• Afosoni

Vad tjänar men som distriktssköterka i Sverige idag?

Hejsan!
    Jag pluggar till DSK och blir klar i höst. Ska löneförhandla efter examen, men vet inte alls hur mycket jag kan "hugga till med" i löneanspråkObestämd. Jag är lite försiktig av mig också och tycker det är en jättejobbig process att löneförhandla Dödoch har inte så stor erfarenhet av det heller. Skulle därför behöva er hjälp lite granna; hur gjorde ni? Vad begärde ni? Var är "smärtgränsen" om du fick bestämma

Tack på förhand Skrattande

• Svar på tråden Vad tjänar men som distriktssköterka i Sverige idag?
  • Anonym (jadå)

Jag tjänar 21 700. Tycker det är ok.

• Anonym (Ssk)

Vad har du idag som allmän sjuksköterska?

• Anonym (jadå)

Du frågar ditt fackförbund var en rimlig lön ligger. De vet hur löneläget ligger.

• FruHolmli
    Anonym (jadå) skrev 2017-08-22 14:40:22 följande:

What!? Som distriktsjuksköterska? Eller undersköterska?

Lät som jättedålig lön! I mina ögon...
  • Anonym (jadå)
    FruHolmli skrev 2017-08-22 16:27:59 följande:
    What!? Som distriktsjuksköterska? Eller undersköterska?

Lät som jättedålig lön! I mina ögon...
    ja, jag är nöjd. Har råd med chips varje fredag.
  • volvo142
    Anonym (jadå) skrev 2017-08-22 16:43:10 följande:
    ja, jag är nöjd. Har råd med chips varje fredag.
    hahah chips är gött
  • Anonym (Emma)

Jag känner ingen Dsk som ligger under 30tusen. Stockholms län.

• Afosoni

Ehhhh.....ok, vi har ju olika referensramar. Din arbetsgivare måste tycka du är rena guldgruvan då om din profession är dostriktssköterska. Bara att gratulera dem. Själv skulle jag aldrig acceptera en lön under 32' som dsk.
  • volvo142

Är inte inte trist att aldrig få behandla folk för nått eller vara den som vidarbefoderar till läkaren? helt spontan fråga tänkte på det idag när jag ringde till hälsocentralen som det så fint heter idag

• Afosoni
    Anonym (Ssk) skrev 2017-08-22 14:43:20 följande:

Vad har du idag som allmän sjuksköterska?

Nästan 29900:-
  • Afosoni
    volvo142 skrev 2017-08-22 21:38:41 följande:

Är inte inte trist att aldrig få behandla folk för nått eller vara den som vidarbefoderar till läkaren? helt spontan fråga tänkte på det idag när jag ringde till hälsocentralen som det så fint heter idag

Som dsk har man olika arbetsuppgifter. Telefonmottagning är en av dem och då är arbetet att bedöma patientens ärende på telefon, rådgiva - och om det behövs - hjälpa denne till rätt profession för behandling. Viktig arbetsuppgift! Sedan har dsk själva mottagningsbesök där patienten får klinisk vård. Dsk träffar också patienter i hemmen i specifika fall. Så att vidarebefordra till annan profession är bara en del av helheten i dsk roll. ????
  • Afosoni
    Afosoni skrev 2017-08-23 02:22:40 följande:

Som dsk har man olika arbetsuppgifter. Telefonmottagning är en av dem och då är arbetet att bedöma patientens ärende på telefon, rådgiva - och om det behövs - hjälpa denne till rätt profession för behandling. Viktig arbetsuppgift! Sedan har dsk själva mottagningsbesök där patienten får klinisk vård. Dsk träffar också patienter i hemmen i specifika fall. Så att vidarebefordra till annan profession är bara en del av helheten i dsk roll.

Som dsk har man olika arbetsuppgifter. Telefonmottagning är en av dem och då är arbetet att bedöma patientens ärende på telefon, rådgiva - och om det behövs - hjälpa denne till rätt profession för behandling. Viktig arbetsuppgift! Sedan har dsk själva mottagningsbesök där patienten får klinisk vård. Dsk träffar också patienter i hemmen i specifika fall. Så att vidarebefordra till annan profession är bara en del av helheten i dsk roll.

• Anonym (Ssk)
    Afosoni skrev 2017-08-23 02:08:50 följande:

Nästan 29900:-

Tycker du kan kräva 35.000:-
  • Anonym (Uska)

Jag tjänar 24 800 som undersköterska, tycker 21 700 låter uselt. 
  • 2009

34 400:- efter 2 år som färdig DSK, grundutbildad sedan 2010. Jobbar inom den kommunala hemsjukvården.

• Anonym (Dut)
    Anonym (Uska) skrev 2017-08-24 10:16:50 följande:

Jag tjänar 24 800 som undersköterska, tycker 21 700 låter uselt. 

24800 är väldigt bra som usk, ssk kom ju upp i 24 som ingångslön runt 2013 på många platser. Tror det låg på 21-22 innan. Idag ligger den väl på 25000-26500 beroende på vart man jobbar så du ligger ju rätt fint i lön (dock är både usk och ssk lite underbetalda anser jag). 21700 är väl rätt medel för usk i landsting.
  • Anonym (Anna)
    Afosoni skrev 2017-08-22 14:29:44 följande:

Hejsan!
    Jag pluggar till DSK och blir klar i höst. Ska löneförhandla efter examen, men vet inte alls hur mycket jag kan "hugga till med" i löneanspråkObestämd. Jag är lite försiktig av mig också och tycker det är en jättejobbig process att löneförhandla Dödoch har inte så stor erfarenhet av det heller. Skulle därför behöva er hjälp lite granna; hur gjorde ni? Vad begärde ni? Var är "smärtgränsen" om du fick bestämma

Tack på förhand Skrattande

Beror på var du söker jobb efteråt. Söker du dig till kommunen får du väl ut 25-26 tusen spänn. Söker du dig till landstinget får du väl ut samma lön som någon usk. Söker du dig till något privat företag, kan du tjäna 35-38 spänn/mån pga utbildningen.
  • volvo142
    Som dsk har man olika arbetsuppgifter. Telefonmottagning är en av dem och då är arbetet att bedöma patientens ärende på telefon, rådgiva - och om det behövs - hjälpa denne till rätt profession för behandling. Viktig arbetsuppgift! Sedan har dsk själva mottagningsbesök där patienten får klinisk vård. Dsk träffar också patienter i hemmen i specifika fall. Så att vidarebefordra till annan profession är bara en del av helheten i dsk roll. ????
    tackar för svar. Glad
  • hundtok

Klar dsk sedan snart två år. Ssk sedan 11 år. Tjänar 34000kr i landstinget.

Svar på tråden Vad tjänar men som distriktssköterka i Sverige idag?