• Randigabipen

Neurologisk sjukdom?

Hej och tack för insläpp!

Är under utredning sedan något halvår tillbaka, för mina symptomer som dök upp för 1 år sedan.

Har;

Darrningar i hela kroppen (som efter ett tungt styrkepass, liknande mjölksyra) Jobbigast i händer, då det medfört fumlighet.

Sticker/domnar i kroppsdelar ibland.

Ljud och ljuskänslig, inte varit förut.

Blekare än jag brukar vara.

Nervstickning ellet liknande som kommer som en stöt, oftast i ryggen.

Svettas fruktansvärt vid hög fuktighet och värme, då jag även känner att symptomerna tilltar.

Sämre balans pga musklernas darrande.

Huvudvärk är jag van vid att ha var varannan dag. Värst om jag använt nack eller ryggmusklerna.

Trött har jag varit i många år, men ännu mer nu. Kan sova minst 8 tim på natten, vara aktiv några tim, sedan vill jag sova igen minst 1 tim, för att orka med kvällen

Vi har uteslutit att det är inte pga mina mediciner. Tagit massa blodprover (vitaminer, sköldkörteln osv) allt bra.

Alla symptomer har blivit värre med tiden och visss dagar känns det värre än andra.

Gjort MR utan kontrast som var utan anmärkning.

På Måndag har jag tid hos en överläkare på Medicin, så jag hoppas få svar på varför jag är såhär dålig i kroppen.

Ni får gärna kommentera om ni känner igen detta, känner mig så ensam ibland med detta...

• Svar på tråden Neurologisk sjukdom?
  • Randigabipen
    Tofflans skrev 2017-08-19 19:56:59 följande:

Då måste jag fråga:

* ålder på dig?

* man eller kvinna?

* ev. övervikt eller normalvikt.

* jobb?

* familj?

Glömde citera dig, men svarat under ????
  • Långbenopluto

Jag har samma symåtom och har fått diagnoserna:

IBS, Fibromyalgi och Ehlers-Danlos-syndrom.

Får leva hela livet med detta och har en massa mediciner som gör dagen enklare.

Jag klarar iallafall att jobba 100% tack vare att jag kan anpassa min arbetsplats väldigt mycket.

• Randigabipen
    Tofflans skrev 2017-08-20 14:10:20 följande:

Jag har samma symåtom och har fått diagnoserna:

IBS, Fibromyalgi och Ehlers-Danlos-syndrom.

Får leva hela livet med detta och har en massa mediciner som gör dagen enklare.

Jag klarar iallafall att jobba 100% tack vare att jag kan anpassa min arbetsplats väldigt mycket.

Oj okej. Ja det tar på kroppen att ha massa skit.

Jag har redan diagbosen IBS sedan flera år, men tack vare Omeprazolen är det hyffsat stabilt.

Vilken tur att du kan arbeta så pass.
  • Randigabipen

En annan sak jag märkt senaste tiden är att jag otroligt lätt får blåmärken, av lite mer tryck mot armar eller händerna, så är det ett inom något dygn.
    Senaste veckan har jag fått 3-4 st på händerna, utan anledning, som små punkter.
    Började med att jag fick ett myggbett för någon vecka sedan på halsen, som jag fick blåmärke av.

• Lajan

Morotskakan! Din prick kan vara syringomyeli har du kollat det? 

• Astriidlind

Har typ exakt samma symptom. Läkarna vet inte vad det är och neurolog vill inte ta emot mig då mina symptom anses diffusa och för många?

• Anonym (MS)

Har MS och det låter inte typiskt som det. Det kommer mest i skov så att man har ett symptom ett tag (mer än 24 tim) och det försvinner inte heller. Lumbalpunktion (tyckte det var obehagligt men ingen katastrof) kommer ge definitivt svar, men om MR på huvud/ryggmärg inte visade något är det nog lugnt. Kontrastmedel brukar bara ges för att kolla om det finns aktiva skov. Gamla skov och plack syns utan km och det syns ganska tydligt. Så om det inte syntes något har du med stor sannolikhet inte MS. 

• Anonym (MS)
    Anonym (MS) skrev 2023-05-08 17:56:51 följande:

Har MS och det låter inte typiskt som det. Det kommer mest i skov så att man har ett symptom ett tag (mer än 24 tim) och det försvinner inte heller. Lumbalpunktion (tyckte det var obehagligt men ingen katastrof) kommer ge definitivt svar, men om MR på huvud/ryggmärg inte visade något är det nog lugnt. Kontrastmedel brukar bara ges för att kolla om det finns aktiva skov. Gamla skov och plack syns utan km och det syns ganska tydligt. Så om det inte syntes något har du med stor sannolikhet inte MS. 

Alltså symtom och små skov kan såklart försvinna, men de kommer inte och går sådär över hela kroppen. Tycker inte att det låter alls som MS.
  • Astriidlind

Förresten. Jag åt endast växtbaserat och fisk unde 50 dagar och mina symptom blev betydligt bättre. Testa det och se om det blir bättre. Kram

• Anonym (M)

Hej, hur har det gått för dig ts?

• Anonym (Borris)

Säkert borrelia som du har. Ta hjälp av läkare i Tyskland eller Belgien. Dom är inte bra på att ta prover här. 

Svar på tråden Neurologisk sjukdom?