• Anonym (Ts)

Vem har rätt till rummet?

Bor i en stor stad där det är svårt med hyresrätter i fina och eftertraktade områden.

Är en familj på 2 vuxna och 2 barn.

Bonusbarn 14 år ( VH ) och gemensamt barn 1 år.

Jag har fast arbete och inkomst, den andra vuxna är arbetslös har noll kronor i inkomst, ej varit med i a-kassan.

Vi bor nu i en 1,5 och har nu äntligen lyckats få en större lgh. En stor 3a men 2 sovrum och 1 vardagsrum.

För mig har det varit självklart att vårt barn som bor heltid ska få ha sovrummet och att jag därmed ska få inreda efter 1 åringen nivå. Har tänkt sätta in en bäddsoffa i rummet. Så bonusbarn kan självklart ha rummet när hen är hos oss vh.

Nu har bonusbarn och biomamma pratat ihop sig och biomamman har hört av sig till pappan och mer eller mindre krävt att bonusbarnet ska ha halva rummet med säng, skrivbord och byrå för att barnet är äldst och mer behov av det. Barnet är varannan helg hos oss! Även om barnet får eget rum kommer barnet fortfarande vara varannan helg!

Rummet är 9 kvm för övrigt.

Jag vill inte det här! Lägenheten står på mitt namn. Jag betalar hyran.

Är det någon som förstår mig?? Har jag rätt säga nej!?

• Svar på tråden Vem har rätt till rummet?
  • Påven Johanna II
    Anonym (Cilla) skrev 2017-08-28 05:17:20 följande:
    14-åringen (eller kanske dess mamma) kräver både skrivbord och byrå. Någonstans att förvara kläder/prylar förstår jag, men vilken 14-åring har ett skrivbord idag? De har laptopen i knät när de sitter i soffan eller sängen. Ett skrivbord tar upp massor av onödig plats om två barn ska dela på ett rum som bara är 9 kvm.
    Finns så klart mängder med tonåringar som behöver och vill ha skrivbord. De som gillar att teckna, de som har stationär dator, de som inte har dator alls, de som gillar att spela/programmera och har två skärmar, de som helt enkelt inte uppskattar att sitta i sängen och arbeta och många fler utöver de redan nämnda. 

Jag tycker också att 9 kvm är obetydligt, men jag skulle sträcka mig mycket långt för att möta en tonårings behov och önskemål. Särskilt en som tydligen umgåtts med sin pappa i en liten skitlägenhet där hen inte egentligen haft någon plats. 

Nu känner inte ts på samma sätt, utan vill gärna leva familjeliv med den arbetslöse latkorven och deras 1-åring och få göra det ifred med möjligen en bäddsoffa i skrubben (en bäddsoffa tar för övrigt ganska stor plats och är ofta mycket otymplig på alla de sätt), och så är det ju här i världen. Olika falla ödets lotter.
  • Anonym (Byt rum)

Eller så tar barnen ett av de stora rummen och du och din sambo det mindre rummet. Om barnen tar det som ska vara sovrum så får de en massa yta att dela på. Samt att det blir mer yta för det minsta barnet att röra sig på när det får spring i benen. På så sätt får ni in en riktig säng till styvbarnet och så har även styvbarnet en chans att få stänga dörren om den vill vara ifred. Samt att barnen redan nu lär sig att dela på rummet och så behöver det inte bli gnäll när det minsta barnet blir äldre.

Ingen av oss nu vet om styvbarnet vill vara mer hos pappa eller om det blir något knas längre fram. Sedan undrar jag hur han inte kan söka jobb då han nu har två barn? Du kan inte serva honom med allting, det låter som om han har blivit lite för bekväm med att du sköter allting.

• Anonym (Slashas)

En enda fråga TS; Vad ser du hos din parasit till man?

• Tom Araya
    jag är den jag är skrev 2017-08-28 14:52:06 följande:
    Eh.... en 14-åring som vill kunna göra sina läxor i lugn och ro kanske?

