de gör vad de vill när de vill. Hon är 14 då och han blir 10 när vi är där.
    Vi har redan frågat och enda gränser som finns är vid varje attraktion, inte inträdet.

Dom gör redan en del själva men under viss uppsikt då han visar stor självsäkerhet som (över)stimulerad.
    En del attraktioner har strikta föreskrifter och ingen övervakande personal.

Hon som kan klara sig själv, vill givetvis inte göra exakt samma som lillebror.
    Så det känns lite osäkert att de skulle gå själva. Senast var det 8 dagar och vi kunde ex. äta intill när de lekte.
    Så nästa steg känns lite tveksamt tills han är några år äldre.

Å den andra sidan ägde vår granne sitt hus där och deras barn pojke 8 och flicka 10 "tröttnar efter 3 dagar" på Kneipp, så det kan vara smartare att bo närmare stan där man kan handla och göra annat utan bil. Så blir Kneipp en utflykt istället.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-04 21:24
    Kan inte läsa detta i gamla FL, men i nya.
  • Svar på tråden Låta barnen gå själva på Lek- och Vattenland?
  • Rockelina

Ps: här hemma vid poolen vaktar vi hela tiden sjuåringarna vilket har visat sig behövas. Och då menar jag att vi befinner oss inom synavstånd.

• hammarhajen
    Mittarv skrev 2017-08-04 23:42:09 följande:
    Kneipp har snälla jämnåriga barn, inget bus från en förort i närheten.
    Men det handlar sällan om medvetet dumma grejer eller hänsynslöshet. Utan helt vanliga (som du skriver "snälla") barn från ALLA områden, som glömmer sig i en rolig lek. Långt ifrån alla villabarn från fina kvarter står snällt i kö och väntar, eller kommer ihåg att gå och inte springa vid bassänger. 
  • Mittarv
    hammarhajen skrev 2017-08-12 07:11:49 följande:
    Men det handlar sällan om medvetet dumma grejer eller hänsynslöshet. Utan helt vanliga (som du skriver "snälla") barn från ALLA områden, som glömmer sig i en rolig lek. Långt ifrån alla villabarn från fina kvarter står snällt i kö och väntar, eller kommer ihåg att gå och inte springa vid bassänger. 
    Jag övermodet växer har vi sett så pojkar kan behöva längre tillsyn. Den som bor där är grävmaskinist och har gott om alkohol hemma.
  • kontrollant
    Mittarv skrev 2017-08-12 13:16:19 följande:
    Den som bor där är grävmaskinist och har gott om alkohol hemma.
    Hur nu detta har med ämnet att göra får du gärna förklara lite närmare.
  • Bianca1

Alltså allt verkar lite obegripligt tycker jag? Vad menas med tråden egentligen?

• Mittarv
    kontrollant skrev 2017-08-13 20:28:13 följande:
    Hur nu detta har med ämnet att göra får du gärna förklara lite närmare.
    Att somliga som lägger näsan i blöt har dåligt omdöme :)

• Mittarv
    Bianca1 skrev 2017-08-13 23:25:32 följande:
    Alltså allt verkar lite obegripligt tycker jag? Vad menas med tråden egentligen?
    Läs från början det andra förstått och svarat på, eller hoppa över. Alla kan inte alltid förstå allt, inte jag heller :)
  • kontrollant
    Mittarv skrev 2017-08-14 05:43:24 följande:
    Att somliga som lägger näsan i blöt har dåligt omdöme :)

Det framgår inte i tråden hur denne någon skulle ha "lagt näsan i blöt", inte heller på vilket sätt grävmaskinister skulle ha sämre omdöme än TS.
  • Mittarv
    kontrollant skrev 2017-08-14 09:44:37 följande:
    Det framgår inte i tråden hur denne någon skulle ha "lagt näsan i blöt", inte heller på vilket sätt grävmaskinister skulle ha sämre omdöme än TS.
    Nämen intag av alkohol. Men om du som Kontrollant kanske håller dig till ämnet, är frågan vad du anser om hur man ska ha kontroll över barnen vid vilken ålder i angivna fall.
  • John22

Inte en chans att jag hade dumpat dem där själva. Har du missat vad som försiggår på diverse vattenland och badhus nuförtiden?

