Vad består patriarkatet av?
Det påstås att vi lever i ett patriarkat där män håller varandra om ryggen, men de enda argument jag hör för att vi skulle leva i ett patriarkat är att män skulle vara privilegierade, att en liten del av alla män beter sig som skit mot tjejer/kvinnor och att kvinnor och män gör olika livsval (där t.ex tjejer fortsätter att välja sedan länge väl kända låglönekarriärer). I verkligheten är det ju dock så att:
- Det finns massor av utbildningar och nätverk skapade av och för kvinnor där män enligt regelverket inte är välkomna. I vilka sammanhang är kvinnor inte välkomna pga sitt kön?
- De privilegierade männen drabbas i högre grad av ofullständiga betyg, arbetslöshet, hemlöshet och missbbruk. De sitter i fängelse, dör i alla sorters olyckor och dör i förtid.
- 99% av alla män är vanliga skötsamma tysta män (som inte riktigt fattar hur de bidrar till förtrycket av kvinnor genom sin könstillhörighet, men ändå accepterar att de är svin av födsel och ohejdad vana och inte opponerar sig).
- Kvinnor slår
...och detta var ju bara min beskrivning av läget (med lite valda fakta), men jag har ändå tänkt en del på detta och kan inte riktigt fatta vad som avses när man pratar om privilegierade män, könsmaktsordning, patriarkat och att kvinnor skulle vara diskriminerade. Jag ser skillnader mellan könen pga olika fria val och biologi, och en hel del solklar lagstadgad könsdiskriminering av män. Jag vill inte dra några stora växlar på den, men den tyder ju helt klart på att det knappast är ett patriarkat vi lever i. Så vad missar jag - vad består patriarkatet av?