• Anonym (Mamma)

Får barnet själv välja vart den vill bo?

Som rubriken lyder, får barnet välja själv vart den vill bo?

Har en pojk som fyllt 11 år.

Pappan och jag har varannan vecka.

Som det är nu vill inte pojken vara där mer än varannan helg och vi har tagit upp det med pappan och han bara vägrar.

Pojken säger att han inte trivs där och jag har försökt hålla distans till det där, för jag vill inte klaga..

När det gäller ekonomi så har jag ingen hjälp av honom utan står för det mesta av pojkens aktiviteter. Hans ekonomi är inte den bästa.

Jag har fått behålla barnbidraget så jag köper allt i klädväg

• Svar på tråden Får barnet själv välja vart den vill bo?
  • John22
    Anonym (M.) skrev 2017-08-06 09:31:30 följande:
    Du kan naturligtvis inte kräva att du ska slippa ansvar och att barnet ska bo hos pappan hela tiden.
    Vad snackar du om? Sonen vill spendera mindre tid med sin pappa än han gör nu.
  • Anonym (Lyssna)

Jag har en grabb som är 12 och som bor vv. Han har nu sagt några gånger att han vill bo mer hos mig.

Steg nummer ett är att ta reda på varför och steg två är att prata med hans pappa. Inte för att säga att han ska flytta till mig utan för att lösa situationen så han vill vara lika mycket hos båda. Att hitta kärnan på problemet.

Sen vet jag av egen erfarenhet att tiden kommer där han kommer vilja bo mer eller mindre på ett ställe när han blir större. Men tycker att det är lite tidigt att själv fatta ett sånt beslut.

• Queennr1

I teorin ska barnes vilja väga tungt. I praktiken har barnet ingen röst alls. Ingen ide att dra igång en dyr process rent krasst. Vägrar pappan släppa frivilligt är chansen minimal att det kommer ett beslut som går honom emot.

• Queennr1
    Denicee skrev 2017-08-06 09:20:32 följande:

Barnet får välja själv så fort de fyllt 12 år.. men jag hade låtit mitt barn välja trots ålder.. tror de e någon lag som säger att barnet har rätt o välja när de fyllt 12.

Stämmer inte. Någon sådan ålder finns inte. Barnets mognad ska avgöra hur tungt barnets vilja väger. Men som sagt, i praktiken kommer föräldrarnas vilja att väga 2000 ggr tyngre.
  • Anonym (Mamma)
    kioskvältare skrev 2017-08-06 09:30:35 följande:

Helt fel! Finns inte någon som helst lag som anger någon ålder när barn har rätt att välja.

För övrigt så SKA inte barn ta sådana beslut över huvud taget. Däremot ska man lyssna till barnet och väga in det i sin bedömning tillsammans med den andre föräldern. 

Om ett barn inte trivs hos den andre och vill bo mer hos den ene så är inte först åtgärden att föreslå ändring i boendet utan att reda ut vad som orsakat barnets känslor och försöka åtgärda detta först. Och detta ska ske endast föräldrarna emellan utan att barnet är involverat i diskussionen. 

Vi har haft det på diskussion. Det handlar om att dom inte har tid att göra något på eftermiddagar när dom kommer hem från jobbet.

Ha är van att ha varit aktiv och vi har hittat på saker som verkar vara en omöjlighet hos dom..

Han sitter konstant vid tv spelet numer och har tagit med sig ovanor hit och jag gör allt för att han ska ut och aktiveras..
  • Anonym (H)

