Påven Johanna II skrev 2017-08-22 11:10:40 följande:
Men varför fortsätter du att hävda något som du fått information om är felaktigt?
Vad menar du? Jag har aldrig påstått att JAG VILL ha bonusen på förskolan enligt pappans arbetstider? Det är alla andra som påpekat att jag BÖR ha det och så hävdade jag att det inte var sådana regler. Nu är jag motbevisad. Jag accepterade det..?
Däremot innebär inte det att VI kommer att ta den fighten med förskolan där bonusen går. Bara att han kommer få gå fem dagar i veckan 9-14 from jan -18 kommer ändra massor, till det positiva.
Jag hämtar och lämnar gärna för att underlätta för sambon som kommer jobba och komma hem till två vildar och en bebis varje dag. Min son går bara till kl 13.00 och får inte heller gå på fritids så, att hämta bonusen vid 14 är inte hela världen. Då kan dem roa varandra dessutom. Det blir ändå "bara" 1,5h tidigare än pappan hade hämtat. Han kommer ju dock börja senare.
Det värsta är ju om det daltas på förskolan också!! Jag som bonusmamma kandke inte kan/ska/vill gå dit och säga "jag tycker ni tar ifrån barnet sin kunskap att utvecklas eller göra sådant han kan själv genom att göra det åt honom. Han säger att ni matar, Torkar efter toan bara för att HAN vill det och klär på honom för att han VILL det. Vi är stenhårda hemma med att man måste prova och försöka lära sig själv nu. Det är verkligen ålder för det. Då blir det hemskt jobbigt dör oss om NI ska serva honom med allt. Plus att mamman gör ALLT. Då återstår bara VI som puschar.. till slut blir vi dumma och jobbiga. Kanske framförallt JAG som kommer spendera ner tid med barnet än pappan. Även om vi är helt överens och hjälps åt, det blir ändå den som spenderar mest tid med barnet som drabbas hårdast" ska jag OCKSÅ skita i att försöka få barnet att utvecklas så återstår BARA pappan... vilket blir ännu värre om vi gör HELT olika hemma. Dessutom VILL inte jag torka en nästan sex år gammal kille i rumpan, det är faktiskt inte fräscht. Det är inte mitt jobb eller mitt barn. Dessutom
Utnyttjar barnet en för att han själv "inte kan"
Ska jag klä på honom innan skolan? Bebisen också.. min son hamnar liksom i skymundan pga detta FÖR att den andra ska ha hjälp ned allt.. fast han egentligen bara kan lära sig själv. Han är ju som sagt inte sämre än någon annan. Bara bortskämd, fråntagen sin självkänsla att kunna själv och lat som få pga allt detta.
Jag är ju den som mest kräver en förändring för att orka och hålla tålamodet uppe. Jag vill inte ha två bebisar.. speciellt inte en "bebis" som kan bete sig som en dryg tonåring men ska torkas i rumpan av mig? Nää usch.
Hade han varit två-tre år hade ju allt vart annorlunda. Då hade vi vetat att vi skulle ha två barn som inte fixar mer. Men helt ärligt vet jag att dem allra flesta treåringar iallafall fixar mer än denna lilla snart sexåring.
Men de som inte daltar sina barn utan låter dem utvecklas och hjälper när dem inte fixad själva UTAN att ta ifrån dem hela kunskapen och säga saker som att " du kan inte själv och du får inte!" Dem får mer självständiga barn. Barn som åtminstone har en vilja att prova och lära sig, för någon tror på dem och vill hjälpa dem utan att ta över. Barn som daltas och får bli bebisar på nytt i såhär hög ålder, dem blir inte självständiga. Dem blir bebisar och bortskämda.
Har läst mer om just detta nu och verkar inte alls vara ovanligt att trots en stor insats från ena föräldern så tar daltandet över för det är mer bekvämt för det bortskämda barnet. Barnet som blir arg eller börjar gråta när man säger "nu får du klä på dig kläderna själv och torka dig efter toaletten" är ett barn som saknar vilja. Om det berorpå lathet eller att någon sagt att dem inte kan, det kan väl skilja. Men i mitt bonusbarns fall är jag övertygad om att han känner sig dålig och otillräcklig. Oduglig.. dels för att han är SÅ STOR att han fattar att mamma tar barnvagn ÄN eftersom hon förmodligen inte orkar med att han går sakta (och kanske alla gånger inte orkar springa ifatt osv), att han blir torkad trots att hans kompisar gör det själva, för att ingen tror att han kan, så han tänker inte ens försöka. Varför ska han klä på sig själv eller försöka När han redan förstått att mamma gör det för att det går snabbare och blir rätt på en gång. Då blir man även som barn tillslut så lat att även om någon säger "jag tror eller vet att du Kan själv " så orkar dem inte. För det KOMMER INTE GÅ BRA. Och så har han säkerligen fått höra "det är bäst att mamma gör dethär" typ.
När någon liksom tar ifrån mig kunskap och ska göra åt mig blir jag nog lite likadan. Då tänker jag minsann inte ens försöka, då kan dem göra det själva. I ren tjurighet. Alla har inte kämparglöden att orka/vilja motbevisa och visa att man visst kan. Dessutom krävs ju träning för alla dessa saker han gärna inte gör utan uppmuntran eller tjat.. har han fått träna och bli duktig? Nepp. Har någon låtit honom försöka trots att det inte gick så bra, och försöka på nytt eller förklarat att det är så man blir bättre? Troligtvis inte.
Så vad ska han visa oss för färdigheter? Inga. Plus att i skallen är han så klok att han liksom kan visa eller säga att han nästan skäms att han inte kan (vilket är självklart. Eftersom han inte FÅR göra själv) det tar nog hårdare än man tror på såhär stora barn.
Mitt barn kunde bli jätteledsen när jag sa att han inte skulle prova tex torka bajs själv när han var två år.. HAN ville ju, för han kände sig stor. Men han fick torka när han kissade och var så stolt. Direkt när han var blöjfri på riktigt fick han börja träna, för han ville. Även om jag ville vara där, hjälpa till och se till att händerna blev ordentligt rena. Inte kul med ett barn på 2,5 som tror han kan och så är det bajs på händer, kläder, kanske toarullen osv haha. Men en 5,5 åring SKA lära sig sånt.
I skolan är det nästan ett krav (finns såklart undantag) för barn som faktiskt är sex år och inte har funktionsnedsättning tex. Sen att alla inte kan saker bra DET är en helt annan sak.
Eller tycker ni att jag är helt ute och cyklar?