• Anonym (sorgsen)

Olika typer av svek. Är otrohet värre än annat svek?

Att människor beter sig som svin mot varandra är ingen hemlighet!
    När det gäller sex och pengar verkar det inte finnas några gränser för hur långt en del människor kan gå och göra.
    Jag har gått på en del nitar genom åren och blivit utsatt för många svek men en del saker sårar så mycket mer än andra. Hur är det för er? Vad är det värsta sveket som ni blivit utsatt för och hur hanterar ni det?

När min far dog för några år sedan var det såklart väldigt uppslitande och väldigt jobbigt för min mor, mig själv och mina syskon. Min hjälte och familjens samlingspunkt var borta. Det var en väldig sorg. Det som hände efteråt var nästan värre! Mina två syskon ville ha allt och roffade åt sig allt de kunde. Det var en snuskig historia. Sedan visade det sig att min syster stulit pengar ur boet mm.
    Det var ett väldigt stort svek och vi har inte haft kontakt på nästan tre år. Idag tycker jag mest synd om våra barn eftersom dom inte har kontakt med sina kusiner längre. Detta är ett stort svek och en stor sorg i mitt liv.

För ett år sedan kom det fram att min fru varit otrogen i omgångar under vårt 20-åriga liv tillsammans och haft ett förhållande med en man bakom min rygg med en bekant som varade i över 6 månader. Mitt liv rasade då på ett helt annat sätt än när min far gick bort. Jag har aldrig känt en sådan smärta och kommer förmodligen aldrig att göra det heller. Vi lever fortfarande ihop men min kärlek till den kvinna jag älskade mest i hela världen är ersatt med ett förakt. Vi kommer förmodligen att skiljas. Hon vill stanna och kämpa för oss men det känns försent för mig.
    Mitt liv idag känns tomt och meningslöst. Det liv som jag hade för 5 år sedan med  härliga familjeträffar, skidresor tillsammans och spontana roliga fester med vänner känns som ett helt annat liv. Som om någon annan levde det livet.

Jag vet inte vad jag vill säga med detta förutom att ni som är otrogna mot er make/maka/sambo inte vet hur mycket ni sårar den människan. För jag tror inte att det finns nåt värre svek. För mig var det värre än döden. Detta för att döden är så slutgiltig. Det finns fina minnen kvar som värmer. Nu finns det bara svek och egoism kvar hos oss och ett förstört liv.

• Svar på tråden Olika typer av svek. Är otrohet värre än annat svek?
  • Anonym (dra)
    trappstege skrev 2017-08-16 14:07:42 följande:
    Vad jag känner igen mig i allt det du skriver.

Det har snart gått fem år, och vägen tillbaka till ett drägligt liv känns väldigt lång. Ibland till och med oändligt lång.

Det enda som motiverar mig att fortsätta kämpa för att hålla näsan ovan vattenytan är barnen, Utan dem hade jag avslutat för länge sedan.
    Du gör dem ingen tjänst genom att stanna heller, du lär dem att det är normalt att leva i ett kärlekslöst förhållande. Dessutom är det svårt att vara en 100% närvarande förälder när man mår skit och går på knä. 5 år är ju ganska lång tid.

Kärnfamiljsidyllen är bara bra om det är en lycklig kärnfamilj, utan lycka går ganska mycket av dess fördelar bort.
  • Anonym (sorgsen)
    Anonym (dra) skrev 2017-08-15 11:27:08 följande:

Tro mig du KOMMER må mycket bättre när du dragit, hela anledningen till att du mår som du gör beror på henne. Så länge du är kvar med henne så kommer du fortsätta må som du gör, hon är källan till det. Så även om du inte träffar någon ny med en gång så kommer du ändå må bättre ensam än med henne.

Hämnd:
    Att hämnas på den sortens människor är totalt värdelöst, de tänker inte som du gör, de har ingen empati eller moral, de tänker enbart på sig själva, så oavsett vad du gör kommer de ändå tolka det helt snett och få det till att bli du som är svinet och hon själv som ett offer. Det bästa du kan göra är att helt enkelt skita i vad hon tycker, tänker och känner och tänka på dig själv. Gör saker för din egen skull, gör det du mår bäst av och skit i henne helt och hållet.

