• lisasali88

Hur lägga upp föräldraledighet?

Jag frågar åt en vän utan användare. Själv har jag inte så bra koll så hoppas någon annan kan hjälpa henne.

Barnet är snart 10 månader och det har tagits ut full fp då det behövts. Hon vill att barnet ska fortsätta vara hemma efter året men man måste ta ut 5 dagar i veckan, vilket hon inte har dagar till.

Hur löser man det bäst? Om man inte skyddar sin SGI hur länge måste man jobba sen för att jobba upp den?

Kan hon jobba t ex 3 dagar i veckan och ta fp resten av dagarna? Måste arbetsgivaren godkänna det och funkar det för dagis/barnet eller blir det för hattigt?

• Svar på tråden Hur lägga upp föräldraledighet?
  • konichiwa

Jag läste en distanskurs för att slippa ta ut dagar. Inte för att jag inte hade några, jag ville spara dem då vi inte behövde pengarna. Tog inte studielån. Men man måste läsa något som har med sitt yrke att göra.

• nnnnnnnn

Om de har behövt ta ut full ersättning (7 dagar/vecka) så verkar det ju konstigt att bara för att barnet fyllt 1 år så klarar de sig på mindre inkomst...
    Alltså kommer jag anta att de behöver ha en hyfsat hög inkomst för att klara sig, då försvinner alternativet att plugga 50% eller mer och ta CSN-bidraget, då detta är väldigt litet jämfört med en 80%-ig inkomst.

Då återstår att jobba delvis och fylla upp med FP, rimligtvis borde det bli ungefär samma inkomst om hon jobbar ca 70% och tar 1,5 FP-dag/vecka. Då är SGI skyddat.
    Då räcker det att söka FL tex 70% minst 2 mån före det ska börja gälla, så måste AG ge ledigt så mycket som hon vill vara ledig.

Ett annat alternativ är att hon jobbar ca 60-80% och pluggar 50% och tar CSN-bidraget (eller pluggar inom något som har med yrket att göra och AG tycker är relevant för arbetet eftersom AG måste bevilja partiell ledighet för studier).

Om man inte skyddar sin SGI så är det väldigt tråkigt när man ska ta VAB, blir sjukskriven (kort eller lång tid) eller blir gravid igen och FK inte tycker att man har jobbat tillräckligt. Då sjunker SGI som en sten och man får knappt några pengar...
    Även om man tänkt jobba rätt antal månader före BF så kan ju vad som helst hända, man kan bli sjukskriven, bryta benet eller vad som helst, eller annat oförutsett...

• lisasali88

Skillanden är att pappan kommer jobba heltid och dom kan leva på hans lön, vilket han inte gjort tills nu.

• nnnnnnnn
    lisasali88 skrev 2017-08-08 14:17:42 följande:
    Skillanden är att pappan kommer jobba heltid och dom kan leva på hans lön, vilket han inte gjort tills nu.
    DÅ kan hon plugga 50% (även distans är OK) och ta CSN-bidrag och vara ledig från jobbet och ha SGI skyddad
Svar på tråden Hur lägga upp föräldraledighet?