• Utan Barn

Hund med diabetes som äter dåligt

Jag har en (inte överviktig utan bra i hullet) dvärgpudel som just diagnostiserats diabetes. Vi har ej ens hunnit börja behandla än. Hur som helst så är det som jag ser som största problemet att få honom att äta regelbundet. Den ljuvliga lilla varelsen är 12 år och har ändå sen han var valp varit absurt kinkig med maten. Av torrfoder är Royal Canines Pudel det enda han velat ha. Variation har funkat bäst. Och tiderna han ätit på har också fått variera en del. På morgonen har han aldrig velat ha mat (om han nu inte skulle erbjudas typ nygrillad kyckling). Sen äter han ofta lite framåt dagen. Sen går det att få i honom en bra portion på kvällen.

Men, åhhhhh, hur f-n ska detta gå nu? »Det är viktigt att hunden äter samma mängd av samma mat vid samma tider«.

Det känns ju som en frunktansvärd sak att behöva ta bort hunden bara för att man inte får till det med maten även fast behandling i övrigt kan funka bra.

Nån som har tips eller erfarenhet av mat-kinkig hund med diabetes. Hur har ni löst det?

• Svar på tråden Hund med diabetes som äter dåligt
  • fulsnygg

Innehåll i pudelfoderpåsen enligt RC's hemsida:

Majs, torkat fågelprotein, vegetabiliskt proteinisolat*, animaliskt fett, ris, majsmjöl, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, betmassa, sojaolja, mineraler, fiskolja, jäst, cellulosafiber, frukto-oligosackarider (FOS), boragoolja (0,1%), extrakt från grönt te och druvor (innehåller polyfenoler), skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), tagetesextrakt (innehåller lutein), hydrolysat från brosk (innehåller kondroitin).

Testa att byta ut kosten mot en mer naturlig sådan, det har funkat för mig.

• Utan Barn

Jag skrev luddigt. Royal Canines torrfoder är det enda av just torrfoder han velat ha. Fast han har ätit det kanske 3 portioner per vecka. Så det i sig är det minsta problemet. I övrigt har det varit mest just varierad mat av det du kanske menar med »mer naturlig«.

Kycklingfilé, fläskfilé, annat kött, fisk, lite grönsaker etc. Allt som vi handlat till oss själva fast i ordningställt egen variant åt honom. Även Oxfilé... ;)

Så problemet var att hitta just diabetes-anpassat foder som en kinkig hund GILLAR. Och hur man får densamma hund att äta på bestämda tider och inte när han »känner för det«.

Hur som helst är det kanske ett mindre problem då han ligger inlagd för nya prover nu och det verkar inte som att det ÄR diabetes utan Cushings. Och då lär han kunna fortsätta med sin gamla invanda (lyx)kost.

Svar på tråden Hund med diabetes som äter dåligt