• Anonym (Bebislängtan)

Fertilitetsutredning om man är under 18 år?

Jag och min sambo har försökt få barn i över 1 års tid. Vet att gränsen är runt 1 år innan man får hjälp. Problemet är bara att jag är 17 och fyller 18 år nästa år. Kan man få hjälp ändå? Har googlat men hittar bara åldersgränser om man börjar bli för gammal.. Vill INTE ha några kommentarer om hur ung jag är, jag VET att jag är ung och har "hela livet på mig". Vill endas ha svar på min fråga, skulle vara jättesnällt om ni kunde respektera det :) tack på förhand!

• Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?
  • sextiotalist
    Luffi skrev 2017-09-05 09:18:37 följande:

Menar bara att hon verkar ha bra mycket mer städat liv ån många vuxna som skaffar barn och det är hennes val hur hon väljer att göra.

Hon bad om råd och inte att få höra hur korkad och omogen hon är.

En 17-årings liv ska vara städat, mer städat än en 21-årings. Ja, det är korkat och omoget att ens fundera på att skaffa barn innan hon lämnat gymnasiet. Det är korkat och dumt att planera att skaffa barn utan att stå på egna ben. Sedan om man är 16 eller 25 spelar ingen roll.
    Sedan gör folk det och då får de också räkna med att omgivningen tyckte de gjorde ett dåligt val
    Att man kan bli oplanerat gravid och inte vill göra abort är en annan sak. Då får man lösa problemet.
    Men att planera att skaffa barn i den åldern är i min värld både naivt och korkat.
  • Luffi

Vad jag fattat för dock är hon klar med skolan när ungen kommer?

Och hon verkar stå skapligt på sina ben också?

Det finns även vuxna som är över 30 och fortfarande inte har fått ordning på sitt liv, som planerar att bli gravida utan att informera partner osv för att de vill ha barn.

Finns folk till allt.

• KlunsSmurfen
    Luffi skrev 2017-09-05 09:42:27 följande:

Vad jag fattat för dock är hon klar med skolan när ungen kommer?

Och hon verkar stå skapligt på sina ben också?

Det finns även vuxna som är över 30 och fortfarande inte har fått ordning på sitt liv, som planerar att bli gravida utan att informera partner osv för att de vill ha barn.

Finns folk till allt.

16-åringar är väldigt överrepresenterade i den statistiken, det är stor risk att man låst sig och är kvar i samma naiva inställning när man är 17.

Hon kan inte veta själv i förväg om det var ett bra val för henne eller inte, kan du det? Det är inte säkert att livet är så städat och välorganiserat när det finns en unge med i bilden.

Man kan lägga det åt sidan tills man är 18 och gått ut gymnasiet.
  • Luffi
    KlunsSmurfen skrev 2017-09-05 10:11:41 följande:

16-åringar är väldigt överrepresenterade i den statistiken, det är stor risk att man låst sig och är kvar i samma naiva inställning när man är 17.

Hon kan inte veta själv i förväg om det var ett bra val för henne eller inte, kan du det? Det är inte säkert att livet är så städat och välorganiserat när det finns en unge med i bilden.

Man kan lägga det åt sidan tills man är 18 och gått ut gymnasiet.

Nej det kan jag inte. Men du kan inte heller veta att det INTE är det eller hur?

Livet kan skita sig när som helst, oavsett ålder.
  • sextiotalist
    Luffi skrev 2017-09-05 11:17:07 följande:
    Nej det kan jag inte. Men du kan inte heller veta att det INTE är det eller hur?

Livet kan skita sig när som helst, oavsett ålder.
    Absolut, det kan skita sig när helst. Men det är alltid lättare att hantera när det skiter sig om man har något att stå på., a-kassa, ett bra SGI, har hunnit att bygga upp ett liv.
    För oss sket det sig rejält, men vi hade a-kassa, vi hade SGI, jag hade livserfarenhet, en utbildning, som gjorde att vi kunde komma tillbaka.
    Det finns unga föräldrar som det har fungerat utmärkt för, men det beror i 9 fall av 10 att de har ett väldigt bra nätverk, som kan kompensera det som den unga föräldern ännu inte har byggt upp. Det tionde fallet är ett maskrosbarn.

