BeaKiddo skrev 2017-08-22 21:08:15 följande:
Jag lever i ett sexlöst förhållande. Är kvinna, för den som inte kan sin Tarantino. :)
Han kan inte och han vill inte...
Hur jag tacklar problemet? Till att börja med genom att ta död på min egen sexualitet. Vilket tog musten ur mig. Med den försvann också glädjen i livet. Samt känslorna för mannen. Du frågar om det inte är ett problem. Det är ett jätteproblem. Det har tagit död på vår kärlek, skulle jag vilja hävda.
Sedan råkade jag träffa en man som fick mig att bli förälskad som en tonåring och vi inledde ett förhållande. Som nu tagit slut.
Dubbellivet har varit ett helvete. Detta är inte ett läge jag skulle önska ens min värsta fiende.
Varför vi inte skiljer oss? Antagligen är det bara en tidsfråga innan vi gör det, men det är svårt att bryta upp. Det går knappt en dag utan att jag tänker att idag måste jag ta itu med det...
Tyvärr, måste jag säga, känner jag igen mig i mycket av detta.
Egentligen borde jag ha sett varningssignalerna tidigt i vårt förhållande. Även om vi i början hade sex, var det aldrig något hon prioriterade. Sex var en aktivitet som man kunde ta till när inget annat fanns att hitta på. Kruxet är nog att jag inte kunde föreställa mig att någon kunde vara så helt ointresserad av sex som det senare visade sig, i kombination med att hon har så många andra drag som jag verkligen uppskattar.
Med tiden blev det värre och värre. Hon var helt ointresserad av att ens försöka få till ett bra sexliv. Hon brydde sig inte ens om sin egen njutning. Jag har, efter mer än tjugo år tillsammans, fortfarande ingen koll på vad hon gillar i sexväg. Om jag inte haft andra kvinnor innan skulle jag kunnat tro att det berodde på mig, men jag vågar säga att det är hon som är annorlunda. Andra kvinnor säger eller visar vad de gillar. Det märks på dem. Under varje samlag måste jag vara beredd på att hon när som helst kunde kliva ur sängen och säga att hon var sugen på kaffe, måste betsla räkningar eller något annat.
Det blev sex alltmer sällan, kanske ett par gånger om året och sedan tre år tillbaka har vi inte haft sex alls.
Det har funnits möjligheter då det hade varit lätt för mig att bryta upp, inte minst då jag för några år sedan ärvde en bostadsrätt. Men jag kände ändå så mycket för min fru och mina barn att jag bestämde mig att "ta död på min egen sexualitet" som du uttrycker det. Det fungerade så där ... Det som hände var, precis som du beskriver, att glädjen försvann ur livet. Istället för att leva överlever jag. Det är inte bara de sexuella känslorna som tryckts undan, utan känslor över huvud taget.
Någon kärlek till min fru har jag nog inte längre och att vi skulle få ett sexliv igen känns helt utopiskt. Men hon är ändå en god vän och jag trivs med henne. (ja, jag hör hur motsägelsefullt det låter). Det som fortfarande driver mig och engagerar mig är våra snart vuxna barn. I övrigt har jag blivit en maskin. Jag har svårt att förstå att jag förmodligen aldrig någonsin mer kommer att ha sex, trots att jag längtar efter det varje dag. (Jag sa ju att det gick sådär med mina försök att ta död på sexlusten.)
Till skillnad från dig har jag dock aldrig gått så långt som till att inleda ett förhållande vid sidan av. Inte för jag, som läget är, egentligen skulle ha några större samvetsbetänkligheter, utan för att alla år som jag blivit avvisad har givit mig ett riktigt dåligt självförtroende vad min attraktionskraft anbelangar.