Lojalitet och ansvar
    För att lojalitet ska fungera behöver det vara ömsesidigt, ensidig lojalitet är inte längre lojalitet utan utnyttjande. Genom att vara lojal mot någon som inte är det tillbaka väljer du självman att låta dig utnyttjas. Gör inte det, det är du som väljer.
    Ta inte på dig hennes del av ansvaret, man är två om ett förhållande, det betyder att båda måste ta sin del av kakan, om du tar på dig hela lasset och tar ansvar för båda två så gör du dig själv till lastdjur och hon blir fri att göra som hon vill, hon vet ju att du tar hennes del av ansvaret. Ta din del och låt henne ta sin del, gör hon inte det låt det vara och låt det få de konsekvenser det vill, spring inte omkring och försök mildra konsekvenserna som blir av hennes slarv, det är kontraproduktivt och får motsatt effekt, ju mer ansvar du tar desto mindre behöver hon ta.

Självkänsla
    När man blivit sviken så går självkänslan ner, man har trotts allt blivit blåst och man känner sig som en lättlurad idiot. Men det ÄR naturligt att lita på andra människor, det som inte är friskt är att inte kunna lita på andra människor eller som hon gör, se andra människor som byte som man kan utnyttja. Den sortens människor blir aldrig lyckliga. Så låt inte hennes snedvridna psyke få dig att ändra din personlighet, det är hon som är fel inte du. Du hade bara oturen att välja fel partner, men det kan du lätt åtgärda genom att göra dig av med henne.

Läka
    Det är svårt att tro det när man befinner sig på botten av ett stort svart hål, men du kommer komma ur det med i små steg åt gången när du avlägsnat källan till dina problem. Det går gradvist, rätt vad det är kommer du på dig med att inte tänka på det som hänt längre och världen börjar ljusna igen. Efter ett tag kommer du på dig med att inte tänka på henne och allt hon gjort mot dig alls längre, hon är bara en till människa i mängden som inte påverkar dit humör. Det tar tid, men du kommer komma dit du med. 

Erfarenhet
    Man blir förändrad av såna erfarenheter, du kommer bli lite ärrad, du kommer inte längre ha samma naiva inställning till förhållanden, du kommer få en krassare och mer realistisk bild av världen. Du kommer bli starkare

Lycka till!

Tack för dessa ord! Jag vet att du har rätt, men jag orkar inte. Barnen har mått dåligt efter våra bråk detta år. Jag försöker hålla fasaden inför dom och försöker vara glad även om jag är död inombords.
    Sälja kåken blir också ett jävla jobb som jag inte orkar med. Det är en stor familjegård. Känner att jag helst bara vill gömma mig i thailand ett år eller så.
  • Anonym (Stick)
    Anonym (sorgsen) skrev 2017-08-16 14:24:27 följande:

Tack för dessa ord! Jag vet att du har rätt, men jag orkar inte. Barnen har mått dåligt efter våra bråk detta år. Jag försöker hålla fasaden inför dom och försöker vara glad även om jag är död inombords.

Sälja kåken blir också ett jävla jobb som jag inte orkar med. Det är en stor familjegård. Känner att jag helst bara vill gömma mig i thailand ett år eller så.

Har barnen långt kvar till vuxenlivet?
  • Anonym (sorgsen)
    Anonym (Stick) skrev 2017-08-16 14:34:49 följande:
    Har barnen långt kvar till vuxenlivet?
    Nej tyvärr! Den minsta är bara 7 år och den äldsta flickan 12.
    Den äldsta flickan här mått väldigt dåligt av våra bråk. Jag är så jäkla ledsen att hon fått höra de ord jag av ilska sagt till hennes mamma.  Hon har precis gått in i puberteten också och har blivit väldigt förändrad på alla sätt det här året. Hon skriker mest och är allmänt otrevlig bara för att nästa sekund vara jätteledsen och älskar oss. Det är framförallt mamma som får sådana fina ord från henne. Hon är livrädd för att vi ska skilja oss så hon får flytta som många av hennes klasskamrater.

