cb66 skrev 2017-08-22 14:44:04 följande:
Många väljer tåg för att det går så få flyg mellan t.ex Växjö och Örebro. Hade vi byggt ut Sverige med en flygplats i alla städer med mer än 10000 invånare hade vi sluppit tåget.
Att åka tåg mellan exempelvis Malmö och Stockholm går ganska bra för en frisk person, så länge man inte drabbas av oändliga förseningar och stopp på vägen. Att åka tåg på tvären är svårare, och att flyga går ju inte (man kan flyga från Malmö till Stockholm och sedan byta flyg och flyga till Växjö, men det känns ju lite dumt minst sagt).
Det finns stora fördelar med tåg, så länge tågen fungerar och järnvägsnätet är i bra skick, och så länge även handikappade kan resa på samma villkor - så är tyvärr inte fallet. Att komma direkt från stadskärna till stadskärna och dessutom slippa vara på plats en timme innan avgång för att gå igenom en säkerhetskontroll är ju hur bra som helst.
Så förra gången jag skulle åka från Stockholm till Lund tänkte jag att det skulle gå på ett ut. Istället för att fört åka till Arlanda och sedan ta mig från Sturup till Lund tar jag tåget direkt från Stockholm C till Lund C. Visst. Så var det något allvarligt elfel eller signalfel eller dylikt som gjorde att alla tåg stod stilla. Om det hade varit flyg hade jag fått hjälp. Nu fick jag försöka ta mig fram själv för att få information om vilket spår tåget skulle gå från (ständiga spårbyten) och när (tiden ändrades hela tiden) och till slut fick jag sätta mig på golvet eftersom mina ben la av. Jag hade tur som till slut med nöd och näppe kunde släpa mig till tåget när det väl kom. Hade det varit flyg hade personalen hållit koll på tid och gate och KÖRT mig dit i rullstol och verkligen sett till att jag kom ombord. Nu har jag blivit mycket sämre och som tågen är så vågar jag inte åka. Jag vill väldigt gärna, men risken för strul är så hög att jag inte kan riskera det. Nästa gång blir jag med största sannolik kvar i vänthallen och tar mig inte ombord på tåget.