• Farfallos

Vad består patriarkatet av?

Det påstås att vi lever i ett patriarkat där män håller varandra om ryggen, men de enda argument jag hör för att vi skulle leva i ett patriarkat är att män skulle vara privilegierade, att en liten del av alla män beter sig som skit mot tjejer/kvinnor och att kvinnor och män gör olika livsval (där t.ex tjejer fortsätter att välja sedan länge väl kända låglönekarriärer). I verkligheten är det ju dock så att:
    - Det finns massor av utbildningar och nätverk skapade av och för kvinnor där män enligt regelverket inte är välkomna. I vilka sammanhang är kvinnor inte välkomna pga sitt kön?
    - De privilegierade männen drabbas i högre grad av ofullständiga betyg, arbetslöshet, hemlöshet och missbbruk. De sitter i fängelse, dör i alla sorters olyckor och dör i förtid.
    - 99% av alla män är vanliga skötsamma tysta män (som inte riktigt fattar hur de bidrar till förtrycket av kvinnor genom sin könstillhörighet, men ändå accepterar att de är svin av födsel och ohejdad vana och inte opponerar sig).
    - Kvinnor slår 

...och detta var ju bara min beskrivning av läget (med lite valda fakta), men jag har ändå tänkt en del på detta och kan inte riktigt fatta vad som avses när man pratar om privilegierade män, könsmaktsordning, patriarkat och att kvinnor skulle vara diskriminerade. Jag ser skillnader mellan könen pga olika fria val och biologi, och en hel del solklar lagstadgad könsdiskriminering av män. Jag vill inte dra några stora växlar på den, men den tyder ju helt klart på att det knappast är ett patriarkat vi lever i. Så vad missar jag - vad består patriarkatet av?

• Svar på tråden Vad består patriarkatet av?
  • Anonym (Tjej)

Patriarkatet består av alla människor uppväxta i vår kultur och med vår historia

Med "vår" menar jag människor dvs typ alla länder förutom något tribesamhälle någonstans, inte bara Sverige. Även alla feminister etc är en del av patriarkatet. Man kan försöka gå emot men vi är uppväxt med viss kultur och värderingar och fördomar som man inte bara kan bortse ifrån. Både män och kvinnor.

Sedan tycker jag att det är lite överdrivet och tycker inte är kvinnor har det nämnvärt sämre än män i Sverige idag... men kom också ihåg att patriarkatet slår åt bägge håll och även män kan må dåligt av det. Att man som kvinna blir mer tröstad, får mindre straff etc och män ses som skyldiga och mår dåligt och är ensamma är också en del av patriarkatet.

• Anonym (Tjej)

Patriarkatet är alltså INTE män i allmänhet som aktivt förtrycker kvinnor i allmänhet.

• Näng

Jag tror inte den generelle mannen förstår hur kvinnor generellt fortsatt diskrimineras. Vi talar ju på gruppnivå och ej på individ nivå nu. Män behöver fostra män. Mäns våld mot kvinnor kostar Sverige ca 1,2 miljarder per år. Så om vi kunde råda bot på våld mot kvinnor hade vi båda tjänat hälsa och pengar. Att anspela på att "inte alla män" gör si och så är en väldigt förenklad bild av verkligeheten. Faktum kvarstår: det är kraftigt överreprenterat män som skadar kvinnor och förtrycker världen över. Det måste män och kvinnor gemensamt ändra. Det är också oftast män som skadar män. Alltså behöver grunden i hur pojkar uppfostras och bemöta ändras. Det i kombination men lika möjlighet till utbildning för alla människor.

• Farfallos
    Näng skrev 2017-08-05 11:39:10 följande:
    Jag tror inte den generelle mannen förstår hur kvinnor generellt fortsatt diskrimineras. Vi talar ju på gruppnivå och ej på individ nivå nu. Män behöver fostra män. Mäns våld mot kvinnor kostar Sverige ca 1,2 miljarder per år. Så om vi kunde råda bot på våld mot kvinnor hade vi båda tjänat hälsa och pengar. Att anspela på att "inte alla män" gör si och så är en väldigt förenklad bild av verkligeheten. Faktum kvarstår: det är kraftigt överreprenterat män som skadar kvinnor och förtrycker världen över. Det måste män och kvinnor gemensamt ändra. Det är också oftast män som skadar män. Alltså behöver grunden i hur pojkar uppfostras och bemöta ändras. Det i kombination men lika möjlighet till utbildning för alla människor.
    Nä, jag förstår inte heller hur kvinnor generellt diskrimineras. ....förutsatt att vi håller oss till ordets faktiska betydelse "ut­sätta för o­rättvis behandling på grund av till­hörighet till viss grupp". Skulle vara intressant att få ett exempel på hur kvinnor diskrimineras i samhället. Jag menar, män kan t.ex pga sitt kön nekas tillträde till vissa utbildningar, och det är ett klart och tydligt exempel på diskriminering i sin renaste form helt utan inslag av eget fritt val. Kan du ge mig ett exempel på något motsvarande som kvinnor utsätts för? 

