Nu flyttar vi - vad händer med barnen?
Nu flyttar vi - vad händer med barnen?
Vi är ett par som varit tillsammans i ett par år. Av olika omständigheter har vi båda hamnat utanför den ordinarie bostadsmarknaden i Stockholm och har varit inneboende på varsitt håll, hon på samma ort som barnens skola och deras pappa. P.g.a. den svåra bostadsmarknaden har vi letat längre ut i länets ytterkanter och även i grannlänen. Nu har vi hittat ett hus på landsbygden i grannlänet att hyra och där finns även plats för hennes två barn i skolåldern. Hon har redan fått jobberbjudande inom sitt yrke inom kommunal service.
Avståndet till den gamla hemorten är på tok för långt för att pendla för jobb eller skola, nästan två timmar med bil.
Problemet är barnen...
Barnens pappa bor kvar på orten deras mamma nu lämnar och där går barnen även i skolan.
Mamman kan tänka sig att göra upp om annan fördelning av boende-/umgängestid än varannan vecka, men pappan står fast vid att inget annat alternativ är tänkbart för honom.
Vad händer nu med barnen?
Vad ska man göra om de vill bo heltid hos mamma och helgumgänge med pappa?
Vi har ju inget val och pappan är till viss del delaktig i det då han troligen blåst henne genom ett kontrakt som gav henne mindre än 200 000 av värdet i gemensamt ägande samt att han som egen företagare reser mycket i jobbet, vilket han nu lagt på sina barnfria veckor.
Deras tidigare gemensamma radhus har pappan nu sålt för någonstans mellan tre och fyra miljoner.
Barnen är 10 och 14 och mamman vill låta dem bestämma själv, medan pappan inte vill låta någon annan bestämma något i detta.
Jag själv, som inte är barnets far, vill också att de ska få bestämma själva, men det kan jag väl inte lägga mig i och orda något om. För mig är de välkomna att bo hos oss.
Vad kan vi göra?
Vilka argument och vilken juridik finns som stöd för oss, vår sak och barnens bästa?