• Anonym (förvånad)

äktenskap utan sex!

Hur pass vanligt är det att gifta par runt 40 inte har sex längre?
    I detta fall är det mannen som inte vill och kvinnan får istället onanera bort sin lust. Han är totalt ointresserad av sex.
    Kan man leva så i år efter år utan att bli bitter?

• Svar på tråden äktenskap utan sex!
  • Anonym (Glad)

Oj oj någon vart trampad på tårna här

Och blev litte bitter

Så klart det är mysigt med närhet och kärlek till den man lever med gå runt som två vänner och inte röra varandra

Käns inte vara så kul eller

Alla har väll haft det svårt missfall sjuka barn sjuk själv mm men att visa kärlek och glädje med den man lever med är väl inge bitterhet ?

• 100kgpappa
    Postman skrev 2017-08-07 21:41:38 följande:

Jag tror det är väldigt vanligt att många par lever så. Det är bekvämt och praktiskt. På nåt sätt så trivs de med varandra, det är en ekonomisk trygghet. Livet rulla på på ett bekvämt sätt. Sex är inte på nåt sätt nödvändigt. Det är bara massmedia som försöker få oss att tro det.

Jag tror absolut man kan leva så.

Klart man ju kan, men man vill väl ha lite livskvalitet också.

Många kvinnor toppar ju sexuellt vid 40, då är det inte så roligt att leva med någon som är helt ointresserad av sex.

Och bitterheten pga bristen på sexliv kan lätt börja sippra ut över annat i förhållandet tills det bara blir misär av alltihop.

TS borde prata med sin man om hon inte kan få söka sex utanför förhållandet, då han ändån inte är intresserad av sex längre.

För bitter kommet hon troligen att bli om sexlivet ska ta slut redan vid 40.
  • Anonym (förekommer)
    100kgpappa skrev 2017-08-07 23:14:55 följande:

Klart man ju kan, men man vill väl ha lite livskvalitet också.

Många kvinnor toppar ju sexuellt vid 40, då är det inte så roligt att leva med någon som är helt ointresserad av sex.

Och bitterheten pga bristen på sexliv kan lätt börja sippra ut över annat i förhållandet tills det bara blir misär av alltihop.

TS borde prata med sin man om hon inte kan få söka sex utanför förhållandet, då han ändån inte är intresserad av sex längre.

För bitter kommet hon troligen att bli om sexlivet ska ta slut redan vid 40.

Tror du att ts är en kvinna, som lever i ett sexlöst förhållande?

Jag fick intrycket att ts bara känner till ett sådant förhållande.

Ts, vill du berätta mer?
  • Anonym (förvånad)
    Anonym (förekommer) skrev 2017-08-08 07:35:46 följande:
    Tror du att ts är en kvinna, som lever i ett sexlöst förhållande?

Jag fick intrycket att ts bara känner till ett sådant förhållande.

Ts, vill du berätta mer?
    Ja det är inte jag som lever i ett sexlöst förhållande. Vi har sex i stort sett varje dag! Jag tycker att sex med den man älskar är bland det viktigaste i livet.
    Däremot så fick vi höra att våra bästa vänner inte har sex längre. Det  var tydligen  över ett år sedan senast för att mannen inte har nån sexlust. Vi blev förvånade och lider med dom för dom är ju så "normala" i allt annat! Dom är sportiga och snygga och väldigt omtyckta av alla vi känner. Dom har två barn som är 7 och 10 år så småbarnstiden med allt vad det innebär är över för längesedan. Kvinnan i förhållandet har sagt i förtroende att hon inte vet hur hon reagerar längre om nån visar henne uppmärksamhet.

Jag är mot otrohet och tycker att det är bland det värsta man kan göra men jag undrar nu själv hur jag skulle må om man aldrig fick närhet och ständigt blir avvisad. Jag tror att kärleken skulle dö ut.
  • 100kgpappa
    Anonym (förvånad) skrev 2017-08-08 08:49:44 följande:

Ja det är inte jag som lever i ett sexlöst förhållande. Vi har sex i stort sett varje dag! Jag tycker att sex med den man älskar är bland det viktigaste i livet.

Däremot så fick vi höra att våra bästa vänner inte har sex längre. Det  var tydligen  över ett år sedan senast för att mannen inte har nån sexlust. Vi blev förvånade och lider med dom för dom är ju så "normala" i allt annat! Dom är sportiga och snygga och väldigt omtyckta av alla vi känner. Dom har två barn som är 7 och 10 år så småbarnstiden med allt vad det innebär är över för längesedan. Kvinnan i förhållandet har sagt i förtroende att hon inte vet hur hon reagerar längre om nån visar henne uppmärksamhet.

