• Suziice

resa med en 6 månaders bebis

Hej allihop,

Jag har tänkt på att bjuda min sambo på en resa nästa år med våra två närmaste vänner. Om allt går som de ska så blir våran bebis 6 månader då, kan man resa då? Vad bör man tänka på?

• Svar på tråden resa med en 6 månaders bebis
  • Carambolan

Ja, det går jättebra att resa. Det enda jag hade tänkt på är väl att för barnets skull undvika resmål där det krävs en rejäl vaccincocktail innan, och kanske heller inte resa ut i buschen utan ta någonstans där det ändå finns hygglig sjukvård på rimligt avstånd.

• Fjäril kär

Absolut kan bebis resa.

Jag skulle dock inte göra det eftersom det inte blir särskilt mycket semester kan jag tycka. Vaknätter, amning/välling, blöjbyten, sovstunder osv...

Man blir begränsad i aktiviteter ganska mycket.

Superviktigt också att tänka på att bebisars magar är mycket känsliga, det gäller att vara petnoga med bakterier. Vad gäller mat, dricksvatten, hygien, badning.

• Treasures

Vi åkte till Mallorça när vår äldsta va 7 mån och det gick hur bra som helst. När man åker charter är ju allt så välordnat. Jag ammade fortfarande rätt mkt då så hon fick ju i sig både näring och vätska från det. Sen hade vi med barnmatsburkar, gröt och fruktpureer. Hon sov rätt mkt i vagnen i skuggan så jag tycker nog vi fick ordentligt med avkoppling. Sen beror ju allt på vad man är ute efter för resa....bara sol och bad fungerade toppen iaf. Vill man ha mer äventyr är det ju en annan sak.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Agnes 13-03-16 ~ ~ 3:an BF 17-12-15
  • Otit

Det enda är ju att bland annat mässlingen har blossat upp på flera stället tex Italien. Man kan få mässlingvaccinet först vid 6 månader om jag inte minns fel. Och sedan måste man vänta två veckor innan vaccinet verkar.

Svar på tråden resa med en 6 månaders bebis