• Anonym (Tyst)

Vet inte hur jag ska kunna sluta vara otrogen

Så här ser det ut:

Jag är nygift. Jag älskar min man, även fast vi liksom alla par såklart har svårigheter.

Jag träffade min nuvarande bästa vän för ett och ett halvt år sen, då jag och min man var förlovade. Vi bor rätt långt ifrån varandra så varje träff innebar också en sleep-over; på soffan förstår sig. Vi båda två gillade att kramas och kramar blev pussar och det ledde till annat...

Efter att det hände första gången sökte jag förtvivlat inom mig efter dåligt samvete - men det fanns inte.

Ofta när vi har träffats har det blivit sex men inte alltid.

För oss både känns sex som en så naturlig del av vår relation, just för att vi älskar varandra som vänner. Det handlar inte så mycket om dragning eller lust utan just det intima, att ge varandra sin kärlek och närhet. Vi säger till varandra att vi älskar varandra för att vi har djupa känslor för varandra. Men vi har inga romantiska känslor för varandra och skulle aldrig kunna tänka oss ett förhållande. Och ingen av oss skulle vilja förstöra mitt äktenskap.

Min man har vid ett tidigare tillfälle sagt att han aldrig skulle lämna mig. Han trodde då, felaktigt, att jag var otrogen och sa att han skulle förlåta mig om så var fallet. Men han vet inget om min bästa kompis och mina aktiviteter och vi har varit noggranna att han inte ska kunna få reda på det. Inte för rädslan att han skulle göra slut, för det vet jag att han inte skulle göra utan för att ingen av oss skulle vilja göra honom ledsen.

Jag vet att det är fel och oschysst att vara otrogen. Men jag kan verkligen inte finna det i mig varför det är det mer än av ren princip att man hat lovat någon trohet. För det här känns inte som otrohet knappt. Och så länge min man inte få reda på det ser jag inte hur någon far illa av det. Det är därför jag har så dålig samvete över att inte ha dålig samvete, just för att jag vet att det borde kännas fel men det gör det inte.

Är det någon i en liknande situation som har hittat viljan och styrkan att sluta? Hur gjorde ni i så fall? Vet verkligen inte hur jag ska gå vidare.

Den som endast har elaka kommentarer och inget konstruktivt att komma med kan lika gärna strunta i att skriva.

Jag är framförallt ute efter att diskutera situationen med någon och kanske få råd hur jag ska gå vidare.

• Svar på tråden Vet inte hur jag ska kunna sluta vara otrogen
  • Anonym (El)

Jag tycker att du ska ha dåligt samvete därför att du tar hans självbestämmande. Att han blev sårad när han trodde att du var otrogen visar tydligt att trohet är viktigt för honom i ett förhållande. Kanske kommer han inte att lämna dig, men han har rätt att känna till saker som är av stor vikt för huruvida han väljer att ha ett förhållande med dig eller ej.

Jag skulle för övrigt känna mig mycket mer djupt sviken om min partner hade ett sexuellt förhållande med sin bästa vän, än med någon jag inte känner/någon annan person. Det skulle vara ett otroligt svek och kanske inte jämförbart med vad han trodde att du gjort tidigare när han misstänkte otrohet.

Det enda sättet att göra rätt, är att berätta för honom. Kan du inte tänka dig att sluta, så berätta det också för honom. Då vet han vad som gäller, och han har valet att leva med dig och älska dig som du är - om han vill ha dig som du är.

Han behöver ju veta vem du är för att ens ha en möjlighet att älska den du är. Det här är en jättestor hemlighet. Även om du skulle sluta ha sex med din kompis, så är hemligheten alltid kvar tills den dag du berättar för din partner.

• Anonym (Sannie)

Glömde tillägga att trots mina brister (att inte kunna älska på riktigt) så skulle jag aldrig vara otrogen.

