• DVQ

Alliansen skiter i klimatet och vill stoppa flygskatten!

Alliansen har hotat med misstroendevotum mot regeringen på grund av bland annat flygskatten. Samtidigt är utsläppen från våra internationella resor lika stora som ALLT bilåkande i Sverige. Fortsätter vi att flyga lika mycket kommer det innebära att vi inte har en chans att klara uppsatta klimatmål.

Man kan förstås säga att en så pass låg flygskatt varken gör från eller till för flygandet. Men det är åtminstone en början. Att lägga ett misstroendevotum för att stoppa en klimatskatt känns som att spotta på klimatfrågan. 

Nedan är länkar till själva sakfrågan, samt en artikel om vårt flygande. 

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RWrG8/vilket-trams-alliansen

www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/Tre-satt-att-berakna-klimatpaverkande-utslapp/Flygets-klimatpaverkan/

• Svar på tråden Alliansen skiter i klimatet och vill stoppa flygskatten!
  • DVQ
    cb66 skrev 2017-08-22 13:58:40 följande:

... men visst är det konstigt att biltransport betalar miljöskatt och tåg betalar energiskatt men flyget inte betalar nån skatt för sitt bränsle eller utsläpp, de betalar ju fan inte ens moms på bränslet ?

Varför sponsrar vi skattebetalare flygresor men inte bil och tågresor ?

Ja, exakt!
  • cb66
    K Kalle skrev 2017-08-22 13:52:50 följande:
    flygskatten är till för att få folk att åka tåg istället, men det är bättre att göra tågen attraktivare. Jag älskar att åka tåg. Om jag visste att jag skulle kunna komma ombord på tåget och få hjälp av, på och med byta och osv, jag då skulle jag tveklöst välja tåg. Jag, och många med mig, väljer flyg för att vi vill vara säkra på att komma fram, inte för att vi är lata eller för att vi har bråttom eller annat.
    Många väljer tåg för att det går så få flyg mellan t.ex Växjö och Örebro. Hade vi byggt ut Sverige med en flygplats i alla städer med mer än 10000 invånare hade vi sluppit tåget.
  • Maddiieee
    DVQ skrev 2017-08-22 08:52:09 följande:
    Öh jo. Med tanke på att Sverige är på WWF:s topp tio värstinglista över utsläppsländer så tror jag svenskars agerande påverkar rätt mycket.

Dessutom är det bara att göra enkel matte. Ett hållbart utsläpp ligger på max två ton koldioxid per person och år. En genomsnittssvensk konsumerar fem till tio gånger så mycket. Det är även betydligt mer än världsmedborgaren.

Eller hur hade du tänkt dig att klimatomställningen skulle gå till? "Ja, nu sitter vi alla världsledare här och förhandlar, utom Sverige. Ni kan gå hem då ni ändå är så få. Fortsätt som förut bara, medan vi andra gör alla uppoffringar"

Tror du att något land kommer att vilja ställa om i så fall?
    Thedrjohn skrev 2017-08-22 02:33:18 följande:

Problemet är att bara Sverige blir drabbat av flygskatt i form av företag som flyttar utomlands och sämre ekonomi. Det enda som skulle hända om skatten infördes är att folk flyger till närliggande länder som ej har skatten och gör långflygningen därifrån istället.

