Nezzel86 skrev 2017-08-08 15:08:38 följande:
Men jag förstår ditt resonemang och tänkande också med inlägget.
Jag hoppas verkligen det. Mitt syfte är inte att såra, attackera eller ifrågasätta dig utan få dig att reflektera och tänka. Det finns saker jag reagerar på hos er bägge men då mitt syfte är att du ska reflektera över dig själv är det meningslöst att resonera om vad han gör och varför, du kan ju inte ändra på honom.
Ok, du gjorde nyss en bedömning av både honom och mig utan att egentligen veta något mer än precis det som står i tråden
Ja, självklart, något annat kan man inte göra. Gissar jag så kommer det att bli fel. Självklart fattar jag att det finns massor av annat bakom, det gör det alltid.
Jag har aldrig ansett att jag är perfekt, det är mitt första barn och som alla andra eller de flesta vill man göra rätt och se sitt barn må bra.
Jag tror inte det heller, att du tror att du är perfekt. Jag tror att du är som de flesta andra föräldrar - du värnar om ditt barn. Vad jag försökte beskriva är att jättemånga verkligen har svårt att skilja på sig själva från barnen så att det man oroar sig för sin egen del projiceras på barnen. Säg att din partner kallar dig men
aldrig barnen för olika elaka saker. Efter en separation kommer mycket av oron och argumentationen handla om partnern kan komma att kalla barnen för de där elaka sakerna. Förstår du bätte nu hur jag menar?
idag tog han med sig egen mjölkersättning, varför gör man det? Visar det välvilja till att samarbeta?
Jag har inte pratat med honom, vilket jag skulle önska att jag kunde, men det jag ser är i första hand inte ett angrepp på dig utan omtanke om barnet. Om de är ensamma och han blir hungrig kan han iallafall få mat. Det kan tom vara en vinst i att han inte behöver känna sig bunden till dig om barnet behöver mat. När läget är så infekterat som det är så gissar jag att det är en rätt dålig situation om han känner att du övervakar dem. Övervakad kan man känna sig fastän man är i olika rum.
Det har inte mycket med saken att göra men när han kör vårt barn och inte har körkort anser jag att det är fel, eller du tycker att det är hekt okej att han kör och hämtar/lämnar på dagis etc utan att ha körkort?
Vet du verkligen att det är så nu eller antar du att det är så fortfarande iom att han blev av med det för 4,5 år sedan?
Sen kan jag tycka att det är närmast en filosofisk fråga hur trafiksäker man är om man har körkort eller inte. Vissa med körkort borde aldrig fått det.
Min poäng att ta upp det liksom diagnoserna du gav honom är att även du svartmålar, att du tar egenskaper hos honom och anklagar för att han inte månar om barnet. Tycker du ska fundera mycket på vad som är vad. Är man per automatik en dålig förälder som begår lagbrott även om det bara handlar om att köra för fort? Om så, borde alla fortkörare bli av med vårdnaden?
Det är så att ett nyfött barn behöver stabilitet och trygghet som allra mest när de är så litet och naturligt blir ju oftast mamman den föräldern som tar det största ansvaret den första tiden, oavsett om man lever ihop eller inte. Och det bästa jag kan göra för barnet är att erbjuda pappan att få komma precis när han vill, eller vad skulle du föreslå som är bättre?
Visst är det vanligast men det är trots allt inte unikt att pappan står för den tryggheten när barnet är alldeles ny, tex vid olika medicinska åkommor. Rent krasst är du varken bättre än pappan på att erbjuda den där tryggheten. Det som inte är bra för barnet är din och pappans konflikt och den skapar ni två tillsammans.
Det finns massor av alternativ bara du vågar släppa taget om barnet lite. Han skulle faktiskt kunna ta med barnet hem till sig och vara där. Det finns mängder med olika lösningar och vilken som passar er bäst ska ni två komma överens om. Grejen är att du inte ska tro att du ska ensam bestämma om vad som ska gälla för att du vet vad som är bäst för barnet som enda argument..
Jag har stor självmedvetenhet och har levt i ett förhållande med en man med precis samma egenskaper, jag tog mycket skada av det och jobbar fortfarande på ärren efter det, men utav det har jag också lärt mig otroligt mycket om människan, dess beteende, funktioner, skador osv, så jag behöver ingen vidare lektion i hurvida jag ska ta hand om mig själv.
Det tror jag säker men här har du uppenbart saker du ännu inte lärt om dig själv som du behöver jobba på. Det finns alltid saker man kan/bör jobba på.
Hur du ska ta hand om dig har jag aldrig pratat om, däremot att du behöver jobba på hur du tar hand om din omgivning, barn och struliga ex.
Men jag VET att det inte är okej att bete sig såsom han gör, jag vet också att i alla situationer ska man tänka och handla på ett sätt som man tror sigbarnet mår bäst av, och jag vet att pappan inte gör det, han tycker och han vill och han gör såsom HAN vill, aldrig någonsin har han sagt att han tror det är bäst för vår son. HAN vill tvärtemot vad jag tycker, hade jag sagt att jag inte tycker vår son ska äta kattskit så hade han sagt att det tycker inte han gör något. Det är bara så han är.
Med tiden har jag blivit rätt luttrad med tänket att man i varje givet ögonblick ska ha barnets bästa för ögonen. OM så vore fallet skulle ingen vettig förälder släpa med sina barn till IKEA, mataffären, bussen och miljarders andra ställen. Man skulle inte tvinga dem att lägga sig kl 23 bara för att man själv är trött och man skulle inte ha annat än barnkalas varje dag och gazillioner andra saker. Tillvaron handlar om kompromisser oavsett om man är vuxen eller barn.
Men bara för att du tycker en sak innebär inte det per automatik att du har rätt och han har fel. För det du skriver är egentligen att han ska göra som du tycker. Punkt. På så sätt har du samma beteende som du påstår att han har - att det bara är hans vilja som ska råda.
Och faktiskt, det spelar inte så stor roll om ett barn käkar kattskit. Äckligt men inte farligt. Så vad är egentligen viktigt i det hela? Att pappan blir en förlängd mamma och gör som du säger i allt? eller är det viktiga att pappan är pappa på sina egna villkor på samma sätt som du kräver att få vara mamma på dina egna villkor?
Om du vägrar göra som han vill i allt, allt, allt så kan du inte begära att han ska göra allt som du vill.
Du måste kompromissa med dina principer.
Vad gäller ditt och mitt är jag med dig, men när pappan är här så är det HANS tid och fan ta om jag så mycket som syns till under den tiden och det är vad han tycker, min åsikt är att det inte är varken hans eller mitt barn, det är vårt barn alla dagar i veckan, och vi har inga rättigheter, bara vår son har rättigheter, det tycker inte pappan, han tycker han har väldigt många rättigheter.
Jag håller faktiskt med honom här. Jag tror att han verkligen behöver lära känna barnet utan att känna sig övervakad av dig och slippa vara rädd för att bli kritiserad för att göra något som väcker ditt ogillande för att som du inte skulle ha gjort exakt så.
Jag känner också att ditt prat om vårt barn alla dagar i veckan blir mest tomma ord i sammanhanget då du samtidigt pratat om att du ERBJUDER pappan umgänge med sitt eget barn, att han gör fel som inte gör som du.