Jag har rannsakat mig själv så mycket och insett att otrohet är den felaktiga vägen att gå. Det förstörde mig som person, och därmed har jag en stor avsky inför otrohet. Jag skulle lämna en som var otrogen utan tvekan, och av rena principiella skäl skulle jag inte vara det. Kanske inte den bästa anledningen, men jag har svårt att såra personer överlag. 

Jag tycker att du borde försöka gå till grunden med dina känslor istället för att bara följa dina drifter. När du lär dig förstå och älska dig själv och dina handlingar, då först är det lättare att ta bra beslut. Kanske är det så att du är polyamorös, men det kan likaväl vara så att du har en bakgrund som gör att du agerar som du gör. Alternativt så är du gift med helt fel man. 

• Anonym (badanka)
    Det är alldeles för mycket moral i den här tråden... 
    TS, så länge du inte skadar någon finns ingen anledning att sluta. Du får det bästa av två världar och din man far inte illa av det. 
    Jag är också otrogen då och då, ser inget större problem i det. Det är ju bara sex... och sex är skönt. Man lever bara en gång.
  • Tecum
    Anonym (Tyst) skrev 2017-08-23 20:57:06 följande:
    Tror på trohet är en sak. Tror att det säkert är många som är trogna sin andra hälft livet ut. Men däremot kanske jag har svårt att se meningen med det.
    Klart han kan göra mig kåt också (under rätta omständigheterna kan väl vem som helst det). Men det jag menar är att kåthet inte är det ledande motivet utan att det finns inget som är så nära, så sårbart och vackert som att lita på någon helt å hållet och dela detta gemensamt.
    Har faktiskt aldrig funderat över det om jag känner att jag har respekt för honom. Ser dock inget förnedrande i det, det är ju inte så att jag markera att han inte räcker till eller säger saker om honom eller så. Han är dessutom bättre i säng än min kompis, vilket kompisen vet om också. Så kan inte riktigt se det förnedrande i det. Förklara gärna hur du menar så kanske jag kan svara bättre.
    Jag blir helt förvirrad av det du skriver, motsägelsefullt är bara förnamnet. Men jag ska försöka få ihop ett svar.

Du vet att din man alltid kommer att finnas där vad du än gör. Han står dig inte närmast, han är ofruktsam (ändå har ni kondom när ni har sex???), han är beredd att uppfostra en annans mans barn som sitt. Han vill inte ha sex med andra men du vill att ha ska ha det. Varför du gifte dig med honom vet du knappast. Sen skrev du också att du inte räcker till sexuellt för en man, ändå har du två???
    Samtidigt är du inte kåt på din kompis, han är sämre älskare, han står dig inte heller närmast, sex är egentligen inte nödvändigt i er relation, du skulle inte klara att leva ihop med honom i fem minuter.

Du verkar se din man mest som ett tillgivet djur, jag ser inte att du har respekt för honom varken som make eller individ. Du vet att han skulle bli ledsen om han visste att du har sex med din kompis, ändå har du det. Du vet också att det anses förnedrande för en man om ens kvinna har sex med en annan, i synnerhet om han inte agerar på det. Du kanske inte tror att du ser det som förnedrande men du vet ändå den "allmänna uppfattningen". Sammantaget med ovanstående känns det för mig som att du förnedrar honom och saknar respekt. Men jag kan ha fel...

Om du varit singel hade jag köpt ditt förhållande med din kompis fullt ut. Precis så kan ett bra och nära vänskapsförhållande se ut, klart att man kan ha sex med en kompis!

Jag tycker inte att du ska berätta för din man, varför göra honom ledsen. Men vad du ska göra vet jag inte, om du inte vill sluta ha sex med vännen.
  • Anonym (Tyst)
    Anonym (Sannie) skrev 2017-08-23 22:50:08 följande:

Önskar att jag kunde besvara vad äkta kärlek är , men jag har inte upplevt det personligen. Alla killar/män jag fallit för har jag gillat mer eller mindre, men älskat såsom andra definierar det har jag aldrig gjort. Älska såsom att vara rädd för att mista den, att vilja göra allt för den personen o.s.v.

