• anonymilus

    CSN - studieuppehåll

    Hej! 

    Jag har ansökt om studieuppehåll för en månad sedan. Jag har ännu inte fått något svar ännu ifall det blivit beviljat eller ej. Tankarna gick då åt CSN då jag lade märke till, idag, att jag kommer att få en utbetalning den 28:e som jag kan godkänna genom att intyga att jag ska studera höst-terminen (som går att intyga f.o.m imorgon, 21/8 - 2017). 

    Då jag inte blivit beviljad uppehållet ännu (inte får svar alls) så kan det eventuellt bli att jag ska börja studera nu i aug/sep. Planerna var att jobba ett halvår men har inte kunnat söka då jag inte vet ifall jag ska få beviljat. 

    Frågan är då ifall jag måste betala tillbaka den första utbetalningen, alltså den jag får i augusti ifall jag skulle bli beviljad i september?


    Hur ser det ut ifall ja blir beviljad i mitten av augusti? Måste jag betala tillbaka allt då?

  • Svar på tråden CSN - studieuppehåll
  • Mascaraklumpar

    Är du säker på att de ens skickar ut svar på ansökan? På min utbildning var det bara att lämna in den och så var det klart, man behövde inte vänta på  någon bekräftelse.

    Får du studiemedel för en period då du inte studetat så måste du självklart betala tillbaka pengarna. 

  • anonymilus

    Okej. Då vart det lite klarare. Hoppas dem inte gett mig felaktig information. För enligt dem verkade som att dem måste bevilja ens skäl till studieuppehållet och ge besked. 

  • Mascaraklumpar

    Testa att ringa imorgon och fråga, så att du inte sitter och väntar i onödan. Och sen om du behöver CSN-pengarna så är ett alternativ att du gör en sen anmälan till någon annan kurs. Man behöver ta 75% av poängen per ansökningsperiod för att få fortsatt CSN, vilket innebär att om du söker/har sökt för ett helt år och tar 30 poäng på din ordinare utbildning en av terminerna så kan du läsa på halvtid med fullt CSN en termin, förutsatt att du är registrerad på heltid under hela perioden.

Svar på tråden CSN - studieuppehåll