• findusen

Huvudvärk, illamående, järnbrist? Gravid vecka 6 1a barnet

Hej alla, hoppas någon med mer erfarenhet än mig kan hjälpa mig

Precis för 1 vecka sedan plussat med nr 1 (v. 5+0 idag). Kl är 2 på dagen och jag har inte sovit sedan 5 inatt pga illamående och huvudvärk from hell. Får inte äta värktabletter? Typ Ipren? Hur lindrar man illamående?

Har alltid mer eller mindre haft järnbrist, ingen läkare har gjort mer än att säga till mig att äta jäentabletter. Inga efterkontroller eller liknande. Vet alltså inte hur mycket de hjälpt men har iallafall känner mig något bättre. Nu är frågan om jag kan äta järntabletter såhär tidigt utan att veta om jag har faktiskt brist eller inte? Kan det skada barnet? Jag äter även folsyra och b vitamin. Ska även ta D vitamin tror jag

hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
  • Svar på tråden Huvudvärk, illamående, järnbrist? Gravid vecka 6 1a barnet
  • HannaA11

Hej!

Du kan ta Alvedon mot huvudvärken och för att lindra illamåendet kan du testa Postafen (en receptfri tablett mot åksjuka), man kan dock bli väldigt trött av dem. Om illamåendet blir för jobbigt så kan du även be din barnmorska på MVC att kontakta läkare så kan denne skriva ut t.ex. Lergigan comp. Jag fick Lergigan comp (är i v. 11 nu) för jag kräks flera gånger om dagen annars och den tar bort det värsta av illamåendet.

Grattis till graviditeten!

• findusen
    HannaA11 skrev 2017-08-20 14:05:21 följande:

Hej!

Du kan ta Alvedon mot huvudvärken och för att lindra illamåendet kan du testa Postafen (en receptfri tablett mot åksjuka), man kan dock bli väldigt trött av dem. Om illamåendet blir för jobbigt så kan du även be din barnmorska på MVC att kontakta läkare så kan denne skriva ut t.ex. Lergigan comp. Jag fick Lergigan comp (är i v. 11 nu) för jag kräks flera gånger om dagen annars och den tar bort det värsta av illamåendet.

Grattis till graviditeten!

Åh tack! Köpte Alvedon, mår så mycket bättre nu! Tror illamåendet hörde ihop med huvudvärken men huvudvärken är nästan helt borta nu, phuh! Tusen tack !
    hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
Svar på tråden Huvudvärk, illamående, järnbrist? Gravid vecka 6 1a barnet