• Anonym (Ts)

Riktigt polis?

Hejsan!

Jag är en person som är jävligt rädd av mig, överanalyserar typ allt. Jag är rädd för att bli slagen, våldtagen, rånad, bortförd osv osv.. Jag vågar inte vara själv ute och gå promenader, är det låg hastighet på vägen- då låser jag dörrarna. Meddelar alltid någon när jag ska från plats a-b.

Nu igår kväll så läste jag om något polispådrag. Och då började mina tankar gå på högvarv!

Tänk om jag blir stoppad av en civilpolisbil på vägen hem från jobbet på kvällen (jag är helt ren, men tänker typ om jag bara ska visa kortet och blåsa). Hur vet jag att det är en riktig polis? Kan jag be om ett nummer att ringa och verifiera detta? Kan jag har dörren låst och bara rutan lite nere?

Jag fattar ju att jag Kanske verkar jävligt misstänkt vid sånt beteende! :(

Inga påhopp om att jag borde söka hjälp osv tack. Vill bara hade svar på hur det är inom ramen att agera..

För övrigt är tråden säkert fel placerad, men hittade ingen passande.

• Svar på tråden Riktigt polis?
  • sebbe420

Polisen skulle väl i så fall visa sin polislegitimation, men jag tror aldrig de använder civil utstyrsel när de gör trafikkontroller. 

• kenny1977

När jag har fått blåsa så har det inte vart några som helst frågetecken om det är poliser. Bil+uniform och sina brickor synliga. Plus att vi bor i Sverige och inte Colombia liksom. Du får väl säga från början att du är nervös så att de fattar varför du beter dig knepigt.

Sen borde du nog ändå ta tag i varför du är så rädd att du inte kan gå själv. Måste ju vara extremt begränsande att leva så?

• Anonym (Ts)

Det är jättebegränsande, givetvis! Men ju fler överfall/ våldtäkter/ brott över lag, som kommer fram, desto värre blir det.

Mina vänner och bekanta är mer "äh, det händer inte mig", och jag är raka motsatsen och tänker att det kan hända mig- när fan som helst.

Okej, jag har aldrig blivit stoppad av en civilpolis, bara vanliga vid rutinkontroller. Men då vet jag att de inte kommer fram i jeans och t-shirt iaf :)

• Anonym (Häpp)
    Anonym (Ts) skrev 2017-08-08 11:27:13 följande:

Det är jättebegränsande, givetvis! Men ju fler överfall/ våldtäkter/ brott över lag, som kommer fram, desto värre blir det.

Mina vänner och bekanta är mer "äh, det händer inte mig", och jag är raka motsatsen och tänker att det kan hända mig- när fan som helst.

Okej, jag har aldrig blivit stoppad av en civilpolis, bara vanliga vid rutinkontroller. Men då vet jag att de inte kommer fram i jeans och t-shirt iaf :)

Du vet väl att brottsligheten minskar i Sverige och det blir tryggare och tryggare att bo här.

Största risken att råka ut för överfall eller misshandel har män i ålder 20-30 som umgås med andra kriminella eller i miljöer med mycket våld. Sen är det så att de flesta våldtäkter genomförs va en partner eller någon man känner.

Skall du bli riktigt trygg statistiskt sett skall du aldrig skaffa dig en pojkvän.
  • Anonym (Jesse)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-08-08 11:38:26 följande:
    Du vet väl att brottsligheten minskar i Sverige och det blir tryggare och tryggare att bo här.

Största risken att råka ut för överfall eller misshandel har män i ålder 20-30 som umgås med andra kriminella eller i miljöer med mycket våld. Sen är det så att de flesta våldtäkter genomförs va en partner eller någon man känner.

Skall du bli riktigt trygg statistiskt sett skall du aldrig skaffa dig en pojkvän.
    :D skojar du med mig

Brottsligheten ökar och polisen har noll koll och ingen styrning. Anställda säger upp sig varje dag.

VAKNA
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Jesse) skrev 2017-08-08 13:35:08 följande:

Brottsligheten ökar och polisen har noll koll och ingen styrning. Anställda säger upp sig varje dag.

VAKNA
    Du får nog läsa brottstatistiken. Man kan också kolla på statistiken från sjukhusen, antalet skadade som kommit in i brottrelaterade skador har minskat kraftigt genom åren.