Jag är mot otrohet och tycker att det är bland det värsta man kan göra men jag undrar nu själv hur jag skulle må om man aldrig fick närhet och ständigt blir avvisad. Jag tror att kärleken skulle dö ut.

Jag misstolkade din trådstarten, men rådet gäller likväl. Jag skulle ledsna rätt fort om min fru gjorde klart för mig att sex inte var aktuellt längre.

Kanske skulle kunnat ha kvar förhållandet om jag hade fritt att söka sex på annat håll, men tror faktiskt inte det skulle funka i längden heller.

Utan sexet skulle vi till slut bara bli två vänner (förhoppningsvis) som bor under samma tak, och det är inte så jag vill leva.

Slog mig nu faktiskt att jag brukar säga att sex och känslor två olika saker, och det är inga problem att skilja på dem. Men det gäller bara på ena hållet. Sex utan känslor funkar utmärkt, men att älska någon som jag inte får ha sex med, det skulle aldrig fungera.
  • Anonym (Puff)
    Jag tror det är väldigt vanligt att många par lever så. Det är bekvämt och praktiskt. På nåt sätt så trivs de med varandra, det är en ekonomisk trygghet. Livet rulla på på ett bekvämt sätt. Sex är inte på nåt sätt nödvändigt. Det är bara massmedia som försöker få oss att tro det.

Det är precis så det är för mig/oss.
  • Anders 386

Det kanske stämmer för dig men inte för mig. För mig är sex "nödvändigt" för att livet ska kännas meningsfullt. 
    Jag vågar påstå att vi är väldigt många som känner på samma sätt. 

Men kan hålla med om att massmedia har en felaktig bild av att sex är en förutsättning för ett lyckligt liv för alla människor. Finns massor av människor därute som faktiskt inte tycker att sex är speciellt viktigt. Det har gått för mycket status i att man ska älska sex och knulla ofta och ha en stor kuk...  Alla ska väl för sjutton få leva sitt eget liv utan pekpinnar. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (nä) skrev 2017-08-07 13:46:17 följande:
    Genom att komma överens att leva sexlöst i så fall. Att tvinga sig till sex gynnar inte någon part. Förhoppningsvis så kan den som vill ha sex helt enkelt välja att INTE ha sex om det är så att relationen i övrigt är toppen. Jag hade nog föreslagit parterapi. Men det är enbart de två parterna som vet hur de skall komma till en lösning. Jag har inte en aning.
    Eller att den som faktiskt vill ha sex tillåts ha det på annat håll, om nu denne vill det i brist på sex med partnern. Märkligt hur den som inte vill anser sig kunna ställa krav på att den andre ska leva utan.
  • Anonym (förekommer)
    100kgpappa skrev 2017-08-08 12:10:32 följande:
    Jag misstolkade din trådstarten, men rådet gäller likväl. Jag skulle ledsna rätt fort om min fru gjorde klart för mig att sex inte var aktuellt längre.

Kanske skulle kunnat ha kvar förhållandet om jag hade fritt att söka sex på annat håll, men tror faktiskt inte det skulle funka i längden heller.

Utan sexet skulle vi till slut bara bli två vänner (förhoppningsvis) som bor under samma tak, och det är inte så jag vill leva.

Slog mig nu faktiskt att jag brukar säga att sex och känslor två olika saker, och det är inga problem att skilja på dem. Men det gäller bara på ena hållet. Sex utan känslor funkar utmärkt, men att älska någon som jag inte får ha sex med, det skulle aldrig fungera.
    Jag håller med dig. Jag tror inte att något äktenskap kan överleva utan sex. Inte särskilt länge. Jag har hållit ut länge, men det har sina skäl...
    Min man vill inte, han vill inte ens prata om det, han kan inte tänka sig leksaker, han skulle smälla av om jag antydde att jag vill söka mig utanför. Han vill inte ens kyssas. Sex är väl inte så viktigt, har han sagt många gånger. Jag har fört skilsmässa på tal säkert 20-30 gånger. Han är lika förvånad varje gång, eftersom han tycker att vi har det så fint. 
    Det är bara en tidsfråga innan vi skiljer oss. Den dagen det händer kommer alla våra vänner att säga ?men varför? ni som verkade ha det så fint?? Och det har vi. Förutom att en del av mig dör varje dag. Att älska med den man älskar är underbart. Det ger mig livsenergi. Det får mig att vilja vakna på morgon. Att inte få älska med den man älska(de) gör att kärleken dör lite grann i taget. Sakta men säkert.
    När jag ser ett par som är väldigt kärleksfulla mot varandra blir jag nästan gråtfärdig. Så ska kärleken vara. Det vill jag ha. 
  • Anonym (förekommer)

Frågetecken ska vara citationstecken. Sajten suger.

