Jag har varit där du är nu, precis där med min dotter, som sa precis likadant som din son.
Hon trivdes inte hos sin pappa och hon började komma upp i den åldern då kompisar och livet utanför familjen blir viktigare och viktigare.
Hennes pappa vägrade gå med på varannan helg, precis som ditt ex och javisst det kröp fram till slut att det handlade om att slippa betala underhåll, ren ekonomisk anledning.
Till att börja med så försökte jag övertala henne att åka dit, men det ledde bara till att hon också tog avstånd från mig och kände sig sviken av båda sina föräldrar och hon började må sämre och sämre.
Då slutade jag att gå pappans ärende, ville han ha sin dotter hos sig fick HAN övertyga henne, det var inte mitt jobb.
Däremot ställde jag mig aldrig i vägen för att dom skulle få träffas, jag har alltid ansett att det är viktigt att barnet har en god kontakt med båda föräldrarna.
Men att tvinga henne blev bara destruktivt.
För att göra en lång och smärtsam historia kort, så tog jag honom till rätten och det borde jag ha gjort långt tidigare, jag försökte alldeles för länge med kommunikation, familjerätten osv......till absolut ingen nytta, förutom att smärtan drogs ut för alla.
Rätten dömde till gemensam vårdnad, boendet hos mig och att dottern skulle få välja själv vart hon ville vara.
Då var hon 12 år.
Idag är hon vuxen och idag har hon en sådär relation till sin pappa, hon träffar honom ibland, men han är ingen hon skulle anförtro sig till och hon litar inte på honom.
Den tilliten har han sabbat, och jag tycker det är så sorgligt, inte för hans skull, men för hennes.
Försök att lösa det här med kommunikation och familjerätten, men gör inte som jag, dra inte ut på det.
Ta honom till rätten, dom kommer gå på vart barnet har sin huvudsakliga vardag, vart ligger skolan, vart bor kompisar etc, vart är han tryggast, så lite som möjligt ska hans vardag rubbas, kontinuiteten är viktig för barnet.
Sen kommer dom antagligen göra en utredning via soc och då också prata med sonen, och er föräldrar var för sig.
Fokusera inte då på dig själv och pappan, prata bara om vad som är bäst för sonen, ur sonens perspektiv.