• Maja05

Graviditetspenning vid arbete i förskola

Hej, jag skulle vilja ha tips från dig som sökt graviditetspenning och arbetar i förskolan. Hur långt innan beräknad datum sökte du? På hur många procent? Vilka viktiga saker lyfte du fram i ansökan? Med villen ålder jobbar du? Blev din ansökan godkänd? Tacksam för svar

• Svar på tråden Graviditetspenning vid arbete i förskola
  • elyse

Jag var först sjukskriven, i princip hela graviditeten. Hade BF 27/6 och fortsatte sjukskrivningen till sista april. Då kändes det naturligt att söka grav-penning istället, på 100%. Skickade in papperna i början av april. Var aldrig några problem.

• Kajsab

Jag fick svar idag.. fick beviljat heltid grav.penning och jobbar som förskollärare. Har barn i åldern 2-5 år. Skrev mycket om säkerhetsaspekten att jag inte kan springa efter barn som rymmer, gå mellan utåtagerande barn eller lösa fysiska konflikter pga min graviditet. Sen skrev jag också ner hur många stolar jag lyfter per dag och vad en stol väger. Jag la också till att oavsett hur många blöjbarn vi har så måste jag kunna ta emot ledsna och trötta barn som behöver en famn att krypa upp i.

Jag blev uppringd av FK som undrade hur många barn som hade blöja samt hur ofta jag var ensam med barnen. Så antar att det också vägde tungt.

Hoppas mitt svar kan hjälpa dig något :)

• Sarahj1988

Hej!

Jag ska lämna in min ansökan inom en månad och har börjat stolpa upp upp vad jag ska ha med. Men har någon av er sparat det ni skrev och har lust att skicka en kopia till mig? Det är så svårt att veta om man har med allt!

Min mejl är sara@mbcboras.se

Tack på förhand!

Svar på tråden Graviditetspenning vid arbete i förskola