• Bosan

Skydda SGI efter 1 år

Hej!

Slipper helst att ringa FK så provar här :)

När barnet fyllt ett år måste man ju ta ut 5 dagar i veckan för att skydda SGI. Måste dagarna vara sammanhängande? Att om jag jobbade mån-fre , är det så jag måste ta ut då?

Jag skulle vilja ta ut mån-ons och lör-sön, totalt 5 dagar - går det? För min sambo tar ut fredagar och ibland torsdagar, därför vill jag jag hoppa över dem. Nån som vet? :)

• Svar på tråden Skydda SGI efter 1 år
  • Linnis92

Du kan ta lör-söndag om du tar fre eller måndag. Helgerna måste hänga ihop med en vardag. Om jag förstått det rätt.

• EpicNurse

Njaaa jag Är faktiskt tveksam till om man får ta ut dagar på helgen om man inte faktiskt jobbar helg i vanliga fall! Men är absolut inte säker, jobbar själv helg så det har aldrig varit ett problem!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Linnis92
    EpicNurse skrev 2017-08-09 07:50:13 följande:

Njaaa jag Är faktiskt tveksam till om man får ta ut dagar på helgen om man inte faktiskt jobbar helg i vanliga fall! Men är absolut inte säker, jobbar själv helg så det har aldrig varit ett problem!

Jo det får man, det har min sambo gjort :)
  • EpicNurse
    Linnis92 skrev 2017-08-09 08:01:58 följande:

Jo det får man, det har min sambo gjort :)

Okej! :) bra att veta!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Bosan
    Ms H skrev 2017-08-09 08:07:08 följande:

Ditt förslag är ju fem sammanhängande dagar...

Ja just ja det har du rätt i, vad fyrkantigt jag tänkte hehe. Men då är frågan om det går bra att ta ut på helgen om jag i vanliga fall inte jobbar helg...? Visserligen får man ju ta ut 7 dagar i veckan om man vill (& då blir det ju över helgen).. Hm, orkar bara inte med strul när man tror man planerat ordentligt :)
  • Linnis92
    Bosan skrev 2017-08-09 10:20:08 följande:

Ja just ja det har du rätt i, vad fyrkantigt jag tänkte hehe. Men då är frågan om det går bra att ta ut på helgen om jag i vanliga fall inte jobbar helg...? Visserligen får man ju ta ut 7 dagar i veckan om man vill (& då blir det ju över helgen).. Hm, orkar bara inte med strul när man tror man planerat ordentligt :)

Läs de jag skrivit. Det går bra.
  • Bosan
    Linnis92 skrev 2017-08-09 11:17:02 följande:

Läs de jag skrivit. Det går bra.

Tack!! :)
  • nnnnnnnn

Så länge du tar ut FP på en fredag eller måndag så för du ta ut FP även över helgen.
    Så är du helt ledig måndag så får du ta ut heldag på måndagen och även heldagar över helgen som sitter ihop med måndagen (lör + sön + mån)

Samma sak om du jobbar tex halvdag på fredag eller måndag, då får man ta ut halvdagar även under helgen.

• Bosan

Tack för hjälpen!

Blir nyfiken, vet någon VARFÖR det är så att man måste ta ut måndag eller fredag för att få ta ut på helgen? :S

• nnnnnnnn
    Bosan skrev 2017-08-10 05:11:36 följande:
    Tack för hjälpen!
    Blir nyfiken, vet någon VARFÖR det är så att man måste ta ut måndag eller fredag för att få ta ut på helgen? :S
    Gissar att det har med att man inte ska kunna jobba 100% och ta SGI-dagar på helgen. Det är lättare att sätta spärr på att ta ut helgen om man inte är ledig mån/fre än att hålla koll på hur mkt FP man tar ut under veckan. Så det är nog helt enkelt det lättaste sättet att kontrollera att man inte jobbar 100% och tar SGI-dagar över helgen...

Konstigt nog är det OK att ta lågnivådagar på helgen när man jobbar 100%...
Svar på tråden Skydda SGI efter 1 år