Har alltid haft enkelt att lämna ett förhållande och alltid insett att jag har makten då jag är den minst förälskade/kära parten.

För min del tror jag det beror på att aldrig våga släppa kontrollen och hänge mig till en person. Sedan finns det tyvärr ingen som någonsin fått mig att känna så mycket att jag tappat huvudet. Men den allra största anledningen tror jag ligger i min uppväxt med en dysfunktionell familj med mycket otrohet från min mammas sida. I hela mitt liv fick jag höra att man aldrig skulle visa intresse och närhet till en man, för då var de genast otrogna och massa andra "underliga tips". 

Nej, du har all makt i ert förhållande. Din partner är så rädd att släppa dig så att han går med på att behålla dig även om du är otrogen (uppfostra ett utomäktenskapligt barn bara för att du inte ska lämna honom). Det är visserligen mer än form av besatthet än något annat. Om du känner maktlöshet, är det så att du är rädd för vad han ska göra om du lämnar honom?

Jag menade att en del av attraktionen även ligger i att det finns en risk att mista den man är tillsammans med. Förutsättningen är dock att man är intresserad av partnern till att börja med. En del av attraktionen försvinner med att man börjar ta sin partner allt för mycket för givet.

Anonym (Sannie) skrev 2017-08-23 23:07:35 följande:

Glömde tillägga att trots mina brister (att inte kunna älska på riktigt) så skulle jag aldrig vara otrogen.

Jag har rannsakat mig själv så mycket och insett att otrohet är den felaktiga vägen att gå. Det förstörde mig som person, och därmed har jag en stor avsky inför otrohet. Jag skulle lämna en som var otrogen utan tvekan, och av rena principiella skäl skulle jag inte vara det. Kanske inte den bästa anledningen, men jag har svårt att såra personer överlag. 

Jag tycker att du borde försöka gå till grunden med dina känslor istället för att bara följa dina drifter. När du lär dig förstå och älska dig själv och dina handlingar, då först är det lättare att ta bra beslut. Kanske är det så att du är polyamorös, men det kan likaväl vara så att du har en bakgrund som gör att du agerar som du gör. Alternativt så är du gift med helt fel man. 

Jag skulle vilja säga att jag älskar min man på riktigt, men det är svårt, för jag har inget att jämföra med direkt.

Jag kan inte tänka mig ett liv utan honom, dels för att han aldrig skulle lämna men dels gör att vi tillbringat så lång tid ihop att han har blivit en del av mig.

Jag har också svårt att släppa kontrollen, men man lär sig så länge man lever.

Jag har en gång för över tio år sen varit så förälskat i någon att jag helt tappade förståndet. Aldrig mer, lovade jag mig. Det är inte hälsosamt och inget att sträva efter i min mening.

Låter ju verkligen som ett knasigt råd.

Behöver inte vara rädd, jag har ju varit där en gång att jag försökte lämna honom och vara med någon annan. Vilket resulterade i att han var otrogen med mig för att han fortfarande ansåg att jag var hans, och då började han nästintill att förfölja mig. Kom hem till mig, väntade utanför dörren, skrev sms och ringde jämt får att få reda på om jag mådde bra.

Så är det kanske. Jag har nog tyvärr alldeles för lätt att ta min man för given då han är som han är. Vi kommer ifrån en kultur båda två där skilsmässa inte är aktuell.

Är inte drifter känslor egentligen?

Älska mig själv är nog inte lika svårt som att försöka förstå. Det är säkert så att det är bra oavsett hur det står till att förstå varför vi agerar som vi gör.

Kanske är jag inte gift med den perfekta mannen men det är ju trots allt honom jag är gift med.
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Tyst) skrev 2017-08-24 10:52:35 följande:
    Anonym (Sannie) skrev 2017-08-23 23:07:35 följande:

Jag skulle vilja säga att jag älskar min man på riktigt, men det är svårt, för jag har inget att jämföra med direkt.

Jag kan inte tänka mig ett liv utan honom, dels för att han aldrig skulle lämna men dels gör att vi tillbringat så lång tid ihop att han har blivit en del av mig.

