Föräldrar i (eller barn uppvuxna i) olika familjekonstellationer sökes till intervju för barnbok!
Hej!Jag håller på att påbörja en serie barnböcker där jag vill lägga fokus på olika familjeförhållanden och familjekonstellationer. Jag tror vi behöver en öppnare inställning till hur olika familjeförhållanden ser ut, och att "kärnfamiljen" inte bör vara det enda som är accepterat och normalt. Detta vill jag på ett pedagogiskt sätt förklara för barn (och de vuxna) som läser böckerna. Men för att på ett ärligt och inte "schabloniserat" sätt göra detta, vill jag få en riktig insyn i olika familjer.
Vad stöter ni på för fördomar? Har någonsin dina barn reagerat på att någon påstått att er familj är "annorlunda"? Vilka svårigheter stöter ni på i vardagen, som är direkt relaterat till att ni inte är en så kallad " normal svensk kärnfamilj"? " Vad hade ni velat säga till de som har fördomar om just din situation? etc.
Just nu är jag mest inriktad på att intervjua familjer där föräldrarna är ensamstående, homosexuella, av utländsk härkomst, religiösa (annat är kristna). Men är även intresserad av att höra från er alla!
Om du är förälder eller uppvuxet barn i någon av dessa konstellationer och kan tänka dig svara på ett par frågor hade jag varit innerligt tacksam. Kommentera gärna, så hör jag av mig via mail eller telefon eler hur du önskar.
Tack!