• freja231

Hudvård (och smink), vilka produkter ska jag satsa på?

De senaste året har jag inte haft några direkta hudvårdsrutiner. Jag tvättar ansiktet i duschen med samma tvål som jag använder till resten av kroppen and that's about it. Jag sminkar mig aldrig och en anledning till det är om jag använder en flytande foundation och concealer så liksom smular den sig. Jag har testat flera olika sorter. Gick till Åhléns en gång och förklarade problemet, och inte ens hon som jobbade där lyckades hitta en foundation som inte hade den effekten på min hy. Sminket glider liksom aldrig på ansiktet på ett bra sätt, som jag ser att det gör på andra, utan det blir nästan som sand. 

Viktigt att notera är att detta var innan jag slutade med mina tidigare hudvårdsrutiner. Jag slutade använda särskild ansiktstvätt, ansiktsvatten och hudkräm (och skrubb ibland) i ansiktet samtidigt som jag slutade använda smink. Jag har en foundation från i.d. bare minerals som inte smular sig så, men den sätter sig istället i mina porer vilket gör att jag ser väldigt sminkad ut, och det gillar jag inte.

Åhlénstjejen menade att min hud var torr. Den känns dock inte torr när jag tar på den. Kanske lite på näsan, vid näsvingarna och mellan ögonen, men jag har definitivt stött på människor med torrare hy än jag har och de brukar ändå kunna använda smink. 

Nu tänkte jag i alla fall ge det här med hudvård en ny chans, och jag undrar om ni har några förslag på produkter för sådana med min hudtyp? Som inte är allt för dyra? Och så undrar jag om ni har övriga tips på vad jag kan göra för att få ordning på min hy, vilken foundation som skulle kunna passa och så vidare?

• Svar på tråden Hudvård (och smink), vilka produkter ska jag satsa på?
  • Duckan

Jag är ingen utbildad expert alls. Helt klart är att jag har torr hy och skulle aldrig kunna tvätta mig på daglig basis med duschtvålen i fejset.

Svårt att råda om krämer till någon annan då torr hy kan vara fuktfattig och fettfattig. Min är det senare ex.
    Bästa är att du provar dig fram. Bland budgetmärken tycker jag Lumene och Nuxe är bra om inte vill lägga en förmögenhet på en gång.
    Kan även slå ett slag på riktiga lågprisaren Yves Rochers serie Hydra Vegetal.
    Ett serum/olja, kräm och ev en ögonkräm samt en ansiktsvätt för de dagar du har sminkat dig.

Vill du lägga en större slant tipsar jag om att göra hudtestet på Skincity och låta de guida dig en serie som passar.

Vad gäller smink så är foundation i puderform inte att rekommendera torr hy.
    Jag har provat lite olika för att hitta rätt (speciellt om vintern då jag är så torr att det kliar) och några jag kan tipsa om som funkar på mig är Laura Merciers Tinted Moisturizer med ganska lätt täckning och Maybellines Fit Me med högre täckning.

• freja231
    Duckan skrev 2017-08-17 12:31:00 följande:

Jag är ingen utbildad expert alls. Helt klart är att jag har torr hy och skulle aldrig kunna tvätta mig på daglig basis med duschtvålen i fejset.

Svårt att råda om krämer till någon annan då torr hy kan vara fuktfattig och fettfattig. Min är det senare ex.
    Bästa är att du provar dig fram. Bland budgetmärken tycker jag Lumene och Nuxe är bra om inte vill lägga en förmögenhet på en gång.
    Kan även slå ett slag på riktiga lågprisaren Yves Rochers serie Hydra Vegetal.
    Ett serum/olja, kräm och ev en ögonkräm samt en ansiktsvätt för de dagar du har sminkat dig.

Vill du lägga en större slant tipsar jag om att göra hudtestet på Skincity och låta de guida dig en serie som passar.

Vad gäller smink så är foundation i puderform inte att rekommendera torr hy.
    Jag har provat lite olika för att hitta rätt (speciellt om vintern då jag är så torr att det kliar) och några jag kan tipsa om som funkar på mig är Laura Merciers Tinted Moisturizer med ganska lätt täckning och Maybellines Fit Me med högre täckning.

När jag tänker efter så blir det kanske lite missvisande att säga att jag tvättar ansiktet med duschtvålen. Om sanningen ska fram så är det väl mest vatten som används, och eventuella rester av tvål och schampo som rinner ner i ansiktet. Det är lite pinsamt att erkänna bara. :p 

Jag tänker ibland att jag har torr hy, men samtidigt har jag ganska stora porer och jag kan få finnar ibland. På skincity står det att om man har torr hy så har man små porer och får aldrig finnar... Och så tänker jag att det kanske är blandhy jag har, men då står det att blandhy kännetecknas av torra kinder och fet näsa/panna, och för mig gäller det motsatta. Så det är lite förvirrande.

Du som har torr hy, upplever du någonsin att din (flytande) foundation blir smulig? Händer det att du får en finne i ansiktet nu och då? 