Jag har också svårt att släppa kontrollen, men man lär sig så länge man lever.

Jag har en gång för över tio år sen varit så förälskat i någon att jag helt tappade förståndet. Aldrig mer, lovade jag mig. Det är inte hälsosamt och inget att sträva efter i min mening.

Låter ju verkligen som ett knasigt råd.

Behöver inte vara rädd, jag har ju varit där en gång att jag försökte lämna honom och vara med någon annan. Vilket resulterade i att han var otrogen med mig för att han fortfarande ansåg att jag var hans, och då började han nästintill att förfölja mig. Kom hem till mig, väntade utanför dörren, skrev sms och ringde jämt får att få reda på om jag mådde bra.

Så är det kanske. Jag har nog tyvärr alldeles för lätt att ta min man för given då han är som han är. Vi kommer ifrån en kultur båda två där skilsmässa inte är aktuell.

Är inte drifter känslor egentligen?

Älska mig själv är nog inte lika svårt som att försöka förstå. Det är säkert så att det är bra oavsett hur det står till att förstå varför vi agerar som vi gör.

Kanske är jag inte gift med den perfekta mannen men det är ju trots allt honom jag är gift med.
    Du resonerar väldigt märkligt måste jag säga

Det handlar inte om hur mycket man älskar någon, man kan respektera andra människor ändå. Tycker du själv att man kan bete sig hur man vill mot människor man inte älskar?

Du kan inte tänka dig ett liv utan honom men ändå gör du ditt bästa för att förstöra er relation? är inte det ett ganska märkligt påstående? Normalt brukar man väl vara rädd om sånt man håller kärt?

Om du var otrogen med ett ex i en ny relation så är det ju DU som är otrogen inte han, du kunde sagt nej, men du valde ja

Är er kultur ok med att man är otrogen istället för att skilja sig? Tror inte det va?

Nja, drifter är nog snarare en känsla som uppstår ur en drift. Men du missar poängen totalt, poängen var att bara för att man känner något så behöver man inte agera på det, ungefär som att gå på toa, du känner ett behov, men du kan välja HUR du gör det, du behöver liksom inte göra det där du står.

Ingen människa är perfekt med det har fortfarande ingenting att göra med otrohet, otrohet är ett val

• Anonym (Hm)
    Anonym (Sannie) skrev 2017-08-23 22:17:05 följande:

Jag tycker det låter som att du har svårt för känslor,  att se gränserna mellan vänskap och riktig kärlek. Tror du att du någonsin upplevt äkta kärlek, för jag tror att du även i din mans fall kan ha blandat ihop vänskap och trygghetskänslor med äkta kärlek och gift dig i brist på känslan av äkta kärlek. 

Låter rörigt, hoppas du förstår vad jag menade? 

Det kan vara så att du älskar din man, men kanske bara inte riktigt på rätt sätt (eller det som andra kallar älska). Om du har varit tillsammans med din man i några år har ni hunnit bilda ett starkt band mellan varandra och du borde kanske försöka rannsaka dig själv om det är ett vänskap och trygghetsband eller äkta kärlek. 

Ett stort problem är att han inte vill lämna dig även om du är otrogen, för i det här förhållandet innehar du all makt. Det innebär också att det blir svårare för dig att verkligen känna efter hur du skulle kunna känna inför en separation. 

Inte för att vara elak men en del av attraktionen återfinns även i en risk att förlora sin partner. 

Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag tycker mig känna igen din situation.

Håller med
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Tyst) skrev 2017-08-23 22:35:24 följande:

Vad skönt att veta att man inte är ensam!

Är det första gången du är i denna situation också?

Ja det är så svårt att få folk att förstå att det känns så underbart - att det inte är någonting märkvärdigt utan bara något vackert mellan två vänner som älskar varandra.

Ja det är första gången.

Jag känner samma.

Så jag har inte sagt till nån att vi har det så.