Du säger "Att anspela på att "inte alla män" gör si och så är en väldigt förenklad bild av verkligeheten." Hmm... Vad tänker du om att måla upp en bild av verkligheten som bara bygger på vad en pytteliten del av alla män gör? Är inte det (om något) en förenklad och felaktig bild av verkligheten?

Kanske inte gjorde det väldigt tydligt, men jag pratar om Sverige, och är det verkligen i Sverige så att mäns våld mot kvinnor är mycket mer omfattande än det motsatta? tinyurl.com/ydfjn2wn
  • Farfallos
    Anonym (Tjej) skrev 2017-08-05 11:30:54 följande:
    Patriarkatet består av alla människor uppväxta i vår kultur och med vår historia
    Med "vår" menar jag människor dvs typ alla länder förutom något tribesamhälle någonstans, inte bara Sverige. Även alla feminister etc är en del av patriarkatet. Man kan försöka gå emot men vi är uppväxt med viss kultur och värderingar och fördomar som man inte bara kan bortse ifrån. Både män och kvinnor.

Sedan tycker jag att det är lite överdrivet och tycker inte är kvinnor har det nämnvärt sämre än män i Sverige idag... men kom också ihåg att patriarkatet slår åt bägge håll och även män kan må dåligt av det. Att man som kvinna blir mer tröstad, får mindre straff etc och män ses som skyldiga och mår dåligt och är ensamma är också en del av patriarkatet.
    Det du nämner i första och sista meningen känns som lite för lite substans i när man skriver stora plakat med orden KROSSA PATRIARKATET. En del av det där kan säkert ha med biologi att göra också, så mer exakt vad är det som ska krossas? Jag kan ge otroligt många exempel på lagar och statuter som gynnar kvinnor och diskriminerar män, och det finns statistik på det du skriver om lindrigare straff mm. Så med allt jag skrev om i TS så kan man ju undra vad som definierar patriarkatet? Betyder "patriarkat" ett samhällssystem som motarbetar män och gynnar kvinnor?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjejer-far-fler-snallbetyg-an-killar
  • Anonym (Konspiration)

Patriarkatet är en central del av den feministiska konspirationsteorin som handlar om att alla män i samförstånd beslutat sig för att förtrycka alla kvinnor.

Det är den mest fantasifulla och häpnadsväckande konspirationsteori som någon någonsin lyckats komma på.

• Farfallos
    Anonym (Konspiration) skrev 2017-08-05 13:33:27 följande:
    Patriarkatet är en central del av den feministiska konspirationsteorin som handlar om att alla män i samförstånd beslutat sig för att förtrycka alla kvinnor.

Det är den mest fantasifulla och häpnadsväckande konspirationsteori som någon någonsin lyckats komma på.
    Jo, det kan man ju misstänka, men för att inte hamna i en sandlådediskussion så tänker jag att man kunde vara lite mer analyserande och nyanserad.
  • Näng
    Farfallos skrev 2017-08-05 13:05:33 följande:

Nä, jag förstår inte heller hur kvinnor generellt diskrimineras. ....förutsatt att vi håller oss till ordets faktiska betydelse "ut­sätta för o­rättvis behandling på grund av till­hörighet till viss grupp". Skulle vara intressant att få ett exempel på hur kvinnor diskrimineras i samhället. Jag menar, män kan t.ex pga sitt kön nekas tillträde till vissa utbildningar, och det är ett klart och tydligt exempel på diskriminering i sin renaste form helt utan inslag av eget fritt val. Kan du ge mig ett exempel på något motsvarande som kvinnor utsätts för? 

Du säger "Att anspela på att "inte alla män" gör si och så är en väldigt förenklad bild av verkligeheten." Hmm... Vad tänker du om att måla upp en bild av verkligheten som bara bygger på vad en pytteliten del av alla män gör? Är inte det (om något) en förenklad och felaktig bild av verkligheten?