Jag vet inte hur barnen kommer att ta om vi flyttar från varandra? Men det här är väl inget unikt antar jag. Alla som skiljer sig går väl genom detta.
  • Anonym (Stick)
    Anonym (sorgsen) skrev 2017-08-16 15:06:26 följande:

Den äldsta flickan här mått väldigt dåligt av våra bråk. Jag är så jäkla ledsen att hon fått höra de ord jag av ilska sagt till hennes mamma.  Hon har precis gått in i puberteten också och har blivit väldigt förändrad på alla sätt det här året. Hon skriker mest och är allmänt otrevlig bara för att nästa sekund vara jätteledsen och älskar oss. Det är framförallt mamma som får sådana fina ord från henne. Hon är livrädd för att vi ska skilja oss så hon får flytta som många av hennes klasskamrater.

Jag vet inte hur barnen kommer att ta om vi flyttar från varandra? Men det här är väl inget unikt antar jag. Alla som skiljer sig går väl genom detta.

Det är inte en lätt sits du har. Saken hade ju varit annan om barnen varit mycket äldre. Självklart vill du inte lämna barnen i det läget och utsätta de för sämre mående. Samtidigt förtjänar din sambo inte en för henne bra utgång. Egentligen skulle hon sättas på bar backe. Ta inte åt dig av att hennes mjuka ord sätts på mamman, dottern vet ju inte någonting om bakgrunden. Kan vara så att hon vänder sig till kvinnan med sina känslor. Om du väljer att flytta isär är det du som har bättre förutsättningar rent praktiskt att ta hand om två barn 7 och 12 år? I det läget får sambbon förklara för barnen varför detta sker, annars gör du det. Låt henne inte komma undan med ett halvårs (minst) bedragande mot dig.

Ja tyvärr är ju det här inte unikt i ett land som Sverige där bonusfamilj har blivit en konstellation och där vuxna människor inte kan stava till ansvar.
  • Anonym (dra)
    Anonym (sorgsen) skrev 2017-08-16 15:06:26 följande:

Att det kommer bli tufft att flytta kommer du inte ifrån, men situationen ni lever i idag är inte heller bra. Rädslan kommer framför allt ifrån osäkerhet, att de inte vet hur de kommer bli, den är värre än själva flytten. När man splittar mår de dåligt ett tag men sen vänjer de sig men osäkerheten försvinner iom att de vet vad som gäller.

Men glöm inte att anledningen till situationen idag och en eventuell flytt inte beror på dig utan på henne, det är hon som sett till att det blev såhär, lägg INTE det på dig själv. Om du väljer att skiljas så är det en konsekvens av hennes otrohet inget du gör bara för att du vill. Det var det jag menade med punkten "ansvar" i mitt tidigare inlägg. Ta INTE på dig hela ansvaret för ungarna, hon bär också ett ansvar som förälder, det är orimligt att förvänta sig att du ska acceptera allt hon gör för barnens skull, hon borde ha tänkt på det innan hon var otrogen men valde att skita i det därmed blir en eventuell separation hennes ansvar inte ditt.
  • Anonym (Hmmm)

Ja du. Min man sa innan vi flyttade ihop att han ville skaffa barn med mig. När jag sedan flyttat ihop med honom - i hans stad 150 mil från min och sagt upp mig från gamla jobbet och sagt upp lägenheten, då ändrade han sig. Fattar att han bara sa så för att få mig att flytta. Detta är ett lika stort eller värre svek än otrohet!

• Anonym (sorgsen)
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-08-16 15:25:18 följande:

Ja du. Min man sa innan vi flyttade ihop att han ville skaffa barn med mig. När jag sedan flyttat ihop med honom - i hans stad 150 mil från min och sagt upp mig från gamla jobbet och sagt upp lägenheten, då ändrade han sig. Fattar att han bara sa så för att få mig att flytta. Detta är ett lika stort eller värre svek än otrohet!

