Hudvård (och smink), vilka produkter ska jag satsa på?
De senaste året har jag inte haft några direkta hudvårdsrutiner. Jag tvättar ansiktet i duschen med samma tvål som jag använder till resten av kroppen and that's about it. Jag sminkar mig aldrig och en anledning till det är om jag använder en flytande foundation och concealer så liksom smular den sig. Jag har testat flera olika sorter. Gick till Åhléns en gång och förklarade problemet, och inte ens hon som jobbade där lyckades hitta en foundation som inte hade den effekten på min hy. Sminket glider liksom aldrig på ansiktet på ett bra sätt, som jag ser att det gör på andra, utan det blir nästan som sand.
Viktigt att notera är att detta var innan jag slutade med mina tidigare hudvårdsrutiner. Jag slutade använda särskild ansiktstvätt, ansiktsvatten och hudkräm (och skrubb ibland) i ansiktet samtidigt som jag slutade använda smink. Jag har en foundation från i.d. bare minerals som inte smular sig så, men den sätter sig istället i mina porer vilket gör att jag ser väldigt sminkad ut, och det gillar jag inte.
Åhlénstjejen menade att min hud var torr. Den känns dock inte torr när jag tar på den. Kanske lite på näsan, vid näsvingarna och mellan ögonen, men jag har definitivt stött på människor med torrare hy än jag har och de brukar ändå kunna använda smink.
Nu tänkte jag i alla fall ge det här med hudvård en ny chans, och jag undrar om ni har några förslag på produkter för sådana med min hudtyp? Som inte är allt för dyra? Och så undrar jag om ni har övriga tips på vad jag kan göra för att få ordning på min hy, vilken foundation som skulle kunna passa och så vidare?