Vilka företag har hotat att flytta och vart ska de flytta? Tyskland Frankrike och Storbritannien har redan en flygskatt. Om Sverige inför flygskatt kommer det även vara ett större incitament för andra nordiska länder att införa flygskatt om deras medborgare inte bara kommer ta tåget/färjan till Sverige för att flyga billigt.
    WWF räknar utsläpp per capita. Problemet är att svenska folket är en försvinnande liten del av jordens befolkning så även om vi upphör att existera idag helt så sparar vi ett dygns utsläpp av jordens historia.
    Typiskt svenskt att tro att vi kan beskatta allt så vi minskar vårt avtryck i klimatet. Den enda skillnaden skulle bli att vi betalar mer för vår resa utomlands men nog fasiken skulle vi resa iaf, eller så skulle vi hitta alternativa resvägar med flyg för att slippa skatten. Och säg mig, vart försvinner alla pengar vi betalar i skatt som tex i vägtullar etc...
  • cb66
    Maddiieee skrev 2017-08-22 14:48:31 följande:
    WWF räknar utsläpp per capita. Problemet är att svenska folket är en försvinnande liten del av jordens befolkning så även om vi upphör att existera idag helt så sparar vi ett dygns utsläpp av jordens historia.
    Typiskt svenskt att tro att vi kan beskatta allt så vi minskar vårt avtryck i klimatet. Den enda skillnaden skulle bli att vi betalar mer för vår resa utomlands men nog fasiken skulle vi resa iaf, eller så skulle vi hitta alternativa resvägar med flyg för att slippa skatten. Och säg mig, vart försvinner alla pengar vi betalar i skatt som tex i vägtullar etc...
    Oavsett hur mycket vi påverkar hela världens klimat så är det sjukt att vi dopar flyget med skattefritt bränsle samtidigt som vi straffskattar bil och tåg.
  • Maddiieee
    cb66 skrev 2017-08-22 14:52:05 följande:

Oavsett hur mycket vi påverkar hela världens klimat så är det sjukt att vi dopar flyget med skattefritt bränsle samtidigt som vi straffskattar bil och tåg.

Så just nu sitter du indirekt och önskar att du ska få betala mer skatt? Varför älskar alla att betala skatt? Var glad att åtminstone en sak inte är så förbannat straffskattat.
  • DVQ
    Maddiieee skrev 2017-08-22 14:48:31 följande:

Återigen, hur ska vi motivera andra länder att göra en klimatomställning om inte vi gör det?

Så kan ju många länder resonera: "vi är inte så många så vi kan göra lite som vi vill".
  • Maddiieee
    DVQ skrev 2017-08-22 15:19:55 följande:
    Återigen, hur ska vi motivera andra länder att göra en klimatomställning om inte vi gör det?

Så kan ju många länder resonera: "vi är inte så många så vi kan göra lite som vi vill".
    Alltid ska vi gå längst fram i ledet och tro att vi är någon föregångsland i allt. Inte en jäkel tittar två ggr åt Sverige och vad vi sysslar med. Det hjälper ingenting att vi straffskattar stackars svenskar till förbannelse så länge alla andra länder spyr ut koldioxid till förbannelse. http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/Koldioxid-per-capita/  
  • DVQ
    Maddiieee skrev 2017-08-22 15:29:58 följande:

Alltid ska vi gå längst fram i ledet och tro att vi är någon föregångsland i allt. Inte en jäkel tittar två ggr åt Sverige och vad vi sysslar med. Det hjälper ingenting att vi straffskattar stackars svenskar till förbannelse så länge alla andra länder spyr ut koldioxid till förbannelse. www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/Koldioxid-per-capita/  

1. Vi ÄR inte ett föregångsland. Vi är ett värstingland ifråga om klimatet.

2. "Alla andra" länder är inte idioter som hämningslöst spyr ut koldioxid. Kina storsatsar på förnybart och elbilar. Storbritannien, Frankrike, Österrike och Tyskland har redan infört flygskatt. Indien överträffar sina klimatmål efter att ha investerat miljarder i att lyckas. Varför ska vi vara sämre?

3. Många tittar på vad Sverige gör. Oavett vad du tror.
  • K Kalle
    cb66 skrev 2017-08-22 14:44:04 följande:
    Många väljer tåg för att det går så få flyg mellan t.ex Växjö och Örebro. Hade vi byggt ut Sverige med en flygplats i alla städer med mer än 10000 invånare hade vi sluppit tåget.
    Att åka tåg mellan exempelvis Malmö och Stockholm går ganska bra för en frisk person, så länge man inte drabbas av oändliga förseningar och stopp på vägen. Att åka tåg på tvären är svårare, och att flyga går ju inte (man kan flyga från Malmö till Stockholm och sedan byta flyg och flyga till Växjö, men det känns ju lite dumt minst sagt).