Ja det låter väldigt omoget. Förstår att du är arg!
    Hoppas att du får/fick ditt gamla jobb tillbaka.
  • Anonym (sorgsen)
    Anonym (dra) skrev 2017-08-16 15:23:39 följande:
    Att det kommer bli tufft att flytta kommer du inte ifrån, men situationen ni lever i idag är inte heller bra. Rädslan kommer framför allt ifrån osäkerhet, att de inte vet hur de kommer bli, den är värre än själva flytten. När man splittar mår de dåligt ett tag men sen vänjer de sig men osäkerheten försvinner iom att de vet vad som gäller.

Men glöm inte att anledningen till situationen idag och en eventuell flytt inte beror på dig utan på henne, det är hon som sett till att det blev såhär, lägg INTE det på dig själv. Om du väljer att skiljas så är det en konsekvens av hennes otrohet inget du gör bara för att du vill. Det var det jag menade med punkten "ansvar" i mitt tidigare inlägg. Ta INTE på dig hela ansvaret för ungarna, hon bär också ett ansvar som förälder, det är orimligt att förvänta sig att du ska acceptera allt hon gör för barnens skull, hon borde ha tänkt på det innan hon var otrogen men valde att skita i det därmed blir en eventuell separation hennes ansvar inte ditt.
    Nej. Jag tar inte på mig hela ansvaret heller även om hon sagt att jag blir den som får tala om för barnen för hon inte kommer att klara av det.
    Hon försöker inte heller skylla från sig längre. Hon står för det hon gjort och är förtvivlad över hur hon varit. Hon önskar att vi kan gå vidare med ett nytt bättre liv.
    Om det bara vore så enkelt! Det är det inte för mig!

Jag vet att hennes liv ( precis som mitt) kommer att bli väldigt mycket svårare om vi separerar. Hon har fått en rätt hög befattning med personalansvar och pendlar ganska mycket och kommer hem rätt sent varje dag. Jag har nära till jobbet och är den som hämtar på fritids och fixar med middag varje dag efter jobbet.

Blir hon själv så måste hon gå ned i tid. Jag tänker då INTE fortsätta att hämta barnen och fixa med mat de veckor som är hennes. Jag skulle säkert kunna göra det men det tänker jag inte göra. Kalla mig egoistisk men det är fan hennes ansvar också!
  • Anonym (Stick)
    Anonym (sorgsen) skrev 2017-08-16 15:47:10 följande:

Nej. Jag tar inte på mig hela ansvaret heller även om hon sagt att jag blir den som får tala om för barnen för hon inte kommer att klara av det.

Hon försöker inte heller skylla från sig längre. Hon står för det hon gjort och är förtvivlad över hur hon varit. Hon önskar att vi kan gå vidare med ett nytt bättre liv.

Jag vet att hennes liv ( precis som mitt) kommer att bli väldigt mycket svårare om vi separerar. Hon har fått en rätt hög befattning med personalansvar och pendlar ganska mycket och kommer hem rätt sent varje dag. Jag har nära till jobbet och är den som hämtar på fritids och fixar med middag varje dag efter jobbet.

Blir hon själv så måste hon gå ned i tid. Jag tänker då INTE fortsätta att hämta barnen och fixa med mat de veckor som är hennes. Jag skulle säkert kunna göra det men det tänker jag inte göra. Kalla mig egoistisk men det är fan hennes ansvar också!

Du vara egoistisk? Det är hon som roffar, så pass att det till och med är på ert förhållande. Hon verkar inte vara en sympatisk kvinna.
  • Anonym (dra)
    Anonym (sorgsen) skrev 2017-08-16 15:47:10 följande:

Du är inte ensam om att göra så. Grejen är att man hamnar i en riktigt jäkla skitsituation. Din partner knullar sönder förhållandet men valet att skiljas eller ej hamnar i knät på dig. Du hamnar i en situation där du måste välja mellan att stanna kvar med någon du avskyr för att skydda kidsen eller dra och utsätta barnen för allt vad det innebär samt gå miste om halva tiden med dina barn. 
    Alla älskar ju sina barn och då går man många ggr instinktivt in och försöker skydda dem även från den andras ansvarslöshet. Men det är också en fälla för iom att du går in och försöker skydda kidsen från  konsekvenserna av hennes agerande så blir det därmed också ditt ansvar och hon slipper ta sitt ansvar för oavsett vad hon gör så är ju du där och ser till att mildra konsekvenserna för kidsen.

