• huipph

Han vet inte vad han vill

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 3 år och har sedan en månad tillbaka flyttat till en ny och större lägenhet.
    Vi har haft våra up and downs men har löst det rätt bra innan. 
    Nu förra veckan så var jag ledig på söndagen och vi skulle då ha en heldag ihop. Han blev helt tyst och nedstämd och jag visste då vad det gällde direkt. Han har alltid haft ett stort behov av att få sin tid med sina vänner. Det blir hans egentid att vara med på allt de hittar på och han behöver det verkligen också för att må bra. Dessvärre så är det rätt svårt för mig att acceptera att jag inte är lika "rolig" att vara med eller att han helt enkelt hellre vill vara med sina vänner. Jag blev ledsen och han stack och var borta över dagen. När han kom hem var han precis som vanligt.
    Idag var det samma sak.. Bara det att han verkade se fram emot att ses och vi skulle upp och göra frukost ihop för att sedan åka ut och hitta på något. Men icke.. Han kom aldrig upp ur sängen utan att låg kvar. Jag förstod direkt men vågade inte fråga. Visste vad han skulle säga. Men idag var det mer som låg inne hos honom. Han sa att han inte visste längre. Att han känner sån stor press av att han måste vara med mig bara för att vi båda är lediga ihop vissa dagar. Att han får en klump i magen men spelar på för att han inte vill såra mig. Han överväger om han kanske bör göra slut för bådas skull. Han vet att det är taskigt mot mig det han gör, därför säger han att jag förtjänar någon bättre. Men hur ska jag som älskar denna personen lyssna när han säger så? Jag kan inte ta det. Nu är han iväg med sin vän och jag sitter ensam hemma och gråter. Vi har haft en liknande svacka innan för ca 1 år sedan, men kom ur den till det bättre. Men nu står vi alltså här igen... 

Är rädd för att höra vad han har att säga när han kommer hem senare, om han ens kommer hem vill säga. 

Finns säkert några som vart i liknande situationer? Hur löste ni det? Eller vad tycker ni vi bör göra?

Ska tillägga att jag vet att han älskar mig men att han har så svårt att inte leva sitt "singelliv" med att alltid vara på alla spontana saker och resor som hans vänner är med på. De är ett speciellt tight gäng på 27 år.
    Han ska alltid vara alla till lags vilket gör att han ljuger både för mig och dom.

• Svar på tråden Han vet inte vad han vill
  • Dexter dot com

Att ha egentid är ju olika viktigt för olika personer och för din sambo verkar det väldigt viktigt och det bör du ju respektera och inte ge honom dåligt samvete eller sätta på dig offerkoftan om det nu inte handlar om all ledig tid för då bör man ju fundera på varför han vill leva i en relation. 
    Hur mycket tid/hur ofta har han behov av att träffa sina vänner och hur mycket egentid behöver du?

• huipph
    Dexter dot com skrev 2017-08-27 15:12:40 följande:

Att ha egentid är ju olika viktigt för olika personer och för din sambo verkar det väldigt viktigt och det bör du ju respektera och inte ge honom dåligt samvete eller sätta på dig offerkoftan om det nu inte handlar om all ledig tid för då bör man ju fundera på varför han vill leva i en relation. 
    Hur mycket tid/hur ofta har han behov av att träffa sina vänner och hur mycket egentid behöver du?

Absolut har jag förståelse för hans egentid. 
    Grejen är att vi ses väldigt sällan. Vi jobbar så att vi går om varandra så vi båda får våran egentid i veckodagarna. Och när vi väl ses är det "Puss godnatt" eller "puss godmorgon".  Just därför ser jag fram emot att få träffa honom iallafall en dag i veckan utan att känna att det är för mycket begärt. Sen behöver det inte vara varje vecka men just inför denna söndagen hade jag saknat honom väldigt mycket. Men han känner nu alltså att han ändå vill vara med sina vänner. Det är det som gör att jag tar illa upp och blir ledsen.
  • Dexter dot com
    huipph skrev 2017-08-27 15:27:42 följande:
    Absolut har jag förståelse för hans egentid. 
    Grejen är att vi ses väldigt sällan. Vi jobbar så att vi går om varandra så vi båda får våran egentid i veckodagarna. Och när vi väl ses är det "Puss godnatt" eller "puss godmorgon".  Just därför ser jag fram emot att få träffa honom iallafall en dag i veckan utan att känna att det är för mycket begärt. Sen behöver det inte vara varje vecka men just inför denna söndagen hade jag saknat honom väldigt mycket. Men han känner nu alltså att han ändå vill vara med sina vänner. Det är det som gör att jag tar illa upp och blir ledsen.
    Ni har inte funderat på att byta jobb? Att endast ses mer än korta stunder 1 g/v är ju ingen bra förutsättning för ett fungerande förhållande.
  • huipph
    Dexter dot com skrev 2017-08-27 16:05:17 följande:
    Ni har inte funderat på att byta jobb? Att endast ses mer än korta stunder 1 g/v är ju ingen bra förutsättning för ett fungerande förhållande.
    Jag har rätt nyligen bytt jobb till det jag har idag och tillhörande arbetstider.
    Vi såg det som något bra då han får utrymme till det han vill under veckan utan att känna dåligt samvete eller vad det nu är han känner. Och jag har tyckt det fungerat bra för båda parter.
    Men förutsättningen är ju att vi ska kunna ses lite mer på helgen vilket då sätter stopp just nu. Ingen annan än han kan väl egentligen avgöra om hur mycket han känner att han behöver få sitt egna, just nu är det 7 dagar i veckan.
    Sen är ju hur mycket jag kan ta.
Svar på tråden Han vet inte vad han vill