• Anonym (förekommer)
    Anonym (förekommer) skrev 2017-08-08 20:53:22 följande:
    Jag håller med dig. Jag tror inte att något äktenskap kan överleva utan sex. Inte särskilt länge. Jag har hållit ut länge, men det har sina skäl...
    Min man vill inte, han vill inte ens prata om det, han kan inte tänka sig leksaker, han skulle smälla av om jag antydde att jag vill söka mig utanför. Han vill inte ens kyssas. Sex är väl inte så viktigt, har han sagt många gånger. Jag har fört skilsmässa på tal säkert 20-30 gånger. Han är lika förvånad varje gång, eftersom han tycker att vi har det så fint. 
    Det är bara en tidsfråga innan vi skiljer oss. Den dagen det händer kommer alla våra vänner att säga ?men varför? ni som verkade ha det så fint?? Och det har vi. Förutom att en del av mig dör varje dag. Att älska med den man älskar är underbart. Det ger mig livsenergi. Det får mig att vilja vakna på morgon. Att inte få älska med den man älska(de) gör att kärleken dör lite grann i taget. Sakta men säkert.
    När jag ser ett par som är väldigt kärleksfulla mot varandra blir jag nästan gråtfärdig. Så ska kärleken vara. Det vill jag ha. 
    Vill tillägga att jag inte vill söka mig utanför. Sex för mig är något man har med en person man älskar eller åtminstone har starka känslor för. Att ha det med en godtycklig man ger mig inte mycket mer än en dildo kan göra. (Tror jag.)
  • 100kgpappa
    Anonym (förekommer) skrev 2017-08-08 20:53:22 följande:

Och tyvärr verkar det här vara rätt vanligt. Har inte varit i den sitsen själv, men skulle troligen känna likadant.

Tycker du ska göra slag i saken och skilja dig. Har du tagit upp det 20-30 ggr och han inte bryr sig, kommer det aldrig att bli en förändring.

Och ju längre du väntar, desto sämre kommer du att må.

Livet springer på tillräckligt fort ändån för att man ska gå och lida i ett dödsdömt förhållande och låta åren gå.

Kommer säkert att vara skitjobbigt ett tag, men sen träffar du nån ny, blir blixtförälskad och får uppleva den där sköna tiden i börjat på ett förhållande när man knappt kan ses utan att ha sex.

Lycka till oavsett vad du gör, men som sagt, man lever bara en gång, gör det mesta av det.
  • Anonym (Solrosen)

Är sex här och nu alltid viktigare än helheten och du har flera småbarn? Ska de behöva gå längre tider på fritids för att föräldrarna prioriterar att känna sig nyförälskade?

Jag tycker man gott kan vänta tills barnen har blivit större och är mer självständiga då det är föräldrarnas val att skaffa barn (och troligen drev mamman som saknar bekräftelse nu dem som drev frågan hårdast).

• Anders 386
    Anonym (Solrosen) skrev 2017-08-09 10:32:07 följande:

Är sex här och nu alltid viktigare än helheten och du har flera småbarn? Ska de behöva gå längre tider på fritids för att föräldrarna prioriterar att känna sig nyförälskade?

Jag tycker man gott kan vänta tills barnen har blivit större och är mer självständiga då det är föräldrarnas val att skaffa barn (och troligen drev mamman som saknar bekräftelse nu dem som drev frågan hårdast).

Det där är självklart upp till varje individ att avgöra. Tydligen hör du till dom som inte tycker att sex och fysisk närhet är speciellt viktigt. Då blir ditt val därefter.

För mig och många andra som tycker att sex och fysisk närhet är en central ingrediens i ett förhållande blir valet ett annat. 

Man ska aldrig döma andra för deras val eftersom vi människor fungerar så olika känslomässigt. Och det måste vara våra känslor som styr - den dag vi låter oss styras av andras åsikter är vi förlorade och livet blir ganska meningslöst. 
  • Anonym (Solrosen)

Visst. Men dina barns känslor och utveckling ansvarar du som förälder att tänka på. Sex är en del i livet. Kommer det alltid först i prioritering är det väl lämpligare att inte skaffa barn och istället ha olika partners.