Jag har varit där du är nu, precis där med min dotter, som sa precis likadant som din son.
    Hon trivdes inte hos sin pappa och hon började komma upp i den åldern då kompisar och livet utanför familjen blir viktigare och viktigare.
    Hennes pappa vägrade gå med på varannan helg, precis som ditt ex och javisst det kröp fram till slut att det handlade om att slippa betala underhåll, ren ekonomisk anledning.
    Till att börja med så försökte jag övertala henne att åka dit, men det ledde bara till att hon också tog avstånd från mig och kände sig sviken av båda sina föräldrar och hon började må sämre och sämre.
    Då slutade jag att gå pappans ärende, ville han ha sin dotter hos sig fick HAN övertyga henne, det var inte mitt jobb.
    Däremot ställde jag mig aldrig i vägen för att dom skulle få träffas, jag har alltid ansett att det är viktigt att barnet har en god kontakt med båda föräldrarna.
    Men att tvinga henne blev bara destruktivt.
    För att göra en lång och smärtsam historia kort, så tog jag honom till rätten och det borde jag ha gjort långt tidigare, jag försökte alldeles för länge med kommunikation, familjerätten osv......till absolut ingen nytta, förutom att smärtan drogs ut för alla.
    Rätten dömde till gemensam vårdnad, boendet hos mig och att dottern skulle få välja själv vart hon ville vara.
    Då var hon 12 år. 
    Idag är hon vuxen och idag har hon en sådär relation till sin pappa, hon träffar honom ibland, men han är ingen hon skulle anförtro sig till och hon litar inte på honom.
    Den tilliten har han sabbat, och jag tycker det är så sorgligt, inte för hans skull, men för hennes. 

Försök att lösa det här med kommunikation och familjerätten, men gör inte som jag, dra inte ut på det. 
    Ta honom till rätten, dom kommer gå på vart barnet har sin huvudsakliga vardag, vart ligger skolan, vart bor kompisar etc, vart är han tryggast, så lite som möjligt ska hans vardag rubbas, kontinuiteten är viktig för barnet.
    Sen kommer dom antagligen göra en utredning via soc och då också prata med sonen, och er föräldrar var för sig. 
    Fokusera inte då på dig själv och pappan, prata bara om vad som är bäst för sonen, ur sonens perspektiv. 

• Anonym (Mamma)
    John22 skrev 2017-08-06 09:36:02 följande:

Vad snackar du om? Sonen vill spendera mindre tid med sin pappa än han gör nu.

Ja jag tänkte väl...

Jag har gjort allt för att det ska komma till en lösning.. Men det hjälper inte. Han säger att det är tråkigt, dom gör aldrig något. Jsg har sagt åt pojken att ibland måste man ha tråkigt. . Men han säger att dom har det från söndag - söndag..

När jag hittar på saker ned honom så är det inte allt som kostar pengar. Det kan handla om enkla skogsutflykter till att bara gå ut och gå..
  • Anonym (H)
    Queennr1 skrev 2017-08-06 10:04:31 följande:

I teorin ska barnes vilja väga tungt. I praktiken har barnet ingen röst alls. Ingen ide att dra igång en dyr process rent krasst. Vägrar pappan släppa frivilligt är chansen minimal att det kommer ett beslut som går honom emot.

Säg inte det, läs mitt tidigare inlägg. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lyssna) skrev 2017-08-06 09:51:48 följande:

Jag har en grabb som är 12 och som bor vv. Han har nu sagt några gånger att han vill bo mer hos mig.

Steg nummer ett är att ta reda på varför och steg två är att prata med hans pappa. Inte för att säga att han ska flytta till mig utan för att lösa situationen så han vill vara lika mycket hos båda. Att hitta kärnan på problemet.

Sen vet jag av egen erfarenhet att tiden kommer där han kommer vilja bo mer eller mindre på ett ställe när han blir större. Men tycker att det är lite tidigt att själv fatta ett sånt beslut.

Jag håller med dig. Men vi har pratat och inget händer. Allt handlar om jobb och att dom inte har tid..
  • Anonym (Mamma)
    Queennr1 skrev 2017-08-06 10:06:24 följande:

Stämmer inte. Någon sådan ålder finns inte. Barnets mognad ska avgöra hur tungt barnets vilja väger. Men som sagt, i praktiken kommer föräldrarnas vilja att väga 2000 ggr tyngre.

Bara det anser jag är vansinnigt fel
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (H) skrev 2017-08-06 10:18:59 följande:

Jag har varit där du är nu, precis där med min dotter, som sa precis likadant som din son.

