• Mamma till S

Avbrutet samlag?

Använder oss av kondom idag, inget annat skydd!

Har kört utan kondom några ggr, han kommer dock inte i mig..

Är risken ändå stor att av bli gravid?

• Svar på tråden Avbrutet samlag?
  • Anonym (Just saying)
    PeterGB3G skrev 2017-08-19 14:49:26 följande:

Inte konstigt att du blev gravid. Bristande kunskaper i allmänhet och om din egna kropp i synnerhet.

americanpregnancy.org/app/uploads/2012/04/understanding-ovulations.jpg

Verkar finnas två kategorier personer i den här tråden, dom som inte har en aning om nåt och blir gravida. Sen dom som har lite koll och inte blir gravida.

Kära Peter. När menar du då att exakta dagen när en kvinna får ägglossning om cykeln varierar mellan 26-40 dagar, kan du berätta?

Vi har ändå kunnat köra avbrutet i två år utan att bli gravida, med undantag nu i våras. Jag tror mera på min kropp än att räkna dagarna från senaste mens, det är nog bullshit men en varierande cykel.
  • Bosan

Jag är just nu gravid med ett syskon till vår son med "den metoden"

• PeterGB3G
    Anonym (Just saying) skrev 2017-08-20 11:29:31 följande:
    Kära Peter. När menar du då att exakta dagen när en kvinna får ägglossning om cykeln varierar mellan 26-40 dagar, kan du berätta?

Vi har ändå kunnat köra avbrutet i två år utan att bli gravida, med undantag nu i våras. Jag tror mera på min kropp än att räkna dagarna från senaste mens, det är nog bullshit men en varierande cykel.
    Nej, du har rätt såklart. Det fungerar inte med oregelebunden cykel. För stor risk. Omöjligt att förutspå ÄL.

Jag menar bara att med regelbunden cykel är det smartare att räkna dagar än att försöka "känna efter" när man har ÄL och chansa.
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • Anonym (Man)
    Mamma till S skrev 2017-08-18 23:43:36 följande:

Tack för alla svar! ????

Jag vet ju ATT det kan hända o då är det så men så länge det inte gör, ja det är bra det å!!

Det verkar ju vara lite blandat ändå men fler som klarar sig än att det faktiskt händer något. :)

Jag tror att det finns flera faktorer som avgör om det lyckas eller inte. Att man drar sig ur med tillräckligt god marginal. Att båda har självbehärskning att avbryta även om det är jätteskönt just då. En kvinna skrev i en tråd här att de alltid har klarat sig med avbrutet och att hon har blivit gravid bara just när de planerat det, utom en gång när mannen tappade kontrollen och körde till slut. Och sen är det faktorn att vissa män kan ha spermier i försatsen. Det är lite omdiskuterat men det kan kanske "motverkas" om man drar sig ur tidigt.
  • Anonym (Linda)

Vi får verkligen inte glömma att den kvinnliga (och manliga) kroppen inte är några robotar. Det räcker med att ägglossning sker några timmar före/efter beräknad tidpunkt så är graviditeten ett faktum. Precis som att det inte går att förutse när den där lilla ynka spermien smiter iväg o hoppsan det blev ett barn...

Så återigen... Att samma par lyckats undvika graviditet i 14 år säger ju ingenting egentligen...

• Fjäril kär

En viktig förutsättning att få avbrutet att funka är att BÅDA är lika överens om saken.

Vill någon verkligen ha barn och medvetet slarvar eller nån inte riktigt bryr sig så är det ju liksom kört.

Vet många som resonerar att skiter det sig finns abort.. Well då har man inte fattat grejen..

• Smurre
    PeterGB3G skrev 2017-08-19 14:49:26 följande:
    Inte konstigt att du blev gravid. Bristande kunskaper i allmänhet och om din egna kropp i synnerhet.

americanpregnancy.org/app/uploads/2012/04/understanding-ovulations.jpg

Verkar finnas två kategorier personer i den här tråden, dom som inte har en aning om nåt och blir gravida. Sen dom som har lite koll och inte blir gravida.
    Det är ju A och O att tjejen har koll på sin ÄL och mens det under lättar beräkningen av de säkra dagarna att föra dag bok ger ett jätte bra underlag 
  • Anonym (NEJ)

Nej nej och åter nej!