Till skillnad från dig bor vi ganska nära varandra och jag är så attraherad!

Men jag älskar min man, och han älskar sin fru.

Men vi älskar varandra också. Vänskapligt.

Väldigt svårt att reda ut men jag tror du förstår mig.

Kan vi prata vidare någon stans?

Jag har alltid undrat om det inte finns någon annan som lever som jag och här är du!
  • Anonym (Tyst)
    Anonym (El) skrev 2017-08-23 22:52:47 följande:

Jag tycker att du ska ha dåligt samvete därför att du tar hans självbestämmande. Att han blev sårad när han trodde att du var otrogen visar tydligt att trohet är viktigt för honom i ett förhållande. Kanske kommer han inte att lämna dig, men han har rätt att känna till saker som är av stor vikt för huruvida han väljer att ha ett förhållande med dig eller ej.

Jag skulle för övrigt känna mig mycket mer djupt sviken om min partner hade ett sexuellt förhållande med sin bästa vän, än med någon jag inte känner/någon annan person. Det skulle vara ett otroligt svek och kanske inte jämförbart med vad han trodde att du gjort tidigare när han misstänkte otrohet.

Det enda sättet att göra rätt, är att berätta för honom. Kan du inte tänka dig att sluta, så berätta det också för honom. Då vet han vad som gäller, och han har valet att leva med dig och älska dig som du är - om han vill ha dig som du är.

Han behöver ju veta vem du är för att ens ha en möjlighet att älska den du är. Det här är en jättestor hemlighet. Även om du skulle sluta ha sex med din kompis, så är hemligheten alltid kvar tills den dag du berättar för din partner.

Varför är det skillnad men ens bästa vän tycker du?

Skulle som sagt aldrig kunna tänka mig att berätta för honom. Detta är ju inte del av vem jag är utan det är någonting jag gör. Jag väljer nog hellre att ta denna hemlighet med in i graven
  • Anonym (Bu)
    Anonym (Tyst) skrev 2017-08-23 22:10:29 följande:

Det är ett argument som kanske inte riktig håller i min värld; finns väldigt få saker som är nödvändiga i en relation. Man gör ju inte saker enbart för att de är nödvändiga utan för att man tycker om att göra dem. Därför det är svårt att finna motivationen att sluta också.

Ibland kan jag känna mig kär i min man fortfarande, ja. Visst vi är nygifta men rent känslomässigt känns det tyvärr ingen skillnad. Han gifte sig för att känna sig trygg med att jag alltid skulle stanna. Jag gifte mig för att jag älskar honom och en del också för att jag intebågonsin skulle komma loss från honom ändå.

Önskar att det du skrev skulle kunna kännas så också, att det inte skulle kännas naturligt.

Självklart använder vi kondom! Det gör iofs min man och jag oftast också. Men ja min vän och jag är såklart inte dumma och vidtar alla åtgärder för att det inte skulle bli en oönskad graviditet. Och skulle det ändå på något mirakulöst sätt hända så har maken erbjudit dig sedan tidigare då han trodde jag var otrogen att uppfostra en annan mans barn.

Låter som en dröm. Ingen relation jag någonsin har varit i eller bevittnat har varit det, men självklart vill jag tro dig att dessa finns.

Men vänta här nu... Det låter ju som en missär i sig. Att du inte någonsin skulle kunna komma loss?

Vad ska du med din man till? Du måste ju tänka på dig själv, utan att gå bakom hans rygg. Varför vill du ha ett sånt liv undrar jag.
  • Anonym (Tyst)
    Tecum skrev 2017-08-24 10:46:56 följande:

Jag blir helt förvirrad av det du skriver, motsägelsefullt är bara förnamnet. Men jag ska försöka få ihop ett svar.

Du vet att din man alltid kommer att finnas där vad du än gör. Han står dig inte närmast, han är ofruktsam (ändå har ni kondom när ni har sex???), han är beredd att uppfostra en annans mans barn som sitt. Han vill inte ha sex med andra men du vill att ha ska ha det. Varför du gifte dig med honom vet du knappast. Sen skrev du också att du inte räcker till sexuellt för en man, ändå har du två???

