• Fakekonto

Vilket parti röstar högutbildade personer inom dessa statusjobb på?

Vilket parti röstar högutbildade personer inom dessa statusjobb på, av:
    1. Professor i teknisk fysik
    2. Läkare
    3. Civilingenjör
    4. Jurist
  • Svar på tråden Vilket parti röstar högutbildade personer inom dessa statusjobb på?
  • NELJ

Du kan inte göra sådana generaliseringar. Jag är civilingenjör och bland mina kollegor finns allt mellan ultraliberaler till mörkröd vänster.

• sextiotalist
    NELJ skrev 2017-08-22 10:51:24 följande:

Du kan inte göra sådana generaliseringar. Jag är civilingenjör och bland mina kollegor finns allt mellan ultraliberaler till mörkröd vänster.

Håller med.
    De kan rösta allt från moderater till vänsterpartiet. Det man generellt kan säga är att vi röster ideologiskt, dvs partier som försöker med populistiska argument vinner sällan gehör i dessa grupper.

Men bland mina vänner med dessa utbildningar, så har jag moderater, liberaler, miljöpartister, socialdemokrater och vänterpartister (glömde centerpartiet), inga Sverigedemokrater.
  • NELJ
    sextiotalist skrev 2017-08-22 10:55:55 följande:

Håller med.

De kan rösta allt från moderater till vänsterpartiet. Det man generellt kan säga är att vi röster ideologiskt, dvs partier som försöker med populistiska argument vinner sällan gehör i dessa grupper.

Men bland mina vänner med dessa utbildningar, så har jag moderater, liberaler, miljöpartister, socialdemokrater och vänterpartister (glömde centerpartiet), inga Sverigedemokrater.

Det kan nog stämma, har man en lång och avancerad utbildning har man ju tränat sitt kritiska tänkande. Sen finns det nog rötägg i de flesta yrkesgrupper men de behöver man ju inte umgås med. :)
  • Anonym (Finns statistick)

Läs valu rapport ifrån riksdagsvalet 2014. Där står det hur olika grupper röster.

Väl inkluderar dock bara riksdagspartierna och F! Och inte exempelvis Piratpartiet, Djurens parti eller Direktdemokraterna etc.