Anonym (lika barn) skrev 2017-08-24 16:12:23 följande:
Mmm alla som pysslar med tvivelaktiga saker (som att vara otrogna eller ha ett förhållande med någon som är otrogen) tar alltid upp att allt inte är svart eller vitt. Det är ju själva grunden till att de hamnar i gråzoner. De som istället tänker mer svartvitt vad gäller felaktigt beteende som något man helt enkelt inte gör oavsett vad hamnar ju inte i såna situationer.
I grunden handlar det om vilken inställning man har till olika saker och vilka val man gör, har man inställningen att vissa saker gör man bara inte så blir det så, har man inställningen att vissa saker bör man inte göra men går bra att göra ändå om man blir riktigt riktigt sugen, eller under "rätt omständigheter" så blir det också så.
Tar man bort allt mellansnack så kommer man slutligen till några fakta.
1 Han bedrar sin partner vilket innebär att han inte är pålitlig oavsett hur mycket du vill tro att han är det. Han handlingar visar klart och tydligt att det är så han hanterar den sortens situationer, vilket i sin tur gör det ganska troligt att det är precis så han kommer hantera en liknande situation i framtiden. Inte nödvändigtvis säkert men ganska troligt.
2 Du verkar inte bry dig nämnvärt över att medverka i hans otrohet eller vad han gör mot någon annan, bara du får det du vill ha. Du kanske bryr dig men inte tillräckligt mycket för att låta bli
Ingen kan FÅ dig (eller honom) att ta tvivelaktiga beslut, du hade till exempel kunna välja att avsluta ditt förhållande med killen som misshandlade dig psykiskt men du valde istället att vara otrogen, Det var inte omständigheterna som fick dig att ta det beslutet. Du hade flera val men valde otrohet. Detsamma gäller ditt nuvarande "förhållande", du kunde valt att inte inleda något med honom förrän han avslutat det han redan har, men du valde att inte göra det. Han kunde valt att låta bli att bedra sin fru och avsluta det innan han inledde något med dig men valde att vara otrogen.
"Bara för att man betett sig på ett vis när man är i en viss situation så är det inte säkert att man tar samma beslut i ett annat stadie i livet"
Det där hänger ihop med två saker, situationen och mognad. För att man inte ska upprepa samma misstag krävs det att man har mognat, att man har lärt sig något av sina tidigare misstag och det gör man tyvärr sällan om man skyller allt på "omständigheter" eller något annat. Om man inte har mognat så kommer man förmodligen upprepa sitt beteende nästa gång man ställs inför samma situation.
Många säger till exempel "jag var otrogen för att jag inte trivdes i mitt förra förhållande, men med min nya trivs jag jättebra och därför kommer jag aldrig vara otrogen". Det där stämmer inte helt, för om man är lycklig i sitt nya förhållande så har ju situationen som man sist agerade på inte upprepats än. Frågan är vad som händer när man ställs inför samma situation igen, dvs om man skulle bli olycklig i sitt förhållande?
Om vi applicerar det på mannen du är kär i så vet du ju att det är så han hanterar sin nuvarande situation, genom otrohet. Och så länge han är nöjd med dig (om ni blir tillsammans) så kan det hända att han är trogen, frågan är bara vad som händer när han hamnar i samma situation som han är i nu? Vad händer om han blir missnöjd med dig? Vad händer när han blir attraherad av någon annan tjej?
Jag förstår att det här inte är det du vill höra, du är kär, du drömmer om en framtid med den där mannen, och för att uppnå det är du beredd att göra saker som normalt går emot dina principer och värderingar. I det ingår även att anpassa sina tidigare värderingar till några nya lite mer "rymliga" som tillåter lite mer fulspel. Lite som surt sa räven analogin (kognitiv dissonans). Men du borde (om du kan) stanna upp en sekund och iaf försöka se saker lite objektivt, skala bort känslorna och utgå ifrån handlingarna, vad skulle du anse om det var två okända människor som gjorde så?
Hur lång är du beredd att gå för att uppnå det du vill?
Hur mycket av dina principer och värderingar är du beredd att skala av för att uppnå det du vill ha?
Kommer du fortfarande vara du när du gjort om dina principer och värderingar helt?
Är det värt det? Att göra om sig själv för att ha ett förhållande med någon som inte är speciellt pålitlig?
Det du skriver är sant och klokt! I början plågade det mig oerhört, men efter att min kurator sa "du är inte en del av deras relation, du kan bara utgå ifrån dig själv" har jag släppt det mer och mer.
Jag inser att man inte kan skylla på omständigheterna, men jag tror inte att han skulle upprepa samma beteende med mig. Liksom jag inte skulle upprepa beteende som jag hade i den tidigare relationen. Det finns så många omständigheter jag inte vill berätta, eftersom jag inte vill avslöja för mycket om hans liv. Men jag har otroligt svårt att se att vi skulle hamna i samma sits.