Det finns stora fördelar med tåg, så länge tågen fungerar och järnvägsnätet är i bra skick, och så länge även handikappade kan resa på samma villkor - så är tyvärr inte fallet. Att komma direkt från stadskärna till stadskärna och dessutom slippa vara på plats en timme innan avgång för att gå igenom en säkerhetskontroll är ju hur bra som helst.

Så förra gången jag skulle åka från Stockholm till Lund tänkte jag att det skulle gå på ett ut. Istället för att fört åka till Arlanda och sedan ta mig från Sturup till Lund tar jag tåget direkt från Stockholm C till Lund C. Visst. Så var det något allvarligt elfel eller signalfel eller dylikt som gjorde att alla tåg stod stilla. Om det hade varit flyg hade jag fått hjälp. Nu fick jag försöka ta mig fram själv för att få information om vilket spår tåget skulle gå från (ständiga spårbyten) och när (tiden ändrades hela tiden) och till slut fick jag sätta mig på golvet eftersom mina ben la av. Jag hade tur som till slut med nöd och näppe kunde släpa mig till tåget när det väl kom. Hade det varit flyg hade personalen hållit koll på tid och gate och KÖRT mig dit i rullstol och verkligen sett till att jag kom ombord. Nu har jag blivit mycket sämre och som tågen är så vågar jag inte åka. Jag vill väldigt gärna, men risken för strul är så hög att jag inte kan riskera det. Nästa gång blir jag med största sannolik kvar i vänthallen och tar mig inte ombord på tåget.
  • DVQ
    K Kalle skrev 2017-08-23 08:14:33 följande:

Att åka tåg mellan exempelvis Malmö och Stockholm går ganska bra för en frisk person, så länge man inte drabbas av oändliga förseningar och stopp på vägen. Att åka tåg på tvären är svårare, och att flyga går ju inte (man kan flyga från Malmö till Stockholm och sedan byta flyg och flyga till Växjö, men det känns ju lite dumt minst sagt).

Det finns stora fördelar med tåg, så länge tågen fungerar och järnvägsnätet är i bra skick, och så länge även handikappade kan resa på samma villkor - så är tyvärr inte fallet. Att komma direkt från stadskärna till stadskärna och dessutom slippa vara på plats en timme innan avgång för att gå igenom en säkerhetskontroll är ju hur bra som helst.

Så förra gången jag skulle åka från Stockholm till Lund tänkte jag att det skulle gå på ett ut. Istället för att fört åka till Arlanda och sedan ta mig från Sturup till Lund tar jag tåget direkt från Stockholm C till Lund C. Visst. Så var det något allvarligt elfel eller signalfel eller dylikt som gjorde att alla tåg stod stilla. Om det hade varit flyg hade jag fått hjälp. Nu fick jag försöka ta mig fram själv för att få information om vilket spår tåget skulle gå från (ständiga spårbyten) och när (tiden ändrades hela tiden) och till slut fick jag sätta mig på golvet eftersom mina ben la av. Jag hade tur som till slut med nöd och näppe kunde släpa mig till tåget när det väl kom. Hade det varit flyg hade personalen hållit koll på tid och gate och KÖRT mig dit i rullstol och verkligen sett till att jag kom ombord. Nu har jag blivit mycket sämre och som tågen är så vågar jag inte åka. Jag vill väldigt gärna, men risken för strul är så hög att jag inte kan riskera det. Nästa gång blir jag med största sannolik kvar i vänthallen och tar mig inte ombord på tåget.

Ja, det finns mycket man kan göra för att få tågen att funka bättre. När jag tågluffat på andra håll i Europa så tycker jag att man varit bättre på att ha personal på plats på plattformarna som informerat om förseningar o s v. Jag vet ju inte hur exakt hur det fungerar för rörelsehindrade, men jag antar att det måste vara lättare än om man själv ska ta sig fram till en infodisk o s v.

Men när det gäller flygskatten kommer den inte att vara så dyr för inrikesresenärer, ca 80 kr/resa, så förhoppningsvis slår den inte så hårt mot de som har svårt att ta tåget av olika skäl.

