• angify

Sluta amma

Hej! Måste bara säga att det är helt underbart att skriva här och be om råd! Som förstagångsförälder vill man gärna höra hur andra gjort :)

Nu till saken:

Min dotter blir 6 månader snart. Helammande till 4 månader så vi började med smakisar, och vid ca 5 månader var vi uppe i 1 portion gröt på kvällen. Numera äter hon större portioner (endast puré på rotfrukter samt frukt, ej hel portion än). Ska prova med protein i tänkte jag.

Vid amning numera (senaste månaden kanske) håller hon på och vrider sig, ålar, lutar huvudet bakåt (läs drar i vårtan ????), släpper, gnäller, äter lite och sedan börjar det om! Börjar bli en aning frustrerande, och jag tolkar det dels som att hon inte har ro att ligga där tills hon är mätt längre och att hon helt enkelt inte är lika intresserad längre. Har provat hoppa över amning efter gröt på kvällen vid några tillfällen och hon har inte brytt sig över huvud taget.

Däremot vill hon gärna snutta på nätterna (tror hon vill ha närhet), men även då kan hon hålla på och greja. Nappen duger inte då..

Så jag funderar på att trappa ner på amningen för att sedan sluta ganska snart. Jag gissar på att vi först behöver ta itu med nattsnuttandet, tips där?

Och har ni tips för hur man kan lägga upp avslut av amningen på ett bra sätt?

Tack! :)

• Svar på tråden Sluta amma
  • Majsan37

Det du beskriver är väldigt vanligt i den åldern. De böjer sig som en banan bakåt . Barnet blir lätt stört av omgivningen och är mer intresserad av vad som händer runt om kring. Prova att släcka ner och amma i lugn miljö gärna med filt över huvudet på barnet. Kan även vara att tänder är på g.

Svar på tråden Sluta amma