Min 14-åring och min 16-åring har båda varsitt skrivbord, och de flesta andra ungar i den åldern som jag känner också.
    Fast inte nödvändigtvis ett eget i ett boende endast varannan helg. I många hem finns ju ett skrivbord ändå.
  • Lena

Jag tycker det rimliga är att det är bådas rum. Ingen av dem behöver eget rum. En loftsäng och var sin förvaring till båda löser detta. 

• Anonym (3barnsmor)

Barnen får självklart varsitt rum och ni vuxna sover i bäddsoffa/sängskåp i vardagsrummet.

• Gung Ho
    Anonym (123) skrev 2017-08-27 20:58:23 följande:

Ett VH-barn behöver inte ha ett eget rum eller ens ett halvt rum! En plats att sova på med en sänglampa och ett sängbord räcker. Sen får man utnyttja dom gemensamma utrymmena anser jag.

Jag hade endast en säng i min pappas och styvmammas sovrum upp till jag slutade hälsa på som 18-åring. Gick alldeles utmärkt. Satt i min säng och ritade, läste osv. Resten av tiden kunde man sitta vid köksbordet eller på soffan med familjen. Hade inte en pinal som var min där när jag inte hälsade på. Hade en ryggsäck och en kassettbandspelare som jag tog med fram och tillbaka.

Ungar är bortskämda nuförtiden minsann.

Ja för du verkar ju ha klarat av det utan störningar, inte den minsta empatibrist... ;)
  • Gung Ho

1. Ni har valt att leva tillsammans, det inkluderar tidigare barn. Det är 'all in' som gäller.
    2. Vid trångboddhet måste ju alla kompromissa för att uppnå punkt 1.
    3. Även om det är VH måste ju alla känna sig välkomna, men det är väl rimligt att dela rummet ett till två år innan ni får större lgh.
    4. Skall ni lyckas leva tillsammans måste man se bortom 'min lägenhet', det förstår väl de flesta vuxna hoppas jag..

• Anonym (123)
    Gung Ho skrev 2017-08-30 00:53:25 följande:
    Ja för du verkar ju ha klarat av det utan störningar, inte den minsta empatibrist... ;)
    Man får inga störningar för att man inte har eget rum 2 nätter varannan helg.

Empati är det jag har mest av, tro mig. När det gäller dom som verkligen far illa. Inte bortskämda tonåringar födda med silversked i munnen.
  • Ess

Jag hade dragit det till sin spets och sagt åt latmasken till man, att antingen börjar han bidra och vi kan fixa ett rum till hans barn med, eller så kan han träffa barnet på stan i fortsättningen och jag hade slutat helt att betala månadspeng, kläder och mat åt hans barn.

Eller så hade jag bara bett honom ta sitt lata arsel och dra åt helvete.

Efter att ha dragit runt dövikten så pass länge som ts verkar ha gjort så är nog alternativ två det som jag redan gjort vid det här laget.

• Ester69
    Anonym (3barnsmor) skrev 2017-08-29 09:16:31 följande:

Barnen får självklart varsitt rum och ni vuxna sover i bäddsoffa/sängskåp i vardagsrummet.

Varför ska ett rum stå tomt mer än 3 veckor varje månad?
  • Anonym (Isa)
    Anonym (ace) skrev 2017-08-28 12:29:00 följande:

Nja, så funkar ju inte lagen... Det går inte att avtala fram vem som ska få en hyreslägenhet vid separation, oavsett vem som står på hyreskontraktet.

Vid separation och bodelning kommer lägenheten (hyreskontraktet) tillfalla den som har störst behov av den. I detta fallet har pappan två barn och mamman bara ett så det finns risk att rätten bedömer att pappan har det största behovet.

Men jag antar att hyresvärden vill ha in hyran och om pappan inte jobbar kan man knappast betala heller.
  • jag är den jag är
    Tom Araya skrev 2017-08-28 21:08:07 följande:
    Fast inte nödvändigtvis ett eget i ett boende endast varannan helg. I många hem finns ju ett skrivbord ändå.
    Precis! Och det har jag heller inte sagt något om.

Läs inlägget som jag svarade på så inser du nog vad jag menade.
Svar på tråden Vem har rätt till rummet?