Det är i stället långflygningarna som beskattas mer. Bra tycker jag. Har man råd att flyga till diverse exotiska resmål har man även råd att betala för klimatförstörelsen man åsamkar. I Storbritannien är nivåerna på flygskatten runt det dubbla.
  • Maddiieee
    DVQ skrev 2017-08-23 09:25:05 följande:
    Ja, det finns mycket man kan göra för att få tågen att funka bättre. När jag tågluffat på andra håll i Europa så tycker jag att man varit bättre på att ha personal på plats på plattformarna som informerat om förseningar o s v. Jag vet ju inte hur exakt hur det fungerar för rörelsehindrade, men jag antar att det måste vara lättare än om man själv ska ta sig fram till en infodisk o s v.

Men när det gäller flygskatten kommer den inte att vara så dyr för inrikesresenärer, ca 80 kr/resa, så förhoppningsvis slår den inte så hårt mot de som har svårt att ta tåget av olika skäl.

Det är i stället långflygningarna som beskattas mer. Bra tycker jag. Har man råd att flyga till diverse exotiska resmål har man även råd att betala för klimatförstörelsen man åsamkar. I Storbritannien är nivåerna på flygskatten runt det dubbla.
    vad är poängen att bara beskatta 80 kr / resa? Vi kommer ändå flyga vart vi vill. Vart går pengarna? Till samma oändligt stora hål som tullavgifterna går till? För du tror väl ändå inte att pengarna går till miljöändamål?
  • DVQ
    Maddiieee skrev 2017-08-23 10:21:16 följande:

vad är poängen att bara beskatta 80 kr / resa? Vi kommer ändå flyga vart vi vill. Vart går pengarna? Till samma oändligt stora hål som tullavgifterna går till? För du tror väl ändå inte att pengarna går till miljöändamål?

Varför skulle pengarna INTE gå till miljöändamål (aka rusta upp tåget)? Det är väl ändå betydligt troligare att de gör det än att de "hamnar i ett stort hål". Vad har du för belägg för det?

Dessutom finns ett självändamål med att flyget blir något dyrare och t ex en tågsemester på sikt kan konkurrera prismässigt.

80 kr/resa gäller inrikes och Europa. Att åka till Thailand eller New York blir dyrare. Det baseras på den miljöskada man orsakar. Sedan kan jag personligen tycka det är rimligare att någon behöver flyga t ex mellan Umeå-Stockholm och då får göra det till en lägre skatt än det hysteriska flygsemestrande många ägnar sig åt.

Med tanke på att det fanns 36 miljoner passagerare på svenska flygplatser år 2016 kan jag definitivt se poängen med en flygskatt även om den är låg.
  • Maddiieee
    DVQ skrev 2017-08-23 11:28:21 följande:
    Varför skulle pengarna INTE gå till miljöändamål (aka rusta upp tåget)? Det är väl ändå betydligt troligare att de gör det än att de "hamnar i ett stort hål". Vad har du för belägg för det?

Dessutom finns ett självändamål med att flyget blir något dyrare och t ex en tågsemester på sikt kan konkurrera prismässigt.

80 kr/resa gäller inrikes och Europa. Att åka till Thailand eller New York blir dyrare. Det baseras på den miljöskada man orsakar. Sedan kan jag personligen tycka det är rimligare att någon behöver flyga t ex mellan Umeå-Stockholm och då får göra det till en lägre skatt än det hysteriska flygsemestrande många ägnar sig åt.

Med tanke på att det fanns 36 miljoner passagerare på svenska flygplatser år 2016 kan jag definitivt se poängen med en flygskatt även om den är låg.
    okej, kolla på trängselskatten. Går dessa intäkter till miljön? svar nej, det går till vad som regeringen för tillfället beslutar. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/trangselskatten-regeringen-behaller-intaktern År 2016 gick trängselskatten till flyktingmottagandet. Senast jag hörde så går trängselskatten just nu i Stockholm till förbifart Stockholm. Du kan inte vara så naiv att du tror att intäkterna för flygskatten just  i detta fall kommer gå till miljön? Sen drabbar dessa skatter just dem som har sämst. Se ensamstående småbarnsmamman som sparat ihop sannolikt i flera år till en utlandsresa med sina barn. Hon drabbas hårt av detta och kanske inte har råd att åka medan den lite mer lyckosamma familjen inte drabbas nämnvärt.
    Å ärligt, hur tror du småstäderna kommer drabbas utav denna skatt? Där folk är beroende att pendla till storstäderna på ett smidigt sätt för att inte fullständigt urholka landsbygden.
  • DVQ
    Maddiieee skrev 2017-08-23 11:59:31 följande:

