• Anonym (Frågande)

Krampsjukdom och körkort?

En nära vän till mig har haft en krampsjukdom sen sådär 15-årsåldern. Anfallen kommer ganska sällan, och oftast känner han i förväg att de är på väg. Anfallen kan involvera hela kroppen eller bara typ en hand eller fot, det är oftast stress- eller alkoholutlöst.

Han fick vänta på körkortstillståndet några år, men efter att ha varit anfallsfri en viss tid så var det okej och han tog sitt körkort. Men anfallen är tillbaka. Han har såklart inte sagt något till sin läkare, och han medicinerar inte annat än för att bryta anfallen. Hur han får tabletterna utskrivna vet jag inte, men det är svaga tabletter.

Han berättade att han fått ett anfall för någon månad sen där ena benet krampade, helt utan förvarning. Jag åker inte bil med honom, han får aldrig någonsin skjutsa mina barn. Men finns det någon rimlig chans att en person med dessa problem egentligen får ha körkort? I mina ögon är det galet oansvarigt att köra bil när ena armen plötsligt kan krampa, med svårighet att kanske styra och stanna bilen, eller ännu värre, större delen av kroppen. Men kan det vara godkänt? Vad har läkaren för ansvar?

• Svar på tråden Krampsjukdom och körkort?
  • Anonym (Läkare)

Behandlande läkare har skyldighet att anmäla om en patient är olämplig för att ha körkort (vapenlicens, barn mm).

Men vet inte läkaren om hur det ligger till (frågar inte/patient ljuger) kan man ju inte göra så mycket. Man litar ju alltid på sin patient.

Det du beskriver låter oroande och i en perfekt värld borde han själv ta upp det med sin läkare för att antingen optimera sina läkemedel så att besvären kontrolleras alternativ göra en överenskommelse om att inte köra bil.

• Anonym (Frågande)
    Anonym (Läkare) skrev 2017-08-28 20:49:17 följande:

Behandlande läkare har skyldighet att anmäla om en patient är olämplig för att ha körkort (vapenlicens, barn mm).

Men vet inte läkaren om hur det ligger till (frågar inte/patient ljuger) kan man ju inte göra så mycket. Man litar ju alltid på sin patient.

Det du beskriver låter oroande och i en perfekt värld borde han själv ta upp det med sin läkare för att antingen optimera sina läkemedel så att besvären kontrolleras alternativ göra en överenskommelse om att inte köra bil.

Så om han skulle gå till läkaren och berätta att han får de här anfallen, även om de kommer med ett halvårs mellanrum och är ganska milda, så finns det risk att läkaren anmäler det till transportstyrelsen och körkortet dras in? På något vis får han ju medicinen utskriven, men jag vet inte vad han säger för att få den. Eller så räcker en förpackning väldigt länge...

Jag tänker att om benet börjar krampa kanske han inte kan flytta benet från gaspedalen, och orsakar han en olycka lär ju körkortet dras in i vilket fall, om det framkommer att han blivit sjuk. Som tur är så kör han väldigt sällan, men det känns inte bra att ha en tickande bomb i trafiken.
  • Anonym (anfallsfri)

Nu vet jag inte vad för typ av kramper din vän får, men låter ju som att han borde medicinera i förebyggande syfte. Mitt ex fick epilepsi för många år sedan, då var det anfallsfri i två år som krävdes för att få köra bil. 

En bekant till mig fick ep men de drog inte in hans körkort då de märkte direkt att medicineringen fungerade då han gick från massa anfall till noll så fort de satte in medicin. 

Får han regelbundna anfall bör han definitivt inte köra bil då det är en trafikfara. 

• Anonym (Frågande)
    Anonym (anfallsfri) skrev 2017-08-28 22:04:53 följande:

Nu vet jag inte vad för typ av kramper din vän får, men låter ju som att han borde medicinera i förebyggande syfte. Mitt ex fick epilepsi för många år sedan, då var det anfallsfri i två år som krävdes för att få köra bil. 

En bekant till mig fick ep men de drog inte in hans körkort då de märkte direkt att medicineringen fungerade då han gick från massa anfall till noll så fort de satte in medicin. 

Får han regelbundna anfall bör han definitivt inte köra bil då det är en trafikfara. 

De är stressutlösta, och så vitt jag förstår så har det aldrig varit aktuellt med förebyggande medicinering, men de har inget med EP att göra. Problemet är väl att de kommer oregelbundet och svårt att förutse, även om de inte alltid är särskilt omfattande. Den medicin han har är egentligen antihistaminer med viss lugnande och sederande effekt.

Men jag tycker inte heller att han ska köra, han erbjöd sig att skjutsa ett av mina barn, men det skulle jag aldrig i livet gå med på.
Svar på tråden Krampsjukdom och körkort?