Kan ni båda Ej tänka er ett barn till typ Nu... då använd er av ett effektivt preventivmedel!! Abort av foster är INGET preventivmedel!! Förslag: P-stav, hormonspiral Mirena, hormonspiral Jaydess, Manlig sterilisering, Kvinnlig sterilisering, P-ring, P-plåster, kombinerade P-piller, Kopparspiral, Kondomer, Pessar MED Pessargel, Ovannämnda metoder Med Avbrutet Också.

• Anonym (NEJ)

även enbart gestanena P-piller med 12-timmars marginal finns, liksom minipiller med enbart 3 timmars marginal innan skydd går ner (dessa rekommenderas helst att användas tillsammans med Även en Annan metod, t ex kondomer, pessar eller avbrutet, pga dess mindre effektivitet.)

P-spruta finns (men har oftare biverkningar och kan ta mycket lång tid att återfå fertilitet och normal menstruationcykel.)

• Anonym (?)

När är ? säkra perioden ? egentligen aldrig fattat de . Vi mens fattar jag att man inte blir gravid och vi ägglossning blir man men när är de ? säkert ??

• Anonym (Nära)
    Anonym (?) skrev 2017-11-05 16:15:48 följande:

När är ? säkra perioden ? egentligen aldrig fattat de . Vi mens fattar jag att man inte blir gravid och vi ägglossning blir man men när är de ? säkert ??

Läs på om naturlig familjeplanering. Har du väldigt kort menscykel eller råkar ha det en månad eller lång mens så kan du absolut bli gravid under mensen eftersom spermier lever upp till 5 dygn (vissa säger 7) och kan på så sätt ligga och vänta på ägglossning. Bäst är att tempa. Köpa en speciell termometer som är mer exakt än vanlig och sen tempa varje morgon. När tempen stiger vet man att ägglossning är/varit och då kan man låta bli att ha sex i 3 dagar. Efter 3 dagar med högre temp så är det säkert (om man nu inte råkar få feber just då men det märker man ju oftast). Sen är det säkert till mensen och första dagarna på mensen. Kolla även flytningarna för att va extra säker.

Finns massa böcker om detta tex billingemetoden mm
  • Anonym (?)
    Anonym (Nära) skrev 2017-11-05 16:50:54 följande:

Läs på om naturlig familjeplanering. Har du väldigt kort menscykel eller råkar ha det en månad eller lång mens så kan du absolut bli gravid under mensen eftersom spermier lever upp till 5 dygn (vissa säger 7) och kan på så sätt ligga och vänta på ägglossning. Bäst är att tempa. Köpa en speciell termometer som är mer exakt än vanlig och sen tempa varje morgon. När tempen stiger vet man att ägglossning är/varit och då kan man låta bli att ha sex i 3 dagar. Efter 3 dagar med högre temp så är det säkert (om man nu inte råkar få feber just då men det märker man ju oftast). Sen är det säkert till mensen och första dagarna på mensen. Kolla även flytningarna för att va extra säker.

Finns massa böcker om detta tex billingemetoden mm

Tack för svar
  • Smurre

vid säkra perioder ar det tjejen som får ta seriöst på sin del av ansvaret och verkligen säga när det är säkert att komma i henne.
    dom dagarna det inte är säkert behöver man som kille inte utmana ödet utan dra ut i tid.
    Jag och min tjej kombinerade säkra perioder, avbrutet och ibland kondom det var hur bra som helst, Vi knullade alla dagar även när hon hade ÄL.
    Naturligtvis åkte kondomen på lite tidigare dom dagarna men hon sa alltid vilken typ av dag det var för henne så att jag visste . 

• Anonym (sexy)

Jag och min Sabo har kört med säkra perioder med säkerhets dagar då vi har använt oss av avbrutet vid ÄL har vi använt kondom har fungerat jättebra.
    Men det är viktigt att inte töja på säkerhets dagarna.
    Jag minns en gång när vi hade sex så säger sambon -du måste vara försiktig det är inte säkert att du kommer i mig.
    Jag svarar att jag drar mig ur när det är dax för mig att komma.
    Vi fortsätter och efter ett tag känner jag att det närmar sig.
    Jag säger till sambon att det är dax för mig och frågar var hon vill ha min sats+
    Nej fortsätt jag tror det går bra en dag till ...

Svar på tråden Avbrutet samlag?