okej, kolla på trängselskatten. Går dessa intäkter till miljön? svar nej, det går till vad som regeringen för tillfället beslutar. www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/trangselskatten-regeringen-behaller-intaktern År 2016 gick trängselskatten till flyktingmottagandet. Senast jag hörde så går trängselskatten just nu i Stockholm till förbifart Stockholm. Du kan inte vara så naiv att du tror att intäkterna för flygskatten just  i detta fall kommer gå till miljön? Sen drabbar dessa skatter just dem som har sämst. Se ensamstående småbarnsmamman som sparat ihop sannolikt i flera år till en utlandsresa med sina barn. Hon drabbas hårt av detta och kanske inte har råd att åka medan den lite mer lyckosamma familjen inte drabbas nämnvärt.

Å ärligt, hur tror du småstäderna kommer drabbas utav denna skatt? Där folk är beroende att pendla till storstäderna på ett smidigt sätt för att inte fullständigt urholka landsbygden.

Ok. Så vi kan i alla fall kostatera att skatter inte försvinner i ett svart hål, utan går till samhällsnyttiga saker. Ett kliv framåt i diskussionen får man säga.

Eftersom svenskar i snitt flyger på utlandssemester en gång om året så känns ärligt talat inte din bild av den ensamma mamman som sparar i åratal för att åka utomlands särskilt trovärdig.

Det är snarare de storflygande medel- och höginkomsttagarna skatten riktar sig mot. Den som åker utomlands sällan kan troligen göra det även om hen får betala 430 kr mer för biljetten, men den som bokar sin tredje weekendresa kanske tänker sig för en gång extra.

Nyss påstod du att 80 kr/resa är så låg skatt att det inte är någon poäng. Nu kommer den att urholka landsbygden. Hur ska du ha det egentligen?
  • DVQ

Maiidee: Nu har jag kollat din länk lite bättre. Den motsäger ju det du påstår. Det står klart och tydligt att trängselskatten går till göteborgarna. Nu har staten LÅNAT pengar från trängselskatten och det är vad de bråkar om. Man kan tycka det är fel, men det är knappast så att pengarna försvinner i ett hål.

• Maddiieee
    DVQ skrev 2017-08-23 12:57:24 följande:

Maiidee: Nu har jag kollat din länk lite bättre. Den motsäger ju det du påstår. Det står klart och tydligt att trängselskatten går till göteborgarna. Nu har staten LÅNAT pengar från trängselskatten och det är vad de bråkar om. Man kan tycka det är fel, men det är knappast så att pengarna försvinner i ett hål.

Du kan inte på allvar tro att pengarna betalas tillbaka? kolla på Göran P storhetstid där han lånade 258 miljarder från AP fonderna år 2000. Dessa pengar har aldrig blivit återbetalade och kommer aldrig bli återbetalade. Precis som dessa pengar staten "lånade" från trängselskatten. Återigen så går inte pengarna till miljön utan till annat. kalla skatten för vad den är istället. Staten har ett behov att höja statsfinanserna och tar då ett gäng hittepå skatter som den godtrogne svensken snällt accepterar. Pengarna kommer inte miljön till godo utan drabbar den som har de sämst ställt. Har man råd att åka på weekend resor varje helg så gör man det ändå. Däremot den som reser varje dag till BMA tex från Norrland kanske inte i längden har råd att göra det om priset går upp. Då lämnar de Norrland och glesbygden avbefolkas.
  • DVQ
    Maddiieee skrev 2017-08-23 16:08:03 följande:

