Som någon annan sagt så är det väldigt svårt att veta när du kan testa om du inte har koll på när ägglossning var. Man kan ha massa symptom utan att det betyder att man är gravid, och tvärtom kan man ha noll symptom och ändå vara gravid. Vissa får positivt tidigt, andra när mensen skulle kommit, andra flera dagar efter mensen skulle kommit. När man får positivt varierar, inte bara från kvinna till kvinna, utan även mellan graviditeter för samma kvinna. Det beror på när embryo fäster och hur högt hcg man har i urinen. Jag har till och med hört om folk som aldrig fått positivt på graviditetstest trots att de fått barn.
Min första graviditet, som blev till oplanerat naturligt, mådde jag illa, hade lite vattniga flytningar, mensvärk, sug efter kött, blödande tandkött, sura uppstötningar m.m. Mensen var sen men jag tänkte inte så mycket på det för den hade varit sen många gånger innan. Jag hade även testat negativt efter dagen jag trodde jag skulle ha mens så jag gick och väntade på att den skulle komma. Det kändes som att den skulle komma när som helst. Ett tag senare, när den fortfarande inte hade kommit testade jag igen och fick direkt upp ett starkt positivt resultat. Nu i efterhand vet jag att det var 17 dagar efter ägglossning och att ägglossningen hade varit mycket senare än jag trodde.
Nu är jag gravid igen, efter IVF denna gången. Jag började testa 2-3 dagar efter att vi satt tillbaka 5-dagars embryon och fick då som svaga spökstreck, så svaga att det inte gick att se om de var gråa eller rosa. Jag räknade inte det som positivt för jag har fått såna även när jag inte varit gravid. 6 dagar efter återföringen fick jag ett svagt svagt positivt med ett märke, negativt eller svaga spökstreck med ett annat märke. 7 dagar efter så var det svagt men tydligt positivt på ett märke och negativt/svagt spökstreck på det andra märket. Nu idag är det 8 dagar efter (alltså 13 dagar efter "ägglossning") och jag fick ett relativt tydligt positivt även på det märket som innan visat negativt! Test skiljer sig alltså åt i känslighet, trots att det står samma känslighet på paketet. Denna gången har jag inga symptom än, förutom mycket vattniga flytningar på mornarna och lite ömma bröst, men eftersom jag tar mediciner nu efter IVF:n så kan det lika gärna bero på det. För ett par år sen hade jag en månad där jag hade alla symptom jag hört om att man kan ha (illamående, mensvärk, ryggont, sug efter viss mat, trött, ömma bröst, äcklad av viss mat, flytningar, yrsel osv. osv.), men var inte gravid. Så symptom är inte så pålitligt alltid.