Kanske inte gjorde det väldigt tydligt, men jag pratar om Sverige, och är det verkligen i Sverige så att mäns våld mot kvinnor är mycket mer omfattande än det motsatta? tinyurl.com/ydfjn2wn

Vet du att jag tror varken det leder till något eller blir in spännande diskussion. Den dagen alla tar ansvar och agerar för en jämställd människosyn istället för att leta ursäkter och kryphål för att slippa ta ansvar då kanske men bara kanske vi kommer framåt. Människors lika rätt och ansvar och värde är något som bör prägla framtiden. Och då måste orättvisor bekämpas. På alla håll. För att ingen kan göra allt men alla kan göra något. Ex inte förminska och sprida dynga...
  • Anonym (.)
    Näng skrev 2017-08-05 15:10:31 följande:

Vet du att jag tror varken det leder till något eller blir in spännande diskussion. Den dagen alla tar ansvar och agerar för en jämställd människosyn istället för att leta ursäkter och kryphål för att slippa ta ansvar då kanske men bara kanske vi kommer framåt. Människors lika rätt och ansvar och värde är något som bör prägla framtiden. Och då måste orättvisor bekämpas. På alla håll. För att ingen kan göra allt men alla kan göra något. Ex inte förminska och sprida dynga...

Din post visar lite vad problemet är med diskussionen. Precis när samtalet startar så börjar du slingra dig ur den med argument som "jag tror inte det leder till något eller blir en spännande diskussion". Ingen blir klokare om ingen som står bakom en teori kan ge en förklaring till den. Tycker det här händer väldigt ofta med just patriarkat-diskussionen. Det är en ganska omfattande teori så självklart finns det mycket frågor och motargument som man vill ha svar på men det är sällan det levereras. Kvar finns en liten minoritet som kämpar och en majoritet som kliar sig i huvudet.
  • Anonym (Konspiration)
    Farfallos skrev 2017-08-05 14:55:52 följande:
    Jo, det kan man ju misstänka, men för att inte hamna i en sandlådediskussion så tänker jag att man kunde vara lite mer analyserande och nyanserad.
    Det är inte en misstanke, det är ett faktum.

Idén om patriarkatet, det vill säga att skillnaderna mellan män och kvinnor inte beror på vår biologi utan en ondsint världsomspännande konspiration, är en konspirationsteori per definition.

Sedan kan man välja att tro på den konspirationsteorin eller inte, men det är fortfarande en konspirationsteori.
  • Haskel

Den här tråden/diskussionen är väl ett sätt att ta ansvar, genom att föröka få reda på problemen. "Patriarkatet" anses ju av flera, vara orsaken till ojämställdhet. TS ifrågasätter nu enbart vad patriarkatet/problemen är, eller om det ens existerar.

Men som vanligt uteblir svaren. Kanske för att varken patriarkat eller kvinnoförtryck existerar, ur den bemärkelsen. Kanske beror alla skillnader enbart på individuella val. Kvinnor och män, är och tänker, generellt olika. Vilket tillsammans gör att löner, utbildning etc. förblir lite olika om man ser till hela befolkningen.
  • Farfallos
    Anonym (Konspiration) skrev 2017-08-05 19:29:24 följande:
    Det är inte en misstanke, det är ett faktum.

Idén om patriarkatet, det vill säga att skillnaderna mellan män och kvinnor inte beror på vår biologi utan en ondsint världsomspännande konspiration, är en konspirationsteori per definition.

Sedan kan man välja att tro på den konspirationsteorin eller inte, men det är fortfarande en konspirationsteori.
    Jag har aldrig hört någon feminist uttala att de tror att patriarkatet är frukten av en konspiration, utan snarare av det faktum att män är djur (närmast svin då). Nä, skämt åsido, jag ville ha en vettig analys av frågan, och det där med patriarkatet som konspiration är mest något som arga män vill lägga i munnen på feministerna. Personligen anser jag inte att det är nödvändigt att lägga fler konstigheter där, utan vill snarare få något begripligt därifrån.
  • Farfallos
    Ser att flera har svarat dig, men eftersom du riktade dig till mig så....
    Jag noterar att du inte i sak berör något av det jag skrev, utan glider undan med det lite syrliga avslutet som bara framkallar en suck...
Svar på tråden Vad består patriarkatet av?