Du kan inte på allvar tro att pengarna betalas tillbaka? kolla på Göran P storhetstid där han lånade 258 miljarder från AP fonderna år 2000. Dessa pengar har aldrig blivit återbetalade och kommer aldrig bli återbetalade. Precis som dessa pengar staten "lånade" från trängselskatten. Återigen så går inte pengarna till miljön utan till annat. kalla skatten för vad den är istället. Staten har ett behov att höja statsfinanserna och tar då ett gäng hittepå skatter som den godtrogne svensken snällt accepterar. Pengarna kommer inte miljön till godo utan drabbar den som har de sämst ställt. Har man råd att åka på weekend resor varje helg så gör man det ändå. Däremot den som reser varje dag till BMA tex från Norrland kanske inte i längden har råd att göra det om priset går upp. Då lämnar de Norrland och glesbygden avbefolkas.

Ärligt talat, när Sydostasien snart kommer bli så varmt att människor dör om de vistas där, samtidigt som svensken flyger som aldrig förr så bryr jag mig inte om regeringen så skulle köpa ben and jerrys-glass för flygskattepengarna.

Så vi har bestämt oss nu för att flygskatten är så farlig att den urholkar Norrland? Trots att den var poänglös för något inlägg sedan?

Vadå "varje dag från Norrland" förresten? Du tror väl ändå inte att nån flygpendlar varje dag?
  • Maddiieee
    DVQ skrev 2017-08-23 16:27:24 följande:

Ärligt talat, när Sydostasien snart kommer bli så varmt att människor dör om de vistas där, samtidigt som svensken flyger som aldrig förr så bryr jag mig inte om regeringen så skulle köpa ben and jerrys-glass för flygskattepengarna.

Så vi har bestämt oss nu för att flygskatten är så farlig att den urholkar Norrland? Trots att den var poänglös för något inlägg sedan?

Vadå "varje dag från Norrland" förresten? Du tror väl ändå inte att nån flygpendlar varje dag?

Skojar du? Jag har jobbat med just flygpendlare och planerat deras resor i åratal till Arlanda och bromma från olika städer omkring i sverige. Jag var själv en flygpendlare ett tag i mitt liv. Tror du att de 2.5 miljoner resande varje år från bromma är nöjesflyg ? Vi bor som bekant i ett avlångt land utan några vidare bra kommunikationer och jobben finns i storstäderna.

Och klimatet kommer ändå bli varmare i Sydostasien även om vi betalar 100 % skatt. För de andra länderna spyr ut koldioxid utan dess like oavsett om Svensson kör häst och vagn.
  • DVQ
    Maddiieee skrev 2017-08-23 16:42:11 följande:

Skojar du? Jag har jobbat med just flygpendlare och planerat deras resor i åratal till Arlanda och bromma från olika städer omkring i sverige. Jag var själv en flygpendlare ett tag i mitt liv. Tror du att de 2.5 miljoner resande varje år från bromma är nöjesflyg ? Vi bor som bekant i ett avlångt land utan några vidare bra kommunikationer och jobben finns i storstäderna.

Och klimatet kommer ändå bli varmare i Sydostasien även om vi betalar 100 % skatt. För de andra länderna spyr ut koldioxid utan dess like oavsett om Svensson kör häst och vagn.

Och du pendlade varje dag med flyg? Uppriktigt sagt tycker jag det i så fall snarast är ett argument för flygskatt.

Jag ber att få citera mig själv:
    DVQ skrev 2017-08-22 15:53:46 följande:

1. Vi ÄR inte ett föregångsland. Vi är ett värstingland ifråga om klimatet.

2. "Alla andra" länder är inte idioter som hämningslöst spyr ut koldioxid. Kina storsatsar på förnybart och elbilar. Storbritannien, Frankrike, Österrike och Tyskland har redan infört flygskatt. Indien överträffar sina klimatmål efter att ha investerat miljarder i att lyckas. Varför ska vi vara sämre?

3. Många tittar på vad Sverige gör. Oavett vad du tror.

Fattar du inte att MÅNGA länder gör MYCKET MER än Sverige för att få ner sina utsläpp?

Sluta prata om att "alla andra" får släppa ut koldioxid. Du låter som en tjurig tonåring som inte fått mamma att köpa ut.
Svar på tråden Alliansen skiter i klimatet och vill stoppa flygskatten!