Hon trivdes inte hos sin pappa och hon började komma upp i den åldern då kompisar och livet utanför familjen blir viktigare och viktigare.

Hennes pappa vägrade gå med på varannan helg, precis som ditt ex och javisst det kröp fram till slut att det handlade om att slippa betala underhåll, ren ekonomisk anledning.

Till att börja med så försökte jag övertala henne att åka dit, men det ledde bara till att hon också tog avstånd från mig och kände sig sviken av båda sina föräldrar och hon började må sämre och sämre.

Då slutade jag att gå pappans ärende, ville han ha sin dotter hos sig fick HAN övertyga henne, det var inte mitt jobb.

Däremot ställde jag mig aldrig i vägen för att dom skulle få träffas, jag har alltid ansett att det är viktigt att barnet har en god kontakt med båda föräldrarna.

Men att tvinga henne blev bara destruktivt.

För att göra en lång och smärtsam historia kort, så tog jag honom till rätten och det borde jag ha gjort långt tidigare, jag försökte alldeles för länge med kommunikation, familjerätten osv......till absolut ingen nytta, förutom att smärtan drogs ut för alla.

Rätten dömde till gemensam vårdnad, boendet hos mig och att dottern skulle få välja själv vart hon ville vara.

Då var hon 12 år. 

Idag är hon vuxen och idag har hon en sådär relation till sin pappa, hon träffar honom ibland, men han är ingen hon skulle anförtro sig till och hon litar inte på honom.

Den tilliten har han sabbat, och jag tycker det är så sorgligt, inte för hans skull, men för hennes. 

Försök att lösa det här med kommunikation och familjerätten, men gör inte som jag, dra inte ut på det. 

Ta honom till rätten, dom kommer gå på vart barnet har sin huvudsakliga vardag, vart ligger skolan, vart bor kompisar etc, vart är han tryggast, så lite som möjligt ska hans vardag rubbas, kontinuiteten är viktig för barnet.

Sen kommer dom antagligen göra en utredning via soc och då också prata med sonen, och er föräldrar var för sig. 

Fokusera inte då på dig själv och pappan, prata bara om vad som är bäst för sonen, ur sonens perspektiv. 

Tack för svaret. Ska kontakta kuratorn nu när skolan börjar och gå den vägen och via familjerätten.

Jag avskyr att se honom så här ledsen varannan söndag och redan igår morsa började han komma med argument för att slippa åka dit

Pappan hade 3 veckors semester och tog pojken 2 för en vecka ville han ha själv. Själv har jag nu en vecka kvar och vi har kört med varannan och för mig får han vara här, men pappan vägrar.. Fast han jobbar och jag är ledig..
  • Queennr1
    Anonym (H) skrev 2017-08-06 10:19:53 följande:

Säg inte det, läs mitt tidigare inlägg. 

Kan tänka mig att ditt fall var för ganska många år sedan. Senaste åren har barns önskan tappat mark när det handlar om boende just hos pappan eftersom det spridits nån slags ide hos socialtjänst och domstolar om att om en unge inte vill bo hos pappa så måste det bero på att mamman påverkat dem. Man har blivit så mån om att pappor inte ska känna sig förfördelade att man tappat barnperspektivet.
  • Anonym (G)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-06 10:27:08 följande:

Tack för svaret. Ska kontakta kuratorn nu när skolan börjar och gå den vägen och via familjerätten.

Jag avskyr att se honom så här ledsen varannan söndag och redan igår morsa började han komma med argument för att slippa åka dit

Pappan hade 3 veckors semester och tog pojken 2 för en vecka ville han ha själv. Själv har jag nu en vecka kvar och vi har kört med varannan och för mig får han vara här, men pappan vägrar.. Fast han jobbar och jag är ledig..

Stackars barn. Förstår inte hur pappor ( eller i andra fall mammor ) tänker när de försöker tvinga barnen istället av att jobba på förhållandet med barnet , så att barnet vill umgås med dem.

