Krampsjukdom och körkort?
En nära vän till mig har haft en krampsjukdom sen sådär 15-årsåldern. Anfallen kommer ganska sällan, och oftast känner han i förväg att de är på väg. Anfallen kan involvera hela kroppen eller bara typ en hand eller fot, det är oftast stress- eller alkoholutlöst.
Han fick vänta på körkortstillståndet några år, men efter att ha varit anfallsfri en viss tid så var det okej och han tog sitt körkort. Men anfallen är tillbaka. Han har såklart inte sagt något till sin läkare, och han medicinerar inte annat än för att bryta anfallen. Hur han får tabletterna utskrivna vet jag inte, men det är svaga tabletter.
Han berättade att han fått ett anfall för någon månad sen där ena benet krampade, helt utan förvarning. Jag åker inte bil med honom, han får aldrig någonsin skjutsa mina barn. Men finns det någon rimlig chans att en person med dessa problem egentligen får ha körkort? I mina ögon är det galet oansvarigt att köra bil när ena armen plötsligt kan krampa, med svårighet att kanske styra och stanna bilen, eller ännu värre, större delen av kroppen. Men kan det vara godkänt? Vad har läkaren för ansvar?