• kontrollant
    Mittarv skrev 2017-08-14 19:31:05 följande:
    Nämen intag av alkohol. Men om du som Kontrollant kanske håller dig till ämnet
    Det var du som började skriva om grävmaskinist och näsan i blöt, inte jag.
    Mittarv skrev 2017-08-14 19:31:05 följande:
    är frågan vad du anser om hur man ska ha kontroll över barnen vid vilken ålder i angivna fall.
    Eftersom sonen enligt dig är "modig och sprallig" bör ni naturligtvis hålla koll hela tiden.
    Som någon skrev tidigare i tråden är ju lek- och vattenland ingen barnpassning.

• Mittarv
    kontrollant skrev 2017-08-14 21:00:40 följande:
    Det var du som började skriva om grävmaskinist och näsan i blöt, inte jag.

Eftersom sonen enligt dig är "modig och sprallig" bör ni naturligtvis hålla koll hela tiden.
    Som någon skrev tidigare i tråden är ju lek- och vattenland ingen barnpassning.

Ja man får nog det tillsvidare så det är intressant att se hur andra gör, ex. den som vill sälja ett hus nära och släpper dit sina barn.
  • Bianca1
    Mittarv skrev 2017-08-20 17:38:51 följande:
    Ja man får nog det tillsvidare så det är intressant att se hur andra gör, ex. den som vill sälja ett hus nära och släpper dit sina barn.
    Menar du inte den som vill köpa ett hus i närheten? Den som säljer släpper väl inte dit sina barn så ofta? Eller hur menar du egentligen?? Det är sånna detaljer som gör tråden virrig ibland tycker jag.

Nåja, hur har det gått? Har du låtit dem vara själva?
  • kontrollant
    Ja man får nog det tillsvidare så det är intressant att se hur andra gör
    Varför skulle det vara intressant, om du har ett eget sunt förnuft?
    ex. den som vill sälja ett hus nära och släpper dit sina barn.
    Dennes barn är kanske inte lika "modiga och spralliga" som dina?
  • Mittarv
    John22 skrev 2017-08-14 19:34:12 följande:
    Inte en chans att jag hade dumpat dem där själva. Har du missat vad som försiggår på diverse vattenland och badhus nuförtiden?
    Jag skriver om det och vi är inte i närheten av övervuxna anlända "barn"
  • Mittarv
    Bianca1 skrev 2017-08-20 19:35:33 följande:
    Menar du inte den som vill köpa ett hus i närheten? Den som säljer släpper väl inte dit sina barn så ofta? Eller hur menar du egentligen?? Det är sånna detaljer som gör tråden virrig ibland tycker jag. Nåja, hur har det gått? Har du låtit dem vara själva?
    Den som säljer har det bra med att släppa ner sina barn 10 och 7 år själva men det kan vi prova med ett äldre och yngre då vi hyr där ibland.
  • Mittarv
    kontrollant skrev 2017-08-20 21:15:23 följande:
    Varför skulle det vara intressant, om du har ett eget sunt förnuft?

Dennes barn är kanske inte lika "modiga och spralliga" som dina?
    Vem man köper av har alltid intresse.

Barn kan ändra sig fort, våra klarar sig bra men vi är rädda om dom.

Från det ena till det andra du som vet, om man väljer ett område i Spanien också eller istället, vilket anser du vara bäst och varför?
  • kontrollant
    Mittarv skrev 2017-08-25 19:01:32 följande:
    Från det ena till det andra du som vet, om man väljer ett område i Spanien också eller istället, vilket anser du vara bäst och varför?
    Det finns dedikerade forum för frågor kring detta, kan skicka länk om du vill.

Dina funderingar om just mina specifika preferenser får du gärna ta via PM. :)
Svar på tråden Låta barnen gå själva på Lek- och Vattenland?