Barnen blir myndiga förr eller senare...
  • Anonym (mmm)
    Denicee skrev 2017-08-06 09:20:32 följande:
    Barnet får välja själv så fort de fyllt 12 år.. men jag hade låtit mitt barn välja trots ålder.. tror de e någon lag som säger att barnet har rätt o välja när de fyllt 12.
    Nej det får de inte och har aldrig fått. Det är en slitsam missuppfattning som hängt med. 
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-06 10:27:08 följande:

Kuratorn har inget med det att göra förutom att han eller hon kanske kan ha något samtal med barnet om hur han mår om det finns tid. Ring familjerätten så får du hjälp. Det där med 12 år gällde tidigare. Nu ska man ta hänsyn till barnets mognad så det finns visst goda chanser att de lyssnar på barnet. Att ett barn vill bo varannan helg är inte ovanligt. Däremot skulle det krävas väldigt mycket för att han ska slippa träffa pappa alls. Men varannan helg borde som sagt var inte vara omöjligt.
  • Anonym (Soc)
    Queennr1 skrev 2017-08-06 13:30:24 följande:

Kan tänka mig att ditt fall var för ganska många år sedan. Senaste åren har barns önskan tappat mark när det handlar om boende just hos pappan eftersom det spridits nån slags ide hos socialtjänst och domstolar om att om en unge inte vill bo hos pappa så måste det bero på att mamman påverkat dem. Man har blivit så mån om att pappor inte ska känna sig förfördelade att man tappat barnperspektivet.

Det där är inte sant. Beklagar om du haft dåliga erfarenheter av socialtjänsten men sprid inte sånt som om det vore en sanning. Det stämmer inte.
  • Queennr1
    Anonym (Soc) skrev 2017-08-07 06:45:04 följande:

Det där är inte sant. Beklagar om du haft dåliga erfarenheter av socialtjänsten men sprid inte sånt som om det vore en sanning. Det stämmer inte.

Handlar betydligt mindre om socialtjänsten än om rätten.

Det handlar inte om mina personliga erfarenheter utan om en lång erfarenhet där jag ser ett tydligt mönster över tid.
  • Anonym (köjgg)

Prata med pappan och se om han kan ta till sig att sonen vill göra saker med pappan och att det inte måste kosta pengar.

Tala också om för pappan att barnet nu är så pass stort och har nått en mognad så att det inte går att tvinga honom. Ingen polis kommer att hämta pojken om han inte vill till pappan. Du har ryggen fri om du inte hindrar umgänget men för den skull inte tvingar ditt barn till pappan.

Tala om för pappan och säg att du inte vill att deras relation ska ta skada och att det därför är bra om ni lyssnar på pojkens önskningar. Kanske kan ni kompromissa om tors-söndag istället? H andelar det om underhåller så kan man ta det via fk och då räknar de ut vad pappan ska betala. Är hans ekonomi jätterolig blir det 0 kr dör honom men ni får ändå 1573 kr.

• Anonym (Samma erfarenhet)
    Queennr1 skrev 2017-08-07 06:58:30 följande:

Handlar betydligt mindre om socialtjänsten än om rätten.

Det handlar inte om mina personliga erfarenheter utan om en lång erfarenhet där jag ser ett tydligt mönster över tid.

Jag har tyvärr samma erfarenhet, vilket jag upplevt genom mitt arbete. Ett exempel är en mamma med tonårsbarn var far bor på andra sidan sverige och konstant sätter stopp för allt som kräver båda vårdnadshavarnas underskrift. Barnen (som alltså knappt är barn längre) vittnar om att de inte träffat sin far på 4-5 år och att de missat både skolresor, resor med familjen och platser på bra skolor eftersom pappan varit oanträffbar då underskrift behövts, och rätten säger "Jamen om vi tar ifrån honom vårdnaden blir ju kontakten sämre och pappan känner sig utesluten...". Som om han är totalt utan eget ansvar och inte redan satt sig i den situationen själv... helt galet. Mamman har slitit som ett djur och får inte ens ta med barnen på solresa eller välja bra skolor åt dem bara för att pappan ska daltas med.
Svar på tråden Får barnet själv välja vart den vill bo?