• Fakekonto

Vilket parti röstar högutbildade personer inom dessa statusjobb på?

Vilket parti röstar högutbildade personer inom dessa statusjobb på, av:
    1. Professor i teknisk fysik
    2. Läkare
    3. Civilingenjör
    4. Jurist
  • Svar på tråden Vilket parti röstar högutbildade personer inom dessa statusjobb på?
  • NELJ

Du kan inte göra sådana generaliseringar. Jag är civilingenjör och bland mina kollegor finns allt mellan ultraliberaler till mörkröd vänster.

• sextiotalist
    NELJ skrev 2017-08-22 10:51:24 följande:

Du kan inte göra sådana generaliseringar. Jag är civilingenjör och bland mina kollegor finns allt mellan ultraliberaler till mörkröd vänster.

Håller med.
    De kan rösta allt från moderater till vänsterpartiet. Det man generellt kan säga är att vi röster ideologiskt, dvs partier som försöker med populistiska argument vinner sällan gehör i dessa grupper.

Men bland mina vänner med dessa utbildningar, så har jag moderater, liberaler, miljöpartister, socialdemokrater och vänterpartister (glömde centerpartiet), inga Sverigedemokrater.
  • NELJ
    sextiotalist skrev 2017-08-22 10:55:55 följande:

Håller med.

De kan rösta allt från moderater till vänsterpartiet. Det man generellt kan säga är att vi röster ideologiskt, dvs partier som försöker med populistiska argument vinner sällan gehör i dessa grupper.

Men bland mina vänner med dessa utbildningar, så har jag moderater, liberaler, miljöpartister, socialdemokrater och vänterpartister (glömde centerpartiet), inga Sverigedemokrater.

Det kan nog stämma, har man en lång och avancerad utbildning har man ju tränat sitt kritiska tänkande. Sen finns det nog rötägg i de flesta yrkesgrupper men de behöver man ju inte umgås med. :)
  • Anonym (Finns statistick)

Läs valu rapport ifrån riksdagsvalet 2014. Där står det hur olika grupper röster.

Väl inkluderar dock bara riksdagspartierna och F! Och inte exempelvis Piratpartiet, Djurens parti eller Direktdemokraterna etc.

Anonym (Finns statistick) skrev 2017-08-22 10:59:10 följande:

Läs valu rapport ifrån riksdagsvalet 2014. Där står det hur olika grupper röster.

Väl inkluderar dock bara riksdagspartierna och F! Och inte exempelvis Piratpartiet, Djurens parti eller Direktdemokraterna etc.

Valu inkluderar inte....
    Anonym (Finns statistick) skrev 2017-08-22 10:59:10 följande:

Valu inkluderar inte....
  • Anonym (Y)

Vad ligger bakom den oerhört märkliga frågan?

• Anonym (???)
    Fakekonto skrev 2017-08-22 10:40:14 följande:
    Vilket parti röstar högutbildade personer inom dessa statusjobb på, av:
    1. Professor i teknisk fysik
    2. Läkare
    3. Civilingenjör
    4. Jurist
    Är professor i teknisk fysik ett statusjobb?
  • sextiotalist
    Anonym (???) skrev 2017-08-22 11:31:55 följande:
    Statusarbete inom den akademiska världen, absolut. Det krävs en jäkla massa arbete för att nå dit. Först en civilingenjörsutbildning, sedan en doktorsexamen, efter det så ska man få en docentur. Sedan kan man få en proffesur inom något område inom de områden som Teknisk Fysik omfattas. Nu är ju Teknisk Fysik en utbildning, så man blir inte professor i Teknisk Fysik. Man kan bli professor inom kärnfysik, partikelfysik, atomfysik, astronomi, fasta tillståndets fysik...

• Anonym (???)
    sextiotalist skrev 2017-08-22 11:41:05 följande:
    Statusarbete inom den akademiska världen, absolut. Det krävs en jäkla massa arbete för att nå dit. Först en civilingenjörsutbildning, sedan en doktorsexamen, efter det så ska man få en docentur. Sedan kan man få en proffesur inom något område inom de områden som Teknisk Fysik omfattas. Nu är ju Teknisk Fysik en utbildning, så man blir inte professor i Teknisk Fysik. Man kan bli professor inom kärnfysik, partikelfysik, atomfysik, astronomi, fasta tillståndets fysik...
    Eller professor i filosofi, idéhistoria eller ekonomi...
  • Anonym (Civ ing)

Är civilare i datateknik är många SDare och några moderater. Dem flesta har inget förtroende för sossarna

• sextiotalist
    Anonym (Civ ing) skrev 2017-08-22 12:08:10 följande:

Är civilare i datateknik är många SDare och några moderater. Dem flesta har inget förtroende för sossarna

Mig veterligen heter utbildningen civilingenjör

datorteknik på alla lärosäten i Sverige
  • Anonym (Civilingenjör)

Jag är Civilingenjör och röstar på vänsterpartiet

• Anonym (Civilingenjören)
    Anonym (Civ ing) skrev 2017-08-22 12:08:10 följande:

De flesta civilingengörer kan hyfsat hantera svensk grammatik.
  • Anonym (hangaround)
    Anonym (???) skrev 2017-08-22 11:31:55 följande:
    Teknisk fysik har högst status av ingenjörsutbildningarna skulle jag säga. Åtminstone var det så när jag studerade och den uppfattningen bär jag med mig.

Feynman är min idol.

Min f.d. kollega som är teknisk fysiker och gör hemliga saker är min förebild.

Högutbildade röstar på Direktdemokraterna tror jag.

• Anonym (Trötter)
    Anonym (Civilingenjören) skrev 2017-08-22 20:12:28 följande:
    De flesta civilingengörer kan hyfsat hantera svensk grammatik.
    Underbart! :)

Tur att de kan hantera grammatiken för stavningen verkar det vara lite skralt med hos de stackars "ingengörerna".

Svar på tråden Vilket parti röstar högutbildade personer inom dessa statusjobb på?