Tack för tipsen, förresten. Ska undersöka dina förslag och se om jag kan hitta något som passar.
  • Duckan

Ja, jag kan absolut få finnar. Upplever att min haka är ett lite fetare parti i mitt fejs och att det är panna och kinder som stramar som mest under vintern.
    I ditt fall skulle jag kanske luta mig åt mer fukt än fett, så börja med att prova det.
    Finns fuktkrämer för blandhy också (den från Yves Rocher ex har två varianter)
    Kan inte säga att min foundation smular utan mer att den kan fastna på torra partier och se fnasig ut.

• Alessia

Jag som har blandhy, bitvis normal bitvis torr, använder oparfymerade produkter produkter från apoteket. Nu beställer jag från Apotea på nätet eftersom de har mycket förmånligare priser än mina lokala apotek.

Jag tvättar ansiktet i ACO face Cleansing foam för 79:-
    Har jag använt smink som foundation och rouge kör jag med Aco face refreshing cleansing gel för 69:-
    Dagkräm Aco Face Day på  tub (hygieniskt!) för 79:-
    Tidigare hade jag nattkräm i samma serie, men gillade dagkrämen bättre. Den gick in snabbare i huden, så nu har jag den både morgon och kväll.

Min hy mår utmärkt med dessa prisvärda produkter.Jag hade tidigare betydligt dyrare produkter från Clarins och Biotherm, bra i och för sig, men parfymeringen ville jag inte ha.

• Duckan

Angående duschen ts, så alla får vi ju schampo etc i ansiktet när vi tvättar oss, inget konstigt med det.
    Använde jag inte smink hade jag inte tvättat mig med så mycket mer än vatten jag heller.
    Tullar på kräm gör jag dock inte eftersom det inte funkar för mig.

• freja231
    Duckan skrev 2017-08-17 13:24:44 följande:

Ja, jag kan absolut få finnar. Upplever att min haka är ett lite fetare parti i mitt fejs och att det är panna och kinder som stramar som mest under vintern.
    I ditt fall skulle jag kanske luta mig åt mer fukt än fett, så börja med att prova det.
    Finns fuktkrämer för blandhy också (den från Yves Rocher ex har två varianter)
    Kan inte säga att min foundation smular utan mer att den kan fastna på torra partier och se fnasig ut.

Fnasig! Precis det ordet jag sökte men inte fann. 
    Alessia skrev 2017-08-17 13:26:58 följande:

Jag som har blandhy, bitvis normal bitvis torr, använder oparfymerade produkter produkter från apoteket. Nu beställer jag från Apotea på nätet eftersom de har mycket förmånligare priser än mina lokala apotek.

Jag tvättar ansiktet i ACO face Cleansing foam för 79:-
    Har jag använt smink som foundation och rouge kör jag med Aco face refreshing cleansing gel för 69:-
    Dagkräm Aco Face Day på  tub (hygieniskt!) för 79:-
    Tidigare hade jag nattkräm i samma serie, men gillade dagkrämen bättre. Den gick in snabbare i huden, så nu har jag den både morgon och kväll.

Min hy mår utmärkt med dessa prisvärda produkter.Jag hade tidigare betydligt dyrare produkter från Clarins och Biotherm, bra i och för sig, men parfymeringen ville jag inte ha.

Tack så mycket för tipsen!

• Andersson123

Det stämmer inte att man måste ha små porer och aldrig drabbas av finnar för att man har en torrare hudtyp.

Jag går regelbundet på ansiktsbehandlingar och jag är lite åt det torrare hållet, och får lätt finnar runt munnen.

Istället för att satsa på en foundation skulle jag satsa på huden, efter att jag började peela och boosta min hy med massa fukt och bra produkter sitter sminket mycket finare! Och något som verkligen torkar ut huden är användning av tvål, plus att du inte återfuktar så det är inte så konstigt om du är torr.

• LillaTossen

Som smink skulle jag absolut säga - ett fräscht läppstift. Gör så mkt skillnad tycker jag för ansiktet. Och målade bryn!

Såg att märket LipSense börjat säljas i Sverige, kolla där. Jag älskar dom, sitter lätt en hel dag utan att kladda av sig nånstans.

• Laurena
    Om du är professionell simmare eller bara tillbringar mycket tid i vattnet som jag, är hudvård mer än nödvändigt. På grund av vattenkemikalierna i poolen blir vår hud riktigt torr och ibland utslag. För att bekämpa detta problem rekommenderar jag starkt att du använder en närande kräm som gör huden ny. Jag använder personligen Manillas produkter https://manilla-sweden.se/butik/kroppsvard-spa/kroppsvard-figura/, men det kan vara vilket som helst sortiment, bara viktigt att hitta det som passar dig bäst. Ibland tar det mycket tid och tålamod, men det lönar sig när du hittar den bästa produkten för din hud

Svar på tråden Hudvård (och smink), vilka produkter ska jag satsa på?