Den som varit otrogen vill ju alltid att det ska bli så lite konsekvenser som möjligt för sig själv, helst ska allt bara förlåtas rakt av och ingen ska få reda på någonting, och använder gärna barnen som sköld. Tänk på barnen...vi säger inget till barnen om varför vi skildes va? De kommer ju bara bli sårade.... osv.
    Det mesta i deras beteende går ut på att försöka mildra konsekvenserna för sig själva.

Det finns inget egoistisk öh i att låta någon ta sitt ansvar för barnen, har man skilt sig så har var och en HELA ansvaret för barnen under tiden som barnen är där. Hur man löser det är ens egen problem inte den andre förälderns.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (sorgsen) skrev 2017-08-16 15:35:48 följande:
    Ja det låter väldigt omoget. Förstår att du är arg!
    Hoppas att du får/fick ditt gamla jobb tillbaka.
    Nej, det fick jag inte, och jag var 39 när det hände. Lätt att göra slut och leta efter någon ny att få barn med. NOT. Att få en lägenhet i staden jag flyttade från är i princip omöjligt om man inte är rik.
  • Anonym (sorgsen)
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-08-17 08:35:27 följande:
    Nej, det fick jag inte, och jag var 39 när det hände. Lätt att göra slut och leta efter någon ny att få barn med. NOT. Att få en lägenhet i staden jag flyttade från är i princip omöjligt om man inte är rik.
    OK, hur löste du problemet då?
  • Anonym (Sad)

Lider med dig sorgsen.

Jag tror att det kan vara en ide att kontakta familjerådgivningen och få hjälp att reda ut hur du/ni ska göra. 

Om inte annat så att en skilsmässa blir så smidig som möjligt, om inte annat så för barnens skull.

• Anonym (sorgsen)
    Anonym (Sad) skrev 2017-08-17 08:54:56 följande:

Lider med dig sorgsen.

Jag tror att det kan vara en ide att kontakta familjerådgivningen och få hjälp att reda ut hur du/ni ska göra. 

Om inte annat så att en skilsmässa blir så smidig som möjligt, om inte annat så för barnens skull.

Vi var till FR nån vecka sedan sveket kom fram och pratade. Jag grät mest hela tiden. Det var inte förrens det gått några månader och chocken släppt som jag insåg att oavsett hur många träffar vi går till och hur många psykologer vi än träffar så kan dom inte ta bort att det hänt. Det enda jag kan göra är att försöka se framåt och försöka förlåta. Det är inte så lätt att göra för jag förstår inte varför hon har betett sig som hon gjort?
    Vi har alltid haft ett bra sexliv. Vi har bra ekonomi båda två och rest mycket tillsammans. Ofta har bara vi två rest på långhelger till ställen som Paris, Rom, och Barcelona och andra större städer. Vi har (hade) ofta mysiga middagar med vänner, både gemensamma och barndomsvänner som vi hållit kontakt med. Jag har alltid stöttat henne i hennes karriär och varit pappaledig i långa perioder till våra tre barn nu 7, 9, och 12. Jag har varit tålmodig och tagit mycket ansvar för barnen när hon varit bortrest med jobbet. Jag har litat på henne. Jag kommer väl aldrig få svar men jag antar att hon även varit otrogen på nån konferens. Detta eftersom hon nu det senaste året när hon t om klättrat på karriärstegen inte alls åker bort så mycket för att hon vill "prioritera att vara med familjen". Det borde väl snarare bli fler resor? Tidigare var det aldrig nåt snack om nån jävla prioritering!
    Jag har alltid varit stolt över henne och hon stöttade min mor väldigt mycket när min far gick bort. Mina syskon, speciellt syrran var väldigt frånvarande.

Jag kan inte förstå? Vad är det hon saknat? Hon kan inte ge nåt svar på det förutom att hon "varit egoistisk och dum"

Jag litar helt enkelt inte på henne längre och jag vet att det ligger fler lögner som bara väntar på att explodera i mitt ansikite trots att hon svurit på sina barn att det inte finns fler lögner.

Livet känns helt jävla meningslöst nu faktiskt. Hur ska man kunna lita på människor när de är beredda att svika allt de håller kärt för lite spänning?

