• phantom

Badhjälp/Badstöd vilkan ska man köpa?

Tittade efter badhjälp/badstöd till en liten nyfödd. 
    På vissa står det från 0mån, men inte alla. Dessutom ser de olika ut, vissa med halkskydd, olika plast, olika utformanden för benen, solida eller flyttbara grenskydd... Blir helt virrig. 
    Sugkoppar så den står stabilt verkar ju vara uppenbart, men hur har ni andra tänkt när ni köpt?

Tips tack Baby

• Svar på tråden Badhjälp/Badstöd vilkan ska man köpa?
  • Carambolan

"Inte alls" har jag tänkt. I mina ögon en typisk onödig pryl. Det är lätt att hålla i bebisen med ena handen och tvätta med andra handen Om man har två armar vill säga, har man inte det förstår jag att det är ett värdefullt hjälpmedel.

• Lena

Inte alls. Bada med bebisen i badkaret eller bada den i handfat eller diskho

• phantom
    Carambolan skrev 2017-08-23 15:21:28 följande:

"Inte alls" har jag tänkt. I mina ögon en typisk onödig pryl. Det är lätt att hålla i bebisen med ena handen och tvätta med andra handen Om man har två armar vill säga, har man inte det förstår jag att det är ett värdefullt hjälpmedel.

Lena skrev 2017-08-23 16:04:50 följande:

Inte alls. Bada med bebisen i badkaret eller bada den i handfat eller diskho

Det är pga kjesarsnitt jag frågar. Att bada med bäbis i badkar är därför uteslutet första tiden. Så jag tänker att det kan vara bra med extra "stöd" och avlasning.
  • Lena

Bebisen ska inte bada innan naveln är läkt och behöver inte bada på månader :)

• Carambolan
    phantom skrev 2017-08-23 16:55:05 följande:

Det är pga kjesarsnitt jag frågar. Att bada med bäbis i badkar är därför uteslutet första tiden. Så jag tänker att det kan vara bra med extra "stöd" och avlasning.

Du behöver inte bada tillsammans med bebisen! Det har jag inte gjort med mina förrän de blivit typ ett år och velat börja leka lekar i badet. Om höjden och att böja sig är ett problem så funkar diskhon jättebra, det brukar vara lagom stort och lite bekvämare höjd än en balja på golvet.
  • Jag är bara jag

Vi köpte ett babybadkar som står i en ställning. Loppis för 60:-. Då slipper man böja sig själv och det går utmärkt bada bebisen där utan extra stöd. Och hade vi inte badat vår bebis hade hans hår blir dödens sunkigt för han hade massor redan när han föddes! Sunkig f.ö också tycker jag.

• Brumma
    Lena skrev 2017-08-23 17:01:20 följande:

Bebisen ska inte bada innan naveln är läkt och behöver inte bada på månader :)

Naveln läker inom tre veckor om allt går som det ska ;)

TS - vi hade balja och insats från Biltema. Mycket nöjd och det var skönt att faktiskt få lite stöd när barnet skulle bada :) Mycket är onödigt men detta hade vi faktiskt nytta av.
  • Physalis

Ta den som verkar vettigast om du känner att du behöver en. Du måste ändå alltid hålla i bebisen med en hand så ingen olycka sker.

Vi tvättade bebisen med tvättlappar de första månaderna och använde balja och n bara ett par gånger efter det. Det var lättare att köra direkt i handfatet eller badkaret. Så slapp man diska ur balja och liggsaken varje gång, vilket behövdes eftersom vi hade olja i vattnet.

Korrekturläser som en kratta
  • Mascaraklumpar

Jag har svårt att se att de där stöden skulle fylla någon funktion. Man måste ju ändå stå beredd med ena handen vid barnet hela tiden, och det är knappast tungt att ha den ena handen under barnet istället som stöd, medan man tvättar med den andra. Sedan undrar jag om inte risken för drunkning ökar med stöden. Att man inte tänker sig för utan springer iväg fem sekunder för att hämta en handduk, och så är olyckan framme. Håller man barnet kan det ju inte hända.

• Brumma
    Mascaraklumpar skrev 2017-08-24 09:44:28 följande:

Jag har svårt att se att de där stöden skulle fylla någon funktion. Man måste ju ändå stå beredd med ena handen vid barnet hela tiden, och det är knappast tungt att ha den ena handen under barnet istället som stöd, medan man tvättar med den andra. Sedan undrar jag om inte risken för drunkning ökar med stöden. Att man inte tänker sig för utan springer iväg fem sekunder för att hämta en handduk, och så är olyckan framme. Håller man barnet kan det ju inte hända.

Det blir tungt att hålla en fyrakilosklump utan stöd i tio minuter.

Självklart håller man även en hand på barnet men det är stor skillnad att hålla på och hålla hela tyngden.

Det underlättar även om man behöver b0da händer - tex lyfta undan benen medans man tvättar rumpan ;)
Svar på tråden Badhjälp/Badstöd vilkan ska man köpa?