• Luffi

Menar bara att hon kanske inte behöver få så mycket skit. Men fortsätt ni, varsågoda.

• sextiotalist
    Luffi skrev 2017-09-05 12:07:40 följande:

Menar bara att hon kanske inte behöver få så mycket skit. Men fortsätt ni, varsågoda.

Nej, jag tycker hon inte fått så mycket skit, snarare fått "vänta, du är för ung". Att man sedan tar det som en förolämpning, det är en annan sak (men det gör nog alla tonåringar som får höra att de är för unga)
    Hade hon varit mogen nog att bli förälder, då hade hon istället lyssnat och tagit till sig råden. Nu är hon ju precis som vilken tonåring som helst, gulligt med truliga tonåringar, men barn ska de inte ha än.
  • Luffi
    sextiotalist skrev 2017-09-05 12:13:51 följande:

Nej, jag tycker hon inte fått så mycket skit, snarare fått "vänta, du är för ung". Att man sedan tar det som en förolämpning, det är en annan sak (men det gör nog alla tonåringar som får höra att de är för unga)

Hade hon varit mogen nog att bli förälder, då hade hon istället lyssnat och tagit till sig råden. Nu är hon ju precis som vilken tonåring som helst, gulligt med truliga tonåringar, men barn ska de inte ha än.

Fast att anklaga sambon för att vara pedofil och idiot och allt vad det var då...?
  • sextiotalist
    Luffi skrev 2017-09-05 13:02:21 följande:
    Fast att anklaga sambon för att vara pedofil och idiot och allt vad det var då...?
    Det har jag inte gjort och det är väl fel. Men att, som vuxen man, inte ens tänka ett steg till och be sin flickvän vänta med barn tills hon kan försörja sig själv är idioti.
    En vuxen man tänker ett steg till, hennes sambo verkar ligga på samma nivå som hon själv. dvs en naiv tonåring (även om siffran på åldern är en annan)
  • Luffi
    sextiotalist skrev 2017-09-05 13:06:29 följande:

Det har jag inte gjort och det är väl fel. Men att, som vuxen man, inte ens tänka ett steg till och be sin flickvän vänta med barn tills hon kan försörja sig själv är idioti.

En vuxen man tänker ett steg till, hennes sambo verkar ligga på samma nivå som hon själv. dvs en naiv tonåring (även om siffran på åldern är en annan)

Men om alla som är naiva vore dåliga föräldrar tror jag vi skulle kolla på en ganska lång lista av dåliga föräldrar
  • sextiotalist
    Luffi skrev 2017-09-05 14:14:54 följande:
    Men om alla som är naiva vore dåliga föräldrar tror jag vi skulle kolla på en ganska lång lista av dåliga föräldrar
    Naiv tonåring, jag har aldrig skrivit att de skulle bli dåliga föräldrar, utan att det är som att bete sig som en naiv tonåring (ja, tonåringar är väldigt många gånger naiva) att inte vänta tills sambon kan helt stå på egna ben innan man skaffar barn. De kan bli utmärkta föräldrar, men väldigt utsatta, speciellt ts. De har ännu inte byggt upp en trygghet, som kan hjälpa dom om det skiter sig.
  • KlunsSmurfen
    Luffi skrev 2017-09-05 13:02:21 följande:
    Det finns ingen anledning att kasta skit på TS, de som gör det gör fel men det var inte bara det du protesterade mot.
    Luffi skrev 2017-09-05 14:14:54 följande:
    Tonårshjärnan
    Tonårshjärnan baxnar | Forskning & Framsteg

