• faren

Prioriterer komuner de "ensamkommande unga männen"?

Nu är dettta INTE meat att vara rasistiskt på något sätt, men en fråga jag har, efterssom jag bor i en liten kommun somhar tagit emot väldigt många "barn" eller unga män. De verkar att bli behandlade som "gullepluttar"?

Det jag ser ofta här, är att det finns väldigt många "svenska" ungdomar på samma skola, som kanske inte alls har samma förmåner som dem?

Jag kan tänka mig ensamstående föräldrar med tonårsbarn, som kanske inte alltid har det så fett ekonomiskt. Där föräldrarn jobbar heltid, och gör så gott hen kan, för att deras ungdomar skall ha det lika bra som alla andra.

Men det har blivit en tydlig "klasskillnad" här!

De ensamkommande ungdomarna får långt flera förmåner, än de de svenska, varför?

"gratis körkort, företräde till praktikplatser, sommarjobb, gratis sommarkort, gratis, gratis, gratis!

De får städning på sina rum i deras boende, de får skjuts till sina "ordande" aktiviteter, och allt ombesörjar, vår lilla kommun!

Jag ser ofta svenska tonåringar här, som ser ut som att de har kommit i underläge!

Ingen i kommunen "gullar med dem"!

De har sina kläder, de kanske behöver gå till frissan?

De "nya" ungdomarna har jättefine kläder, märkessko, och se ut som att de alltid kommer direkt från frissan!

Har svenska småkommuner gett upp på sina egna lata, deprimerade bubkunder, Och vill de testa någonting nytt?

Eller vad fan handlar detta om? Fattar de de då inte vad som kommer att hända med dessa "nya"? Som får allt serverat på ett gulligull, guldfat?

Är det ett "statligt experiment"? Att byta yt dem vi redan har, mot nya?

Eller tjänar kommunerna fett på att ta hand om dem?

Min värsta farhåga är ju den att det pågår en utbyteshandel, med vårt lands största tabu: Vapenindustrin. Den svenska och en av de allra största i världen. Någonting man aldrig tar upp, vara det är val eller ej.

Jag tror att det kommer att blir krig snart, så vidare det inte är menat att "våra svenska ungdomar" skall knarka ner sig totalt, skita i skolan, och sitta 20 t. fram för datorn. Så de kan hålla sin käft, precis som vi som betalar skatt gör?

"Vi föräldrar" har ju alltid fått bidrag, till både det ena och andra. För att vi skall hålla käften?

Men vad händer nu, när "ensamstående" Anna med 2 tonåringar, ber om hjälp på soc? Hon blir nekat matpengar, eller hur?Kräks

• Svar på tråden Prioriterer komuner de "ensamkommande unga männen"?
  • Nimzay

Men de är ju såklart små gullepluttar också, så små och söta men dock så hjälplösa och ynkliga. <333 Så det kanske är helt rätt trots allt...Kyss

• Anonym (..)
    faren skrev 2017-08-19 00:30:20 följande:

Pratar din pojvän engeska? Då kanske han ær föttt i England?

Nej, han har gått i skolan i Syrien(man lär sig engelska där också).
  • Anonym (Kokor)
    Anonym (Nej) skrev 2017-08-18 21:50:38 följande:

Vill de har busskort Fr det köpa.

Köpa? Jaså.. För vilka pengar?
  • Anonym (..)
    Anonym (Kokor) skrev 2017-08-19 01:11:51 följande:

Köpa? Jaså.. För vilka pengar?

Studiebidrag som alla som går i skolan får...
  • faren
    Anonym (..) skrev 2017-08-18 17:45:13 följande:

Min pojkvän är ett ensamkommande flyktingbarn. Han har aldrig fått gratis körkort, aktiviteter mm. Det enda han har gjort i sommar är att ha jobbat, på ett jobb han har hittat själv(inte genom kommunen/boendet). Dessutom bor han hos sina kompisar då kommunen inte hjälper dom ensamkommande med bostad. Min pojkvän har inte gått på mer bidrag än andra svenska ungdomar. Det enda han gör är att gå i skolan, och efter skolan jobba.

Flyttar han hit, får han allt! Beror på kommun!
  • Anonym (intedå)

Inte här i alla fall. Här får ungdomara den hjälp de behöver, oavsett ursprung.