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (sorgsen) skrev 2017-08-17 08:49:32 följande:
    OK, hur löste du problemet då?
    Jag var kär... jag är fortfarande tillsammans med mannen, han är bra på alla andra sätt, men detta ligger hela tiden och pyr i bakgrunden. Jag har inte förlåtit och kommer aldrig att göra det, och det vet han.
  • Anonym (Går över)
    Anonym (sorgsen) skrev 2017-08-17 09:25:47 följande:

Vi var till FR nån vecka sedan sveket kom fram och pratade. Jag grät mest hela tiden. Det var inte förrens det gått några månader och chocken släppt som jag insåg att oavsett hur många träffar vi går till och hur många psykologer vi än träffar så kan dom inte ta bort att det hänt. Det enda jag kan göra är att försöka se framåt och försöka förlåta. Det är inte så lätt att göra för jag förstår inte varför hon har betett sig som hon gjort?

Vi har alltid haft ett bra sexliv. Vi har bra ekonomi båda två och rest mycket tillsammans. Ofta har bara vi två rest på långhelger till ställen som Paris, Rom, och Barcelona och andra större städer. Vi har (hade) ofta mysiga middagar med vänner, både gemensamma och barndomsvänner som vi hållit kontakt med. Jag har alltid stöttat henne i hennes karriär och varit pappaledig i långa perioder till våra tre barn nu 7, 9, och 12. Jag har varit tålmodig och tagit mycket ansvar för barnen när hon varit bortrest med jobbet. Jag har litat på henne. Jag kommer väl aldrig få svar men jag antar att hon även varit otrogen på nån konferens. Detta eftersom hon nu det senaste året när hon t om klättrat på karriärstegen inte alls åker bort så mycket för att hon vill "prioritera att vara med familjen". Det borde väl snarare bli fler resor? Tidigare var det aldrig nåt snack om nån jävla prioritering!

Jag har alltid varit stolt över henne och hon stöttade min mor väldigt mycket när min far gick bort. Mina syskon, speciellt syrran var väldigt frånvarande.

Jag kan inte förstå? Vad är det hon saknat? Hon kan inte ge nåt svar på det förutom att hon "varit egoistisk och dum"

Jag litar helt enkelt inte på henne längre och jag vet att det ligger fler lögner som bara väntar på att explodera i mitt ansikite trots att hon svurit på sina barn att det inte finns fler lögner.

Livet känns helt jävla meningslöst nu faktiskt. Hur ska man kunna lita på människor när de är beredda att svika allt de håller kärt för lite spänning?

Förstår din situation, men jag ser att du har 2 alternativ.

1 stanna kvar och lägg allt bakom dig ( vet att det inte är lätt ) och börj från noll. Om du fortsätter att tänka på detta så kommer du att gå sönder inom dig. Vet att det är lätt för mig att säga så men det är sanningen. Och jag tror att du vet det själv.

2 gå ur förhållandet, det kommer att bli jobbigt både för dig och för barnen. Men då ka än du skapa ett eget liv kanske hitta en annan.

Om du väljer nr 1 så är det viktigt att tänka framåt och inte på vad som har hänt.

Det är inte lätta beslut du har, men jag hoppas det löser sig till slut.
  • nevermind
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-08-17 09:52:06 följande:
    Jag var kär... jag är fortfarande tillsammans med mannen, han är bra på alla andra sätt, men detta ligger hela tiden och pyr i bakgrunden. Jag har inte förlåtit och kommer aldrig att göra det, och det vet han.
    Varför då?? Ihop med honom alltså.
  • Anonym (Sand)

Jag har blivit sviken av både vänner och familjemedlemmar men det värsta och det enda som fått mig att faktiskt inte vilja leva längre, det är att min man var otrogen.  Jag säger som jag läste tidigare i tråden, att det är barnen jag lever för nu. Vore det inte för dem hade jag inte orkat. 

• Anonym (G)
    Anonym (Sad) skrev 2017-08-17 08:54:56 följande:
    Lider med dig sorgsen.

Just så
Svar på tråden Olika typer av svek. Är otrohet värre än annat svek?