• Estetmamman

Hur klara av att separera?

Hur fasiken ska jag klara av att försörja mig och mina två små barn när jag och barnens far/min sambo separerar? Vi har varit sambos i 10år, han står på lägenhetskontraktet, han har köpt det mesta då han är höginkomsttagare. Jag studerar just nu med aktivitetsstöd, ska sedan arbeta som undersköterska. I vår är jag färdig men vill egentligen läsa vidare. Jobbar de kvällar och helger jag får chansen och pluggar heltid/dagtid. Tjänar i nuläget endast 110kr/Tim och jobbar inte varje kväll/vecka. Ny på att arbeta inom vården. Sambon och jag kommer inte överens och vi har tappat känslorna för varandra. Hade tänkt studera färdigt innan flytt för att 'komma på fötter' men situationen känns ohållbar nu och jag har panikångest och gråter varje dag tillsammans med honom som ger mig silent treatment eller klagar på allt jag gör. Antingen ignorerar han mig eller är hånfull/sarkastisk. Har verkligen tappat bort mig själv i relationen och glömt hur man tar han om sig själv och hur man försörjer sig. Åkt hem till min mamma med barnen för att slippa ha 'semester' med sambon. Måste rycka upp mig och arvtagare i situationen det vet jag i alla fall!! Hitta arbete!! Men hade planer på att vidareutbilda mig.

• Svar på tråden Hur klara av att separera?
  • Anonym (Stina)

Då får du vänta med att vidareutbilda dig, ganska enkelt.

Sen får du ta mer extrajobb, de skriker efter vikarier inom vården så bör inte vara ett problem. Du kanske har rätt till bostadsbidrag? Ska du ha barnen mest hos dig eller VV? Annars har Du ju rätt till underhåll + barnbidrag.

Skaffa en liten lägenhet, 2a med hyfsat billig hyra. Bäddsoffa till dig i vardagsrummet och barnen i sovrummet.

• Anonym (Stina)

Sen spelar de ingen roll att han köpt det mesta, sambolagen säger att det som är köpt till den gemensamma bostaden ska ingå i en bodelning och du har rätt till hälfteb

Svar på tråden Hur klara av att separera?