• Lijnah120

Äter jättedåligt

Vår snart 3 åriga kille har i princip slutat äta mat och jag blir sönder stressad.

Han har aldrig varit särskilt stor i maten men nu får vi nästan inte i honom nånting. Bra dagar äter han en macka eller en skål med fil o flingor till frukost. Ibland ägg men då bara vitan. Lunch några skedar. Sen en banan till mellis. Och något litet till kvällsmat. Sen får han välling innan han lägger sig.

Dåliga dagar som idag har han ätit några skedar fil o flingor. Tv å tuggor på en morot. En ellas smoothie. Sen vill han inte ha något annat.

Vi frågar honom om han vill äta något men då är äta usch säger han. Vill bara dricka välling o äta glass och chips. Vilket han inte får då han inte ätit mat.

Frågat vi om han vill gå något han gillar typ mos kan han säga att han vill Ha det men sen när det är färdigt vill han inte ha det ändå.

Hur ska vi göra? När ska man bli orolig?

• Svar på tråden Äter jättedåligt
  • legomum

Jag skulle bli orolig redan andra dagen. Kontakta bvc och be om hjälp

• Happy87

Finns inget att vara orolig över! Han äter så mycke han kan, hade han inte fått i sig mat så hade han varit på sjukhuset nu! Så inget att oroa sig över! Barn har såna perioder där dom äte mer lr mindre! Hade likadant med min 3åring. Jag brukade göra lite plock mat o ställa fram och tala om för honom och visa att de finns så kunde han själv ta lite när han lekte. Gör inte maten till en dålig grej, att du visar besvikelse över när han inte äter utan bli glad och ge beröm när han gör de så ska du se att de vänder snart!

Svar på tråden Äter jättedåligt