• Curahi x

Kan man färga körsbärsrött hår till rött?

Hej! Har en liten fråga om detta med att tona och färga håret. Jag har tonat mitt medelblonda hår med 360 black cherry casting créme gloss från loreal Paris i början av juli, och vill nu ha en rödare färg, typ lika röd som en brandbil. Jag har funderat på Posion från Arctic Fox och gillar den. Så jag har frågat mamma om man borde bleka håret innan man färgar det, så att färgen kommer in i håret, samt att det blir ett "rödare" resultat. (Vi bor på landet och har egen brunn) Men mamma säger att det inte behövs utan att det kommer bli jätterött iallafall, men det tror verkligen inte jag.

Så min fråga är, är detta "ljust" nog dör att få en färg som denna??

• Svar på tråden Kan man färga körsbärsrött hår till rött?
  • Curahi x

Kan meddela att just nu är mitt hår liiiite fuktigt i längderna
  • knivskrik

Jag skulle bleka det innan. Har visserligen fått till en knallig röd färg från ungefär samma utgångsläge du har nu, men inte fullt så som på din exempelbild.

Det kommer garanterat bli rött om du inte bleker, men det kommer bli mörkare och kan upplevas som att det finns lite lila toner i, enligt min erfarenhet.

Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Anonym (Frisör)

Körsbärsrött säger inte mycket av vilken färg du har på håret just nu (hade väntat mig mycket mörkare utifrån den beskrivningen) men om utgångsläget är som på bilden så behöver du inte bleka håret innan. På enkelt språk- färgen du vill ha, är mörkare än ditt utgångsläge och därför behöver du inte bleka- det ger ingen markant skillnad. Viktigt är dock att hela håret har samma utgångsläge från botten till toppen annars blir det ojämt färgat.

Sen kan man alltid förstärka färgerna på olika sätt och det är skillnad mellan toning, lättfärg och färg. Men sådana teknikaliteter går jag inte in på då jag anser att man gör bäst att gå till sin frisör för stora förändringar. Färg och kemi är en vetenskap i sig.

• Anonym (Frisör)
    Curahi x skrev 2017-08-12 15:15:52 följande:

Kan meddela att just nu är mitt hår liiiite fuktigt i längderna

Det har ju skillnad mellan första bilden och denna. Svårt att bedöma om du har fuktigt hår. Vilken av bilderna ger rättvisast färg? Om det är denna så bör du ljusa upp det om du vill ha den brandröda färgen. Detta utgångsläge är betydligt mörkare än på din första bild.
Svar på tråden Kan man färga körsbärsrött hår till rött?