Samtidigt är du inte kåt på din kompis, han är sämre älskare, han står dig inte heller närmast, sex är egentligen inte nödvändigt i er relation, du skulle inte klara att leva ihop med honom i fem minuter.

Du verkar se din man mest som ett tillgivet djur, jag ser inte att du har respekt för honom varken som make eller individ. Du vet att han skulle bli ledsen om han visste att du har sex med din kompis, ändå har du det. Du vet också att det anses förnedrande för en man om ens kvinna har sex med en annan, i synnerhet om han inte agerar på det. Du kanske inte tror att du ser det som förnedrande men du vet ändå den "allmänna uppfattningen". Sammantaget med ovanstående känns det för mig som att du förnedrar honom och saknar respekt. Men jag kan ha fel...

Om du varit singel hade jag köpt ditt förhållande med din kompis fullt ut. Precis så kan ett bra och nära vänskapsförhållande se ut, klart att man kan ha sex med en kompis!

Jag tycker inte att du ska berätta för din man, varför göra honom ledsen. Men vad du ska göra vet jag inte, om du inte vill sluta ha sex med vännen.

Tack för ditt svar, jag vet att det inte är lätt och rätt förvirrande vilket nog beror på att det är förvirrande för mig med.

Tycker du har fångat det rätt bra.

Det finns ju fler anledningar att ha kondom förutom att inte vilja ha barn så det är inte så konstigt tycker jag

Vad jag menar med att jag sexuellt inte räcker till är att vi inte alls ha samma sexlust. Vi är fortfarande i "smekmånadsfasen" som det heter och då förväntade han sig sex kanske varje dag, men iaf flera gånger i veckan. Nu kanske det har blivit 3,4 gånger i månaden varav minst en gång har alltid varit utifrån pliktkänsla inte lust.

Det är ju inte så att jag tillfredsställer min kompis sexbehov heller. 5,6 gånger om året gör varken mycket till eller från för hans begär. Skulle vi säga att jag lägger de gångerna på maken istället så blir det ju 4,5 gånger i månaden istället så långt ifrån vad han vill ändå.

Finns många saker som skulle krossa honom om han visste om dom om mig, det här är ändå en som han skulle komma över rätt fort tror jag. Men som jag skrev i ett annat inlägg, det kan mycket väl vara så att du har rätt i att jag inte har respekt för honom.

Jag har nog ändå svårt att se det förnedrande i det hela när det sker i det dolda. För mig är förnedring någonting som sker öppet.

Nä det är ju inte lätt att ge råd till någon som vill fortsätta men samtidigt vet att man inte borde. Skulle behöva finna en stark vilja att låta bli om det ska gå
  • Anonym (Tyst)
    Anonym (förvirrad) skrev 2017-08-24 11:32:19 följande:

Du resonerar väldigt märkligt måste jag säga

Det handlar inte om hur mycket man älskar någon, man kan respektera andra människor ändå. Tycker du själv att man kan bete sig hur man vill mot människor man inte älskar?Du kan inte tänka dig ett liv utan honom men ändå gör du ditt bästa för att förstöra er relation? är inte det ett ganska märkligt påstående? Normalt brukar man väl vara rädd om sånt man håller kärt?

Om du var otrogen med ett ex i en ny relation så är det ju DU som är otrogen inte han, du kunde sagt nej, men du valde ja

Är er kultur ok med att man är otrogen istället för att skilja sig? Tror inte det va?

Nja, drifter är nog snarare en känsla som uppstår ur en drift. Men du missar poängen totalt, poängen var att bara för att man känner något så behöver man inte agera på det, ungefär som att gå på toa, du känner ett behov, men du kan välja HUR du gör det, du behöver liksom inte göra det där du står.

Ingen människa är perfekt med det har fortfarande ingenting att göra med otrohet, otrohet är ett val

Möjligt att jag gör det.