Det visar sig att hjärnan mognar långsamt och att det är pannloberna som sist blir färdiga. Detta ligger bakom att unga ofta har svårare än vuxna att sålla bland intryck och att planera framåt, och även att de ibland tar oproportionerligt stora risker med vuxna mått mätt.
    [...]
    Det visade sig att den grå substansen tjocknar under barndomen men sedan tunnas ut i en "våg" som rör sig från bakre delen av hjärnan och slutligen når pannan i 20-årsåldern. Pannloberna samordnar andra delar av hjärnan och har hand om impulskontroll, planering, utförande av planerna samt omdöme.
    [...]
    Den nya forskningen kan också förklara varför unga prövar droger eller har oskyddat sex, trots att de egentligen vet att det är riskabelt
    [...]

fof.se/tidning/2007/1/tonarshjarnan-baxnar

Psykologen Åke Pålshammar: Så utvecklas tonårshjärnan - DN.SE

Tonåringar har en kraftfull motor i form av ett väl utvecklat känsloliv och starka drifter, säger psykologen Åke Pålshammar. Men samtidigt har självkontrollen och förmågan att se ? Både bromsarna och styrsystemet är ännu svaga, för att fortsätta liknelsen. Den här kombinationen, en bristande omdömesförmåga och starka känslor, kan i en del fall leda väldigt snett.
    [...]
    ? Medan tonåringens känsloliv och driftliv redan är på topp mognar andra delar av hjärnan betydligt långsammare. Olika delar utvecklas i olika takt. Särskilt är det i frontalloben som mognadsprocessen tar tid.

Och pannloberna är viktiga för funktioner som att reglera känslor, fatta beslut, bromsa beteenden, planera och förutse kommande situationer. Inte förrän efter tjugoårsåldern har pannloberna nått den vuxnes mognadsnivå.

Men redan i 15-16-årsåldern kan den unga tonåringen vara klok och ha stora insikter. Samtidigt kan obalansen i hjärnans utveckling medföra ett ökat riskstagande. Tonåringen kan inte överblicka följderna av sitt agerande.

www.dn.se/insidan/psykolog-sa-utvecklas-tonarshjarnan/

• Luffi
    KlunsSmurfen skrev 2017-09-05 15:53:17 följande:

Det finns ingen anledning att kasta skit på TS, de som gör det gör fel men det var inte bara det du protesterade mot.

Om man är dum i huve har det inte med åldern att göra.

Agree to disagree
  • Anonym (HH)
    KlunsSmurfen skrev 2017-09-05 03:37:17 följande:

Alla förhållanden jag känner till personligen -> killarna -> han.

Jag utgick från den typen av män och de finns, även om i stort sett alla kan bli nerbruten så kan inte alla bryta ner vem som helst.

"Nåväl"

Det är lugnt.

Jag menar alltså "de förhållanden du känner till personligen -> killarna -> de (i plural)". Precis som du skriver att i stort sett alla kan bli nerbruten, menar du nedbrutNA i plural. Jag skriver också fel ibland, ofta tempusfel, men då är det lätt att bli missförstådd.
  • Anonym (HH)
    sextiotalist skrev 2017-09-05 11:26:17 följande:

Absolut, det kan skita sig när helst. Men det är alltid lättare att hantera när det skiter sig om man har något att stå på., a-kassa, ett bra SGI, har hunnit att bygga upp ett liv.

För oss sket det sig rejält, men vi hade a-kassa, vi hade SGI, jag hade livserfarenhet, en utbildning, som gjorde att vi kunde komma tillbaka.

Det finns unga föräldrar som det har fungerat utmärkt för, men det beror i 9 fall av 10 att de har ett väldigt bra nätverk, som kan kompensera det som den unga föräldern ännu inte har byggt upp. Det tionde fallet är ett maskrosbarn.

Klart det kan vara enklare då, men det kan gå lika bra att få barn utan allt detta också. Finns ingen anledning att se ner på/kritisera de som gör annorlunda om det inte är uppenbart dåligt för det eventuella barnet (vilket ålder inte är en indikator på). Tycker TS fått oförtjänt mycket kritik och irrelevanta "välvilliga råd" faktiskt (som alla föräldrar hatar och struntar i f ö).
Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?