• jesssicahansen

Radhus eller hus?

Tänkte höra era tankar på en svår fråga, iaf för oss.

Jag, min make och våra tre barn på 7 år, 5år & bebis på snart 6 månader bor just nu i ett radhus på 4rok, 102 kvadratmeter.

De äldsta tjejerna delar rum och bebis ett litet och vi ett.

Hyresrätt och hyran är 8800 + el som varierar mellan 700-2000 (högsta vi haft på vintern)

En liten mysig by, en turistby kan man säga.

Superfint, trivs bra, området vi bor är lagom stort med några hyreslägenheter/radhus mycket barn i olika åldrar, de stora barnen kan röra sig fritt ute ensam och leka, 2 min gåväg till skolan där äldsta nu börjat i 1 klass.

Mellersta har dagis ca 15 min gåväg men börjar förskoleklass om 1 år och bebis på dagis i samma veva och då hamnar alla barnen på samma ställe. (Finns 2 dagis)

Här finns 1 affär & en pizzeria.

Nu har vi hittat ett hus som ligger ca 1 mil bort.

Där finns 2 större mataffärer, restaurang, mack m.m

Även hit barnen börjar i skolan från årskurs 6.

Huset är 110kvadratmeter, 5 rum (barnen skulle få eget rum!)

Huset får vi hyra för 8500kr/månaden för en längre period, senaste hyresgästen hade bott där i 8 år tydligen.

Där finns luftvärmepump och man kan elda.

En stor gård med buskar som går som en gräns runt, lekstuga, 1 liten altan och en balkong. (Det har vi i radhuset med)

Ett ganska stort område med mycket hus runtomkring.

Vad elen hamnar på där vet vi ju inte riktigt än..

Vi måste byta dagis och skola och det är längre avstånd.

Min make har körkort, inte jag.

Jag brukar ta buss emellan där vi bor nu & det andra stället och handla när han jobbar.

Vi ska dit och kolla inne i huset i veckan, och se hur vi känner då.

Här i radhuset har vi även fått nyrustat överallt utom toaletterna & sovrummen uppe, nybyggd altan.

Min make får lite närmare jobbet..

Vi är lite kluven, men jag tänkte höra andras tankar om vad ni hade gjort?

Äldsta tjejen har ett hemskt temperament med utbrott sedan liten (misstänker diagnos så vi försöker få utredning)

l förmodan skulle bli tvungen att flytta ut ur huset plötsligt.Grannar har reagerat då det låter mycket vid utbrotten (förståeligt) och de tycker det börjar bli jobbigt.

Kommer inte överens med barnen i området.

I huset skulle alla få eget rum.

I radhuset har vi alltid en säkerhet pga hyresrätt, får hjälp om något går sönder osv.

Är måånga års väntetid att hitta nytt boende här omkring om vi mot all förmodan skulle bli tvungen att flytta ut ur huset plötsligt.

• Svar på tråden Radhus eller hus?
  • daimstrut

Jag hade bott kvar i radhuset. Rycka upp barnen för 8 kvadratmeter större hus känns inte som nån vits även om det nu blir egna rum så blir det ju inte mycket mer plats. Känns osäkert med privat hyresavtal också. Man vet aldrig vad som händer med den hyresvärden.

• Carambolan

Jag hade stannat i radhuset eller flyttat till någonting helt annat som känns permanent för er. Att flytta barnen för att bo i ett hyrt hus som ni kanske eller kanske inte får bo länge i känns inte bra.

• Bibbidi
    daimstrut skrev 2017-08-27 08:07:53 följande:

Jag hade bott kvar i radhuset. Rycka upp barnen för 8 kvadratmeter större hus känns inte som nån vits även om det nu blir egna rum så blir det ju inte mycket mer plats. Känns osäkert med privat hyresavtal också. Man vet aldrig vad som händer med den hyresvärden.

Carambolan skrev 2017-08-27 08:59:39 följande:

Jag hade stannat i radhuset eller flyttat till någonting helt annat som känns permanent för er. Att flytta barnen för att bo i ett hyrt hus som ni kanske eller kanske inte får bo länge i känns inte bra.

Fast de bor ju i en hyresrätt nu också?
  • Kanttant
    Bibbidi skrev 2017-08-27 09:31:41 följande:

Fast de bor ju i en hyresrätt nu också?

Javisst, fast det är en viss skillnad att hyra ett radhus som är ämnat för just det, jämfört med att hyra en privatpersons hus. Det senare är lite osäkrare då personen kanske vips vill ha huset igen av någon anledning.
  • Carambolan

Ja, besittningsskydet vid villauthyrning är mycket svagare. Om värden vill sälja huset till exempel så räcker det oftast som skäl för uppsägning.

• jesssicahansen

Vi hade gärna köpt boende om vi hade ekonomi till det.

Vi hyr nu av kommunens hyresvärd.

Man känner ju sig tryggare här på det viset

• solros68

Vart i landet bor ni? Finns det möjlighet att ni kan få ekonomi att köpa något senare? Vi bor i hus och har lägre månadskostnad än när vi hyrde, men sen tillkommer andra kostnader med hus som gör det lite dyrare. Men om det inte finns någon möjlighet till det så att de båda äldre fått varsitt rum och bebisen flyttat in hos sina föräldrar. Om ni inte redan står i kö till en större hyresrätt, så sätt upp er!

Svar på tråden Radhus eller hus?