• Anonym (Förvirrad tjej)

Är det fel att fortfarande ha kontakten med sitt ex?

Vi valde att göra slut just i början av sommaren, men han skriver fortfarande till mig rätt ofta och ringer då och då. Det känns skönt att kunna prata ut med honom om allt som händer i livet, men är det fel att fortfarande ha kontakten med mitt ex? 

Vi är vänner, men hur bra är det långsiktigt?

• Svar på tråden Är det fel att fortfarande ha kontakten med sitt ex?
  • Anonym (Stina)

Det är ju inviduellt hur bra de funkar, jag och exet hade kontakt i ungefär 4 månader efter att vi gjorde slut, den avslutades kontakten och det var de bästa för mig.

• Anonym (Olika)

Jag hade mkt kontakt i början och rätt tät kontakt även över ngn lunch etc de första 2-3 åren. Det glesnade successivt. Ngt telefonsamtal när en sak inträffade några år senare. Idag inget. Ingen ovänskap. Och min nya kille fick veta det ganska snart och var ok med det. Exet och jag hade en lång historia. Det tog lite tid att avsluta mentalt. Men det där är nog olika för alla.

• d6h

Det är aldrig fel att ha goda vänner. Så länge man inte blir "förvirrad" över vänskapsrelationen.

• Anonym (mm)

Det beror väl på varför ni har kontakt. Om någon av er träffar en ny kan det bli svårt då balansen plötsligt blir annorlunda. 
    Om någon av er vill ha kontakt för att man hoppas på att bli ihop igen blir det då oftast ansträngt. 

• Anonym (Gör som du vill)

Det har varit slut mellan mig och mitt ex i 5 år och vi har fortfarande telefonkontakt varje dag, vi ses även då & då. Den första tiden hoppades jag att vi skulle bli ihop igen, men efter ca 4 år insåg jag att kärleken tagit slut från min sida också. (Han gjorde slut). 

Vi känner ju varandra utan & innan och det är skönt att prata med den personen som känner mig bäst. Han är min bästa och enda vän! 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Förvirrad tjej) skrev 2017-08-17 16:06:55 följande:

Vi valde att göra slut just i början av sommaren, men han skriver fortfarande till mig rätt ofta och ringer då och då. Det känns skönt att kunna prata ut med honom om allt som händer i livet, men är det fel att fortfarande ha kontakten med mitt ex? 

Vi är vänner, men hur bra är det långsiktigt?

Hur gammal är du, TS?
  • Anonym (tänk vi inte jag)

Det viktiga är nog inte om man har kontakt eller inte utan att man inte enbart tänker på sig själv och vad man själv tycker är bra eller dåligt utan även tar med i beräkningen vad det betyder för ens partner. Och ännu viktigare är att man är öppen med vad man gör, börjar man smyga med sin kontakt för att man tror att ens partner inte är ok med det så är man på god väg att förstöra sitt förhållande.

Prata med din partner om det och kom fram till en gemensam lösning, håll inte på och smyg för det är i sig både fegt och falskt.

• Anonym (tänk vi inte jag)
    Anonym (Gör som du vill) skrev 2017-08-17 18:41:44 följande:

Det har varit slut mellan mig och mitt ex i 5 år och vi har fortfarande telefonkontakt varje dag, vi ses även då & då. Den första tiden hoppades jag att vi skulle bli ihop igen, men efter ca 4 år insåg jag att kärleken tagit slut från min sida också. (Han gjorde slut). 

Vi känner ju varandra utan & innan och det är skönt att prata med den personen som känner mig bäst. Han är min bästa och enda vän! 

Det låter som ett väldigt egoistiskt sätt att se på saker när man är i en relation, jag gör som jag vill fungerar nog bra som singel men mindre bra när man är i en relation.
Svar på tråden Är det fel att fortfarande ha kontakten med sitt ex?