• Anonym (L))

Ingen som kan säga vilken kommun det gäller?

Eller är det bara skitsnack, som man gärna vill att det ska vara sant, så man får spy galla på invandrarna...

• Anonym (varför?)
    Anonym (L)) skrev 2017-08-21 18:39:43 följande:

Ingen som kan säga vilken kommun det gäller?

Eller är det bara skitsnack, som man gärna vill att det ska vara sant, så man får spy galla på invandrarna...

Det är väl knappast invandrarnas fel? De kan inte bestämma vad de ska få eller inte. 

Tror snarare de flesta anser att det är kommunernas fel. Politiska beslut.

• Anonym (Kokor)
    Anonym (..) skrev 2017-08-19 01:16:34 följande:

Studiebidrag som alla som går i skolan får...

Haha ja och vart kommer studiebidrag ifrån? :D precis som alla andra BIDRAG de får så finansieras de av staten och alltså oss människor i landet. De har inga egna pengar så allt de köper är från bidrag från staten. Så när de köper alkohol, cigaretter, fina kläder etc är det alltid vi som betalar. Förutom de enstaka personer som får ett jobb, och då räknas inte de jobb där staten finansierar lönen eftersom det ytterligare bara är en kostnad för staten.
  • Anonym (..)
    Anonym (Kokor) skrev 2017-08-22 14:26:40 följande:

Haha ja och vart kommer studiebidrag ifrån? :D precis som alla andra BIDRAG de får så finansieras de av staten och alltså oss människor i landet. De har inga egna pengar så allt de köper är från bidrag från staten. Så när de köper alkohol, cigaretter, fina kläder etc är det alltid vi som betalar. Förutom de enstaka personer som får ett jobb, och då räknas inte de jobb där staten finansierar lönen eftersom det ytterligare bara är en kostnad för staten.

De ensamkommande jag känner får studiebidrag, går i skolan OCH jobbar för att tjäna mera pengar och lära sig språket snabbare. Min pojkvän har hittat sitt jobb på egen hand och får inte han köpa kläder för sin egna lön? Dessutom utan lönen hade han inte kunnat bo någonstans, för ingen lägenhet kostar under 1050 kr/månaden.
  • Anonym (L))
    Anonym (varför?) skrev 2017-08-21 18:46:18 följande:

Det är väl knappast invandrarnas fel? De kan inte bestämma vad de ska få eller inte. 

Tror snarare de flesta anser att det är kommunernas fel. Politiska beslut.

Du vet alltså inte vilken kommun det gäller?
  • Anonym (L))
    faren skrev 2017-08-21 20:42:13 följande:

Just det! Kommunernas fel!

Vilken kommun?
  • Anonym (Kokor)
    Anonym (..) skrev 2017-08-22 14:39:41 följande:

De ensamkommande jag känner får studiebidrag, går i skolan OCH jobbar för att tjäna mera pengar och lära sig språket snabbare. Min pojkvän har hittat sitt jobb på egen hand och får inte han köpa kläder för sin egna lön? Dessutom utan lönen hade han inte kunnat bo någonstans, för ingen lägenhet kostar under 1050 kr/månaden.

Som "du känner", okej men det räcker som en vettig källa? Senast jag hörde i medierna var att det är otroligt få av flyktingarna som fått jobb, arbetslösheten är stor.. Så tror vi får utgå ifrån riktiga källor än från "någon du känner".
  • Anonym (..)
    Anonym (Kokor) skrev 2017-08-22 23:34:56 följande:

Som "du känner", okej men det räcker som en vettig källa? Senast jag hörde i medierna var att det är otroligt få av flyktingarna som fått jobb, arbetslösheten är stor.. Så tror vi får utgå ifrån riktiga källor än från "någon du känner".

De som har svårt att få jobb är inte de ensamkommande, de som varnar svårt att få jobb är alla vanliga flyktingar som kommer. Ensamkommande går i skolan och kommer snabbt ut i jobb.
  • faren

Men det är tryggt at veta att de blir omhändertagna. Det är helt lungt här, och de verkar att trivas.

Svar på tråden Prioriterer komuner de "ensamkommande unga männen"?