• 100kgpappa
    Anonym (Solrosen) skrev 2017-08-09 10:51:03 följande:

Visst. Men dina barns känslor och utveckling ansvarar du som förälder att tänka på. Sex är en del i livet. Kommer det alltid först i prioritering är det väl lämpligare att inte skaffa barn och istället ha olika partners.

Sex är en viktig del av helheten för många, dvs det blir ingen bra helhet om inte sexet fungerar. Och nät den ena blir bitter och känner sig sviken, då går det ut över alla andra delar som tidigare fungerade bra, och helheten bli kass.

Visst kan man kanske hålla skenet uppe, men risken är ju att man bara mår dåligt, och sen blir det tråkig stämning hemma, barnen känner av att något inte står rätt till, de börjar må dåligt osv.

Ibland kan det vara bättre även för barnen att ha två lyckliga föräldrar på olika håll än två som mår dåligt i samma hus.

Men precis som "Anders 386" skriver så är alla olika, och prioriterar sex olika mycket.
  • Anders 386
    Anonym (Solrosen) skrev 2017-08-09 10:51:03 följande:

Självklar är det så att när man blir ett par och gifter sig är man fullständigt övertygad om att man alltid kommer att älska varandra som man gör just nu. Det finns inte på kartan att känslorna kommer att förändras och man kommer att ha en annan syn på sin partner. Men mycket händer i livet som kommer att förändra förhållandet i framtiden. Men det vet man inget om just då.

Det där med vad man prioriterar är en enormt komplicerad fråga eftersom det är miljontals parametrar som vägs in, olika intressen väger olika tungt. Man kan aldrig prioritera bara en sak och bortprioritera allt annat, en programmerad dator kan fungera så, men inte en människa.

Man lär sig av livet, det kommer du också att göra så småningom. Det sägs att dom som inte har några barn är dom som tror att dom kan fostra barn bäst. Samma med förhållanden, man måste ha erfarenhet av det innan man talar om för andra hur dom ska göra. 
  • Anonym (förekommer)
    Anonym (Solrosen) skrev 2017-08-09 10:32:07 följande:

Kära Moraltant,

du vet var du kan sticka upp dina åsikter. Du har ingen jävla aning om hur mitt liv ser ut eller hur länge jag haft det så här. Om det fanns en Medalj i Stoiskt Lidande inom Äktenskapet av Första Graden hade jag fått den, av kungen, i guld.

Jag älskar att folk, helst kvinnor, gärna vill låtsas att sex inte spelar någon som helst roll. Guess what? Sex är en grundläggande mänsklig drift. Ett behov nästan lika viktigt som mat, vatten och luft. Och det handlar inte bara om att knulla, utan om att vissa känslor  bara kan uppstå när man är intim med varandra. Kärleken behöver sexuell närhet för att leva och frodas.  Den som förnekar det borde genast ringa sin vårdcentral och söka hjälp.

Så visst. Alla är olika. Vi kan ha olika behov av sex. Moraltanten och jag  finns säkert på punkter på normalfördelningskurvan. Men det finns en normalfördelningskurva, med en tydlig topp där de flesta ligger.

• Anonym (Solrosen)
    Anders 386 skrev 2017-08-09 11:06:26 följande:
    Självklar är det så att när man blir ett par och gifter sig är man fullständigt övertygad om att man alltid kommer att älska varandra som man gör just nu. Det finns inte på kartan att känslorna kommer att förändras och man kommer att ha en annan syn på sin partner. Men mycket händer i livet som kommer att förändra förhållandet i framtiden. Men det vet man inget om just då.

Det där med vad man prioriterar är en enormt komplicerad fråga eftersom det är miljontals parametrar som vägs in, olika intressen väger olika tungt. Man kan aldrig prioritera bara en sak och bortprioritera allt annat, en programmerad dator kan fungera så, men inte en människa.

Man lär sig av livet, det kommer du också att göra så småningom. Det sägs att dom som inte har några barn är dom som tror att dom kan fostra barn bäst. Samma med förhållanden, man måste ha erfarenhet av det innan man talar om för andra hur dom ska göra. 
    Jag har redan lärt av livet. Har barn. Har även gift och skilt mig och levt i olika förhållanden. Ger råd utifrån vad jag lärt.

Dina val kommer att påverka dina barn om du har några. Har du inte det så kvittar det då det bara påverkar dig själv.

Dina åsikter och dina val i livet kan se helt annorlunda ut om 20 år till. Så lev inte bara utifrån ditt nu och vad du känner. Tänk på hur dina val påverkar dina barn.

Det är inte konstigare än så.
Svar på tråden äktenskap utan sex!