• Scruffy

Tonårsflickor som simmar / idrottar - MENS fråga

Känner lite behov av att ventilera med andra föräldrar med flickor.

Gärna om ni har flickor som håller på med simning.

Mensen kommer ju att dyka upp en dag. Hon är 12 år idag. (Dock sent utvecklad, ännu nästan helt platt där fram = inga bröst, ingen växtspurt ännu heller)

Själv använde jag bara bindor i många år efter att jag hade fått mens.

Nu simmar min dotter 4 gånger i veckan ca 1,5 timmes pass. 

Jag antar att jag måste lära henne använda tampong från första början.

Själv använder jag Tampax för dem är så lätta att sätta in och få ut med snöret.

Nu är ju hon mycket yngre och det är nog inte så lätt att få in en Tampong.

Vaselin ? Några speciella märken som är mindre och lätta att hantera?

• Svar på tråden Tonårsflickor som simmar / idrottar - MENS fråga
  • Anonym (jy)

Har inte alla tamponger snören ?
    Jag skulle inte föreslå till min dotter att använda tampong. Jag skulle vänta till hon själv föreslog det och ta diskussion då.

• Scruffy
    Anonym (jy) skrev 2017-08-23 08:56:39 följande:

Har inte alla tamponger snören ?
    Jag skulle inte föreslå till min dotter att använda tampong. Jag skulle vänta till hon själv föreslog det och ta diskussion då.

Osäker. Tror inte att OB har det, men nu har jag inte köpt dem på massa år, så dem kanske har ändrat.
  • Stårschan

Jag skulle snarare föreslå menskopp på en gång. Valet av mensskydd kommer ju ändå att bli hennes, så jag skulle se till att det finns lite olika varianter att välja på hemma, och se till att hon vet var grejerna finns och hur de funkar, och sen får hon prova sig fram. Vi ser ju olika ut nertill, och för många är det aldrig några problem med tampong/menskopp ens från första början. Nu är det kanske sannolikt att din dotter är formad ungefär som du, men utgå inte från att det måste vara besvärligt med tampong bara för att man är ung.

• Stårschan
    Scruffy skrev 2017-08-23 08:58:22 följande:
    Osäker. Tror inte att OB har det, men nu har jag inte köpt dem på massa år, så dem kanske har ändrat.
    Klart att även OB har snöre, och alltid har haft. Annars får man ju inte ut tampongerna!
  • Anonym (My)

Alla tamponger har förstås snöre men Tampax har också införingshylsa.
  • Scruffy
    Anonym (My) skrev 2017-08-23 09:04:20 följande:
    Alla tamponger har förstås snöre men Tampax har också införingshylsa.
    Precis så jag menade.
  • viseversa
    Eh jo alla tamponger har snöre. Ob har alltid haft snöre och har det ännu. Varför tror du det finns tamponger utan snöre?
  • Griseknoen35

Min dotter är 11 och simmar. När hon får mens tänkte jag ge henne en menskopp just för att det verkar smidigast och för att hon inte behöver oroa sig för att den ska läcka.. hon är i vattnet så länge. Tänkte gå igenom binda och tampong också självklart, i slutändan är det hennes val vad hon vill ha. Själv så började jag med tamponger när jag fick mens vid 12, det va bökigt de första gångerna innan man lärde sig hur man fick den på rätt plats, det fanns bra beskrivningar på nätet och i förpackningen hur man förde in tampongen rätt och hur det skulle kännas. Min mor gav mig stora tjocka nattbindor så köpte tamponger själv och tyckte det var extremt pinsamt så tänkte ge min dotter all info om allt och se till att ha alla alternativ hemma så hon kan testa sig fram men som sagt tänker rekommendera menskopp just för det verkar så smidigt.

• Griseknoen35

Jag började använda ob mini (gul förpackning) första året innan jag började använda större, tyckte det gjorde ont att ta in och ut i början. Köp hem olika storlekar och märken så hittar din dotter vad hon tycker om tillslut.

Svar på tråden Tonårsflickor som simmar / idrottar - MENS fråga