Man kan inte använda Aftonbladet som en källa för fakta.
  • Anonym (Ts)

Alltså, statistiken hjälper inte mig. Du har säkert rätt. Men jag kan inte låta bli att tänka: så länge det fortfarande händer saker, så kan det hända mig.

Och ser man till vad statistiken visar, så är det nog ändå väldigt mycket som inte kommer fram..

• Anonym (Agnes)
    Anonym (Ts) skrev 2017-08-08 11:27:13 följande:

Du får ju tänka på att det är ju bara när det händer något som händer som rapporteras. Inte läser man om alla som varit ute och inget hände? Det kan ju upplevas som mer, då det just är sånt man får läsa.
  • Anonym (hm)
    sebbe420 skrev 2017-08-08 11:00:52 följande:
    Polisen skulle väl i så fall visa sin polislegitimation, men jag tror aldrig de använder civil utstyrsel när de gör trafikkontroller. 
    Håller med
  • Mila76
    Anonym (Jesse) skrev 2017-08-08 13:35:08 följande:

VAKNA

Grattis, du har fulländat din förmåga att skriva inlägg enligt SD-standardmodell för internettroll. Till och med det obligatoriska vakna klämde du in. Bra jobbat. Du är ett steg närmare att sprida fullkomlig paranoia utan verklighetsförankring.
    Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-08-08 11:38:26 följande:

Bor vi i samma land ?  Sverige ?

• Anonym (Förstår dig.)

Läste på polisens Facebook att det faktiskt finns folk som utger sig för att vara poliser för att få gå in till folk, och deras tips var att alltid be om legitimation, polisen ska ha sån, och om man fortfarande är osäker så ska man ringa polisen och prata med dem.

Sen "anonym häpp", det är inte första tråden jag ser dig skriva i trådar, tror du själv på allt skitsnack du sprider??

• Anonym (Förstår dig.)
    Anonym (Förstår dig.) skrev 2017-08-09 10:31:11 följande:

Läste på polisens Facebook att det faktiskt finns folk som utger sig för att vara poliser för att få gå in till folk, och deras tips var att alltid be om legitimation, polisen ska ha sån, och om man fortfarande är osäker så ska man ringa polisen och prata med dem.

Sen "anonym häpp", det är inte första tråden jag ser dig skriva i trådar, tror du själv på allt skitsnack du sprider??

"Det är inte första gången jag ser dig skriva i trådar"...
  • nicki1188

Men herregud!

Ja, våld och våldtäkt är vanligast i förhållanden TS. Har själv vart med om det och vet andra som med har det. Överfallsvåldtäkter är inte det vanligaste sättet att våldta nån.

Och ja, brottsligheten minskar MEN tillgängligheten på nyheter ökar vilket också kan göra att det framstår som att brott ökar. Du skriver att statistik inte hjälper dig, nej men hjälper det dig att tro att allting blir värre hela tiden och att du ska bli våldtagen? Att tro att det var bättre förr är faktiskt ren bullshit. Du behöver dock hitta ett sätt att känna dig trygg. Själv har jag investerat i hemlarm, överfallsspray och kick-boxningslektioner. Hade gärna velat ha en hund men har inte riktigt tid för det. Sen handlar det ju om sunt förnuft. Släpp inte in okända människor i din lägenhet, ge inte ut uppgifter så andra kan kapa ditt konto, ta inte svarttaxi hem och vifta inte med en stor bunt 1000-lappar på stan.

• nicki1188

Polisen som var falsk lurade väl dessutom gamla tanter? Hemskt förvisso men misstänker att du inte tillhör den kategorin?

• Anonym (Ts)

Jag har inte påstått att allting blir värre!!

Detta är liksom hur jag känner och tänker.

Jag förstår att jag kanske förstorar upp saker och ting! Att jag kanske är För medveten om vilka risker som finns.

Statistiken kanske visar att mindre brott begås, statistiken kan även visa tvärt om. Det är ju fortfarande mig själv jag utgår ifrån. Det är rädslor som jag kanske haft i 15 år :/ Jag är bara rädd att det ska hända mig något. Paranoid kanske någon tycker, rädd om mig själv-det kan jag tycka.

Nu har jag kunnat släppa polis-grejen med hjälp av era svar, det tackar jag för :)

Svar på tråden Riktigt polis?