Och jag beter mig långt ifrån hur som helst och håller inte på att förstöra min relation.

Det enda du vet om min relation är ju det som står här och jag kan säga att den omfattar mycket mer, jag har offrat så otroligt mycket för den. Men jag håller med om att jag kanske inte längre är så rädd om den, kanske just för att jag inte orka ge mer.

Det är ju tyvärr inte alltid så att ett nej accepteras. Jag kan säga att det tog mycket övertalan från honom innan jag släppte in honom i min säng och vid det laget hade han förklarat tusen gånger för mig att jag ju egentligen var hans och att det därför inte kunde räknas som otrohet.

Nej såklart är det inte okej med otrohet i vår kultur heller även fast det finns olika åsikter om polygami.

Det är ju knappast så att jag helt är styrd av känslor, finns ju tusentals drifter man trycker undan hela tiden för att få relationen att fungera. Och som jag skrev problemet är ju liksom inte att jag inte kan hålla mig i styr för att jag blir kåt och galen utan just att jag inte kan hitta motivationen att sluta.
  • Anonym (Tyst)
    Anonym (Samma) skrev 2017-08-24 12:20:58 följande:

Ja det är första gången.

Jag känner samma.

Så jag har inte sagt till nån att vi har det så.

Till skillnad från dig bor vi ganska nära varandra och jag är så attraherad!

Men jag älskar min man, och han älskar sin fru.

Men vi älskar varandra också. Vänskapligt.

Väldigt svårt att reda ut men jag tror du förstår mig.

Kan vi prata vidare någon stans?

Jag har alltid undrat om det inte finns någon annan som lever som jag och här är du!

Du kan skriva ett Mail till mig. Mewgotme@gmail.com
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Tyst) skrev 2017-08-24 14:38:52 följande:
    Möjligt att jag gör det.

Och jag beter mig långt ifrån hur som helst och håller inte på att förstöra min relation.

Det enda du vet om min relation är ju det som står här och jag kan säga att den omfattar mycket mer, jag har offrat så otroligt mycket för den. Men jag håller med om att jag kanske inte längre är så rädd om den, kanske just för att jag inte orka ge mer.

Det är ju tyvärr inte alltid så att ett nej accepteras. Jag kan säga att det tog mycket övertalan från honom innan jag släppte in honom i min säng och vid det laget hade han förklarat tusen gånger för mig att jag ju egentligen var hans och att det därför inte kunde räknas som otrohet.

Nej såklart är det inte okej med otrohet i vår kultur heller även fast det finns olika åsikter om polygami.

Det är ju knappast så att jag helt är styrd av känslor, finns ju tusentals drifter man trycker undan hela tiden för att få relationen att fungera. Och som jag skrev problemet är ju liksom inte att jag inte kan hålla mig i styr för att jag blir kåt och galen utan just att jag inte kan hitta motivationen att sluta.
    På vilket sätt menar du att otrohet inte skulle förstöra er relation?

Vi kan bara förhålla oss till det du skriver, vi är inga tanke läsare, vill du mer relevanta svar få du hel enkelt förse oss med mer information.

Hur mycket du eller han ha offrat är rätt irrelevant, huvudsaken är att ni HAR problem i er relation och ditt sätt att lösa det är otrohet vilket i sig inte löser någonting.

Det kanske inte är så att ett nej inte accepteras rakt av, men du kan se till att den accepteras vare sig han ill det eller inte, bla genom en polisanmälan. Beslutet att börja ligga med honom igen samtidigt som du var i en annan relation var DITT beslut inte hans.

Ja precis, så även om skilsmässa inte är accepterat i er kultur så är otrohet inte det heller, så det du gör har liksom ingen som helst relevans till kultur. Det är är något du själv medvetet valt.

Alla människor har drifter och känslor, dina är inte på något sätt unika. Skillnaden ligger i att vissa kan kontrollera vad de gör av sina känslor medan du väljer att ge efter för dem.
Svar på tråden